آرتروز فک چیست؟

آرتروز فک | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

با آرتروز فک آشنا شویم.

آرتروز روماتوئید (RA) فک یک بیماری التهابی است و هنگامی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه به سلول‌های خود حمله کند. قطعا میدانید که آرتروز اغلب نه تنها فک بلکه بیشتر مفاصل بدن را، تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری آرتروز فک باعث التهاب می‌شود. این التهاب در نهایت منجر به قرمزی، ورم، درد، نرمی و یا سفتی در نواحی تحت تاثیر خواهد شد.

علائم آرتروز فک

احتمالاً زیاد به مفصل فک خود توجه نمی‌کنید، اما وقتی که به علت بروز التهاب در روماتوئید آرتریت این مفصل دچار التهاب شود، تقریباً ناممکن است به آن بی‌توجه شوید. فک شما در طی روز بارها حرکت می‌کند، هنگامی که صحبت می‌کنید، غذا می‌خورید و غذا بلعیده می شود در واقع مفاصل فک شما حرکت می کنند.

مفصل فک شما، که با عنوان مفصل بافت چرخان (TMJ) شناخته می‌شود، تنها به فاصله چند انگشت پشت گوش شما در دو طرف صورتتان قرار گرفته و قابل لمس است. این بافت مفصلی توسط فک پایین (ماندیبول) و جمجمه شما شکل گرفته است. یک دیسک مفصلی بین این استخوان‌ها قرار دارد. لیگامان‌هایی که استخوان ها را به یکدیگر متصل می‌کنند بخش اعظمی از عضلات این منطقه را دربرگرفته اند و به حرکت TMJ کمک می‌کنند. اختلال مفصل گیجگاهی فکی در TMJ در بعضی شرایط ممکن است بوجود آید.

علائم روماتوئید آرتریت در مفصل فک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. درد در محل TMJ
  2. قفل شدن فک در یک موقعیت
  3. حس خراشیدن در مفصل
  4. صدای کلیک یا ترکیدن با حرکت فک
  5. سفت شدن فک
  6. مشکل در جویدن غذاهای سخت
  7. تغییرات در ترتیب دندان‌ها
  8. درد عضلانی در بازوان شما
  9. تورم در محل TMJ

این علائم همچنین با برخی از حالات دیگر رایج هستند که مفصل فک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این حال، یکی از نشانه‌های مهم آرتروز فک آن است که در هر دو طرف بدن و به صورت همزمان بروز می‌کند. حالت‌های دیگری که مشکلات فک را ایجاد می‌کنند، معمولاً تنها یک طرف فک شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اختلال روماتوئید آرتریت در مفصل فک، همچنین می‌تواند به علائم دیگری نظیر سردردهای ناشی از درد مفصل فک، دردهای گوش و ایجاد صدای زنگ یا طنین در گوش‌ها منجر شود.

چگونه تشخیص دهیم که درد فک مربوط به بیماری التهاب مفاصل روماتوئیدی است؟

تشخیص بیماری التهاب مفاصل روماتوئیدی با شیوع یک سری علائم شروع می شود. بیماری التهاب مفاصل روماتوئیدی نه تنها فک بلکه تمام بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در مرحله اول، علائم RA عمدتاً در دست ها، انگشتان و مچ ها ظاهر خواهند شد.

معیارهای مرتبط با علائم که برای تشخیص RA استفاده می‌شوند، به طور عمومی شامل موارد زیر هستند:

• درد، تورم و سفتی در مفاصل که بیش از شش هفته طول می کشد.
  • سفتی مفاصل در صبح ها.
  • علائم در دو طرف بدن.
  • گره ها (نودول) زیر پوست نزدیک مفاصل.
  • علائم در دست ها، مچ ها و انگشتان.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

آزمایش خون

در تشخیص RA آزمایش خون بسیار مهم است. آزمایش عمومی خون اطلاعاتی درباره سطح التهاب در بدن ارائه می دهد. سایر آزمایش های خاص خون به دنبال وجود عامل روماتوئید (یک آنتی بادی خاص که با شرایط التهابی همراه است)، ضد-پپتید سیکلیک سیترولینه (CCP)، نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR یا نرخ سدیمان) و پروتئین C-واکنشی (CRP) در خون هستند.

تصویربرداری

با پیشرفت بیماری، تصویربرداری می تواند در تشخیص آن بسیار مفید واقع شود. با تصویربرداری می توان میزان آسیبی که روماتوئید آرتریت به مفصل خاصی مانند فک وارد کرده است را شناسایی کرد. اغلب ابتدایی‌ترین مرحله در تصویربرداری مفصل التهابی، عکس برداری با کمک پرتو ایکس است. این عکس برداری اطلاعاتی را درباره استخوان‌های مفصل شما، نحوه قرار گیری آن‌ها و میزان آسیبی که به مفصل وارد شده است نشان می دهد.

همچنین بسیاری از اوقات از تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) برای ارزیابی بافت‌های نرم مفاصل مانند دیسک مفصلی، در مفصل فک استفاده می‌شود. از توموگرافی کامپیوتری (CT) نیز برای بررسی بیشتر آسیبی که روماتوئید آرتریت به استخوان‌های فک شما وارد کرده استفاده می شود.

لینک های کاربردی: بهترین دندانپزشک اصفهان _ بهترین جراح لثه اصفهان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بهترین دندانپزشک اصفهان در کلینیک 24 _ درمان بیماری های دهان، فک و صورت در کلینیک 24 _ بیماری لثه در کلینیک 24

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف _ بهترین جراح لثه اصفهان در دکتر آف _ بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

درد فک ناشی آرتروز آرتریت روماتوئید (RA)

انواع درمان سفت شدن عضلات فک و صورت

در مورد پیوند استخوان دندان چه میدانی؟

پیوند استخوان دندان چیست؟

انواع پروتز دندان (2)

در مورد بریج دندان چه میدانی؟

error: Content is protected !!