بررسی علل بروز بیماری آفت دهان

بررسی علل بروز بیماری آفت دهان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل بروز بیماری آفت دهان

باسلام خدمت شما همراهان و هم میهنان عزیز دکتر حسین برجیان هستم فلوشیپ تخصصی لیزر دندانپزشکی از دانشگاه جنوا ایتالیا و مدرک جامع کامپهنسیو از انستیتو لیزر دندانپزشکی انگلستان سخنران بین المللی مدعو 9 کنفرانس جهانی و سخنران 4 کنگره ملی در فیلد لیزر دندانپزشکی.

امروزه تکنولوژی های جدید و علم روز به کمک بشریت آمده اند برای کمک به درمان های مرسوم و رایج تا به صورت محافظه کارانه و با عوارض کمتر و پیش آگهی بالاتر و بهتر درصد موفقیت درمانها را برای بیماران افزایش بدهند. یکی از این تکنولوژی های روز مساله لیزر دندانپزشکی است. اگر اسم بنده را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ بفرمایید می توانید که فعالیت های یک دهه اخیر مرا در فیلد لیزر دندانپزشکی و همینطور درمانهای مختلفی که در رابطه با این فیلد نو ظهور در کشور انجام میشود و نمونه کارهای مختلف در این رابطه را مشاهده بفرمایید.

| بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان |

در درمان آفت های دهانی یک نکته اولیه را ما بایستی که مورد توجه قرار دهیم. اول اینکه آفت های دهانی که سه دسته هستند: مینور ، ماژور و هرپتیکفورم یعنی یا زیر نیم سانت هست قطرشان یا بالای نیم الی یک سانت هست قطرشان که میشوند مینور یا ماژور یا بصورت هرپتیکفورم  که بصورت متعدد هستند.

حالا ما میگوییم این مساله آفت علتش چیست؟

وراثت

شما در درمان بیماری بایستی که ابتدا علت را پیدا بکنید. بصورت کلی افت یک بیماری مولتی فاکتوریال است. و یک بیماری چند عاملی هست. یکی از علل آن ژنتیکی و ارثی هست یعنی مثلا بیمار میگوید من در خانواده ام سابقه این بیماری را داریم. یک چیزی مثل دیابت یا فشار خون یا مثل خیلی از بیماری های ارثی و ژنتیکی که سابقه خانوادگی و تاریخچه فامیلی دارند. آفت هم همین است. پس یک علت شد سابقه وراثت

بررسی علل بروز بیماری آفت دهان | بهترین جراح لثه اصفهان

کمبود مواد مغذی

مساله دوم آفت مساله کمبود برخی از کوآنزیم ها و املاح و مواد معدنی و ویتامین ها است. مثل آهن و همینطور زینک یا روی. ممکن هست ویتامین های گروه ب هم موثر باشند. ولی مهم ترین علتی که میشود به آن اشاره کرد مساله کمبود آهن هست. ما برای بیماری که دچار آفت های دردناک متعدد ، مکرر یا  طولانی مدت که دست از سرش بر نمیدارد یک آزمایش تی آی بی سی یا سرم فرتین که بیشتر آزمایش سرم فرتین را میگذاریم زیرا آی بی تی سی تا حدی قدیمی شده و بدرد این کار هم نمی آید. فرتین سرم را برایشان میگذاریم تا ببینم آهن در چه وضعیتی وجود دارد. کم هست اگر اینسافیشنت باشد یا دیفیشنت باشد بهرحال کمبود داشته باشد برایش آهن تجویز میکنیم.

بیماری خود ایمنی

غیر از مساله وراثت و کمبود موادی مثل اهن مساله سومی که مطرح میشود مساله بیماری خود ایمنی یا اتوایمیون دیزیز هست. ببینید مثل ام اس که یک بیماری خود ایمنی هست. مثل پن فیگوز مثل لیکن پلان مثل اس ال ای مثل سیستمیک لولوپوس اریتومازوتیز. خیلی بیماری هستند که این ها خود ایمنی اند.

اتو ایمنی یا خود ایمنی یعنی چه؟

یعنی سلول های ایمنی بدن در تشخیص سلول های خودی از سلول های غیر خودی اشتباه میکنند و بجای اینکه بیایند باکتری یا قارچ را یا عوامل مهاجم بیگانه را تخریب بکنند سلول های بدن به خود بافت بدن صدمه میزنند. یعنی گلبول های سفید به اشتباه به اپیتلیوم مخاط دهان و سلول های اپیتریال مخاط دهان را مورد حمله قرار میدهند و از بین میبرند و میشود آفت.

در ام اس هم همین است. اشتباها گلبول های سفید حمله می کنند به سیستم عصبی یا نروها و اعصاب و فرد دچار مشکلات سیستم عصبی بدن میشود بنابراین غیر از مساله وراثت ، مساله کمبود برخی املاح و مواد مانند آهن، مساله سوم مساله خود ایمنی بودن آفت هست که یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد زخمهایی در مخاط و محیط دهان میشود. البته علل دیگری هم هست ولی شایعترین علل را میشود همین سه مورد بیان کرد.

| بهترین جراح لثه اصفهان |

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم، بهترین ایمپلنت اصفهان

مطالب پیشنهادی:

جراحی لثه با لیزر بدون بخیه و خونریزی

error: Content is protected !!