جرمگیری زیر لثه ای کامل ۲ فک و بروساژ

جرمگیری زیر لثه ای کامل ۲ فک و بروساژ

در گزارشی که توسط دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان برای شما همراهان نگاشته شده است. به بررسی جرمگیری زیر لثه ای کامل ۲ فک و بروساژ خواهیم پرداخت.

جرم دندان چیست؟

شامل پلاک میکروبی به صورت یک لایه ی چسبناک از باکتری ها است که‌ به صورت یک‌ رسوب نرم بر روی دندان ها تجمع می کند که‌ اگر تا 48 ساعت به‌ طور کامل بر روی دندان بماند و برداشته نشود، می تواند با‌ مواد معدنی در بزاق دهان ترکیب شده و سخت شود و به طور محکمی به سطح دندان ها بچسبد و با شستشو و مسواک پاک نمی شود و در بالا و زیر لثه قرار می گیرد.
جرم زیر لثه ای، محکم به سطح ریشه ی دندان متصل شده و رنگ آن قهوه‌ای‌ تا سیاه یا سبز مایل به سیاه بوده، جرم دندان زیر لثه باعت بیماری لثه، تحلیل استخوان اطراف ریشه و لقی دندان می شود. این جرم بالای لثه معمولا سفید مایل به کرم تا زرد رنگ و گاهی خاکستری است و باعث تجمع پلاک باکتریال می شود. در صورتی‌که جرم دندان برطرف نشود، به‌مرور زمان با نفوذ به‌ عمق لثه منجر به تحلیل لثه و استخوان می شود.

مطلب پیشنهادی : درمان جامع بازسازی با استفاده از لیزر

فواید جرم گیری دندان

از بین رفتن جرم باعث‌ کاهش پوسیدگی دندان می شود. بروساژ و جرم گیری دندان همچنین باعث بهبود تورم و التهاب لثه شده و مانع از تبدیل شدن‌ این مشکل به‌ یک بیماری شدید و مزمن لثه می شود. با این‌حال، مزیت‌های جرم گیری دندان تنها تا زمانی‌دوام دارد که‌دوباره جرم روی دندان شکل نگیرد. برخی از بیماران‌ که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکنند، در زودتر از موعد یعنی در کمتر از ۶ ماه، مجددا دچار تشکیل جرم های دندانی میشوند.

چند وقت یکبار نیاز به جرم گیری دندان است؟

این تماما بستگی به‌ این دارد که‌ شما تا‌ چه اندازه‌ به بهداشت و سلامت دندان های‌ خود اهمیت می دهید. بسیاری از افراد تنها با‌ یک بار جرم گیری، جرم سنگین و انباشته شده‌ بر روی دندان هایشان ازبین می رود و پس‌ از آن‌ شروع به‌ مراقبت از دندان و بهداشت صحیح دندانی می کنند. ولی چیزی که‌ کاملا مشخص است‌ این است‌ که هر کس ۶ تا ۱۲ ماه یکبار به‌ این کار نیاز دارد تا جرم هایی که‌ با ابزاری مانند مسواک قابل پاک شدن نیستند، با ابزارهای‌ قوی تری مانند امواج اولتراسونیک دندانپزشکی از بین بروند. هر چه‌ مراقبت شما‌ از دندان هایتان بیشتر باشد، جلسه ی جرم گیری ساده‌تر و سریع تر انجام میشود و دفعات کمتری برای انجام آن مورد نیاز است.

 

راه های کاهش تشکیل جرم چگونه است؟

با رعایت مناسب بهداشت دهانی شامل روزانه ۲ بار مسواک زدن (شبها قبل از خواب و صبح ها بعد از صبحانه)، نخ کشیدن قبل از هر بار مسواک زدن، و استفاده از واتر جت اگر هر نوع پروتزی اعم از روکش یا بریج یا ایمپلنت در دهان شما وجود دارد. داروها و بیماری های کاهنده ی میزان بزاق مانند دیابت، برخی داروهای فشار خون، مصرف انواع دخانیات، باعث کاهش ترشح بزاق میشود که احتمال ایجاد جرمهای دندانی را افزایش میدهد و به این موارد سیستمیک باید توجه نمود.

هدف اصلی از جرمگیری زیر لثه ای با امواج اولتراسونیک، حذف پلاک باکتریال است که خود، باعث پوسیدگی دندان و التهاب و خونریزی و تحلیل لثه میشود، از بین رفتن رنگدانه های خارجی، هدف ثانویه است.

توجه: این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دکتر حسین برجیان
جراح – دندانپزشک – ایمپلنتولوژیست
فلوشیپ تخصصی لیزر دندانپزشکی از دانشگاه جنوای ایتالیا
مسترشیپ دندانپزشکی زیبایی از دانشگاه نیویورک
دکترای جراح-دندانپزشکی از دانشگاه سراسری علوم پزشکی اصفهان
سخنران مدعو ۱۱کنگره بین المللی و۴ کنگره ملی در درمانهای دندانپزشکی با لیزر
موسس مرکز لیزر دندانپزشکی نجم
مولف کتاب: یک دهه با لیزر دندانپزشکی
️نظام پزشکی: ۱۵۱۶۱۲
—————————
وبسایت: https://dr-borjian.ir
سایت نوبت دهی: https://nobat.ir/drborjian
اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.hosseinborjian
واتس آپ: https://wa.me/message/BKEKFP6RWRLHB1
تلگرام: https://t.me/DrBorjian
لینکداین: https://www.linkedin.com/in/hossein-borjian-401627106
آپارات: https://www.aparat.com/Dr.Borjian
یوتیوب:https://youtube.com/channel/UCWCal4wm3Ui1uB-cOspYF5g
ایمیل: H.borjian@yahoo.com
تلفن: 03191004545
واتس آپ: 09335810446

 

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ