درمان مشکلات مفصل گیجگاهی فکی TMDs

مشکلات مفصل گیجگاهی فکی | بهترین دندانپزشک اصفهان

در این نوشته به معرفی خدمت   درمان مشکلات مفصل گیجگاهی فکی TMDs      که در مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم زیر نظر آقای دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان ، متخصص ایمپلنت ، جراح لثه و دندانپزشک زیبایی انجام میگیرد میپردازیم.

مشکلات مفصل گیجگاهی فکی

با سلام و وقت بخیر خدمت هم میهنان گرامی، دکتر حسین برجیان هستم، فلوشیپ تخصصی  لیزرهای دندانپزشکی و موسس انستیتو پیشگام دندانپزشکی نجم.
مطلبی که امروز برای شما آماده کردم، راجع به مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی است.
مفصل گیجگاهی – فکی ، فک پایین  را به جمجمه وصل می کند و مانند هر مفصل دیگری دارای لیگامنت ها ، عضلات ، مایع مفصلی و آناتومی های مشابه سایر مفاصل است. بنابراین می تواند دچار اختلالات مفصلی مانند التهاب یا مشکلات عضلات مربوطه شود.
معمولا مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی در سه مقوله قابل طبقه بندی است که این طبقه بندی با توجه به علت ایجاد این مشکلات می باشد.

علائم چهارگانه درگیری مفصل گیجگاهی فکی

مساله نخست، مساله ی خود مفصل است، چهار علامتی که در این رابطه می تواند خود را نشان دهد. (هر چند که الزاما هر چهار علامت می تواند با یکدیگر دیده نشود) این است:

1- درد در مفصل
2- محدودیت در بازکردن دهان ، هر انسان به صورت طبیعی به اندازه چهار انگشت خود (غیر از انگشت شست ) باید بتواند دهان را باز کند، کمتراز این مقدار به مفهوم محدودیت در باز کردن دهان است.
3- صدای مفصل گیجگاهی – فکی است که به صدای کلیک و کریپیتوس تقسیم بندی می شود.
4- انحراف از میدلاین یا از خط وسط است. بدین مفهوم که موقع بازکردن دهان، فک اندکی به طرف راست یا چپ متمایل می شود که می تواند به خط وسط بازگردد یا خیر.
این ها علائم چهارگانه درگیری مفصل گیجگاهی فکی هستند.

منتها نکته دیگر می تواند درگیری عضلات جونده باشد که شامل : عضلات تمپورالیس ، لترال و مدیال تریگوئید و ماستر باشد.
لمس این عضلات و تشخیص تِنشِن و درد در این عضلات توسط دمانگران اکسپرت و متخصصان در این زمینه قابل انجام است.

اکلوژن یا چگونگی جفت شدن دندان ها

مساله سوم و نهایی، مساله اکلوژن یا چگونگی جفت شدن دندان ها بر روی همدیگر می باشد.
زمانیکه بیماری با مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی، با یکی از علائم فوق به ما مراجعه می کند، از بابت مسائل مربوط به مفصل، مسائل مربوط به عضلات و مسائل مربوط به جفت شدگی دندان ها ایشان را بررسی می کنیم.
در صورت لزوم ، اصلاح اکلوژن یا اصلاح جفت شدگی دندانها و صورتی که مشکل فقط از خود مفصل گیجگاهی – فکی باشد. با درمان هایی مانند فوتوبایومدولیشن ، یعنی لیزرتراپی ناحیه مفصل ، التهاب و درد قابل کنترل خواهد بود.

همچنین میتوان از نایت گارد ها یا محافظ های شبانه استفاده کرد و در صورت لزوم، دارو درمانی نیز به ما کمک خواهد کرد.
در رابطه با مشکلات عضلات جونده و تحت اسپاسم بودن آنها هم میتوان از لیزر PBM استفاده کرد.
در رابطه با تداخلات اکلوژنی، اصلاح اکلوژن و نقاط پیشرس در جفت شدگی دندان ها و در صورت لزوم، درمان های ارتودنسی پیشنهاد خواهد گردید.
نکته بسیار مهم برای هم میهنان عزیزم آن است که شیوع مشکلات TMD یا تمپورومندیبولار دیز اردرز یا مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی در حدود 75% از انسان ها در دوره ای از ادوار زندگی، طبق مطالعات مختلف بین المللی دیده می شود.
یعنی از هر 4 انسان 3 نفر در دوره ای از زندگی خود، مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی را تجربه می کنند. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد و این ها قابل کنترل و مدیریت هستند.

درمان

ما در مرکز لیزر دندانپزشکی نجم با درمان های متعددی که با توجه به علت این بیماری وجود دارد، التهاب و درد و مشکلات ناشی از آن را کنترل می کنیم. چه اینکه بیمارانی در گذشته دچار این مشکلات بودند و غریب به ۲۵ سال این مشکلات را بطور مداوم به همراه داشته اند. و همکاران قبلی، متاسفانه آن را مربوط به درد های دندانی و اندودونتیک مربوط می دانستند، دندان های ۸ سپس ۷ و سپس ۶ آنها را خارج کردند.

مشکلات عمده ای را در سیستم جویدن و همچنین استخوان ناحیه ایجاد کرده بودند که پس از ۲۵ سال درگیری با این مساله، بیمار به اینجانب مراجعه کرد، تشخیص لازم پس از بررسی های متعدد و گرافی های لازمه داده شد. و پس از سیکل های لیزر تراپی PBM، درد و ناراحتی بیمار به کنترل درآمد و بیمار به زندگی طبیعی بازگشت. که در کتاب خودم با عنوان 《یک دهه با لیزر دندانپزشکی》شرح این بیمار را به رشته تحریر درآورده ام.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید فایده واقع شده باشد. و در صورتی که از آن استفاده کردید لطفا برای دوستان خود، عزیزانتان و افرادی که به این مشکل مبتلا هستند، این مطلب را به اشتراک بگذارید.

با احترام و آرزوی بهروزی

دکتر حسین برجیان
فلوشیپ تخصصی لیزر دندانپزشکی از دانشگاه جنوای ایتالیا
سخنران مدعوّ ۱۰ کنفرانس بین المللی و ۴ کنگره ی ملّی در فیلد لیزر دندانپزشکی