روش های درمان شیار پوش دندان

روش های درمان شیار پوش دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی روش های درمان شیار پوش دندان

مطلب امروز از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما عزیزان گرداوری شده است. بطور خلاصه به مطالعه روش های درمان شیار پوش دندان خواهد پرداخت.

تعریف درمان شیار پوش دندان

شیار پوش دندان ( fissure sealant) یک لایه محافظ است که بر روی سطح جونده دندانهای آسیاب قرار داده می شود تا احتمال پوسیدگی آنها کاهش یابد. فرآیند شیارپوش کردن دندانها سریع و بدون درد است.

شیارپوش یا فیشور سیلانت بیشتر در منافذ و شیارهای دندانهای عقبی قرار می گیرد چرا که این نواحی بیشتر مستعد پوسیدگی هستند. لایه شیارپوش مانعی در مقابل باکتریهاست تا جلوی دسترسی آنها به سطوحی از دندان که تمیز کردن آنها سخت است، را بگیرد.

نحوه شیار پوش کردن دندانها

پوشاندن و صاف کردن شیارها و حفره های دندان درمانی سریع و بدون درد است که معمولا برای هر دندان فقط چند دقیقه زمان می برد . این درمان ساده تر از پر کردن دندان است. هیچ نیازی به بی حسی وجود ندارد چون قرار نیست دندان تراشیده شود.

مراحل شیارپوش کردن به صورت زیر است:

  1. دندان کاملا تمیز و خشک می شود.
  2. سطح دندان برای چسبیدن به مواد شیارپوش آماده می شود.
  3. محلول شیارپوش بر روی دندان استعمال می شود تا جریان یافته و همه شیارها و حفره های عمیق را بپوشاند.
  4. با تاباندن نوعی نور قوی، مواد سخت شده و به دندان می چسبند.
  5. وضعیت تماس دندان با دندان مقابل بررسی شده و هر گونه مواد اضافی برداشته می شود و دندان پولیش می شود.

روش های درمان شیار پوش دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

دوام و طول عمر شیار پوش دندان

معمولا شیارپوش حدود پنج سال دوام می آورد اما عمر دقیق آن بستگی به کیفیت مواد، کیفیت شیارپوش کردن و مراقبت شما دارد. برخی موارد تا ۱۵ سال هم دوام داشته است. با این حال در مواردی هم ممکن است ظرف شش ماه ترمیم از دندان جدا شود.

توجه داشته باشید اگر مدت زمان زیادی از شیارپوش کردن دندانهایتان می گذرد، بهتر است برای تعویض آن اقدام کنید یا با عکس رادیولوژی وضعیت آن را بررسی کنید مطمئن شوید کاملا به دندان چسبیده است.

شیار پوش کردن دندانها برای کودکان یا بزرگسالان انجام میشود؟

این درمان برای برخی از کودکان لازم است اما فقط محدود به کودکان نیست. برخی افراد بزرگسال هم که دندانهایشان شیار و سوراخ زیاد یا عمیق دارد بهتر است این کار را انجام بدهند. در صورتی که پیشتر دندان عقبی تان دچار پوسیدگی شده باشد نیز ممکن است دندانپزشک این درمان را توصیه کند تا احتمال پوسیدگی مجدد کاهش یابد.

مراقبت از دندان شیار پوش شده

دندان شیارپوش شده باید همانند بقیه دندانها مرتبا تمیز شود. اکنون که شیارها صاف شده اند، تمیز کردن آنها راحت تر است و مسواک به همه سطوح این دندان دسترسی دارد.

اقدام لازم درصورت جدا شدن شیار پوش از دندان

گاهی اوقات شیارپوش جدا می شود. این در عرض شش ماه پس از درمان ممکن است اتفاق بیفتد. اگر متوجه شل شدن یا جدا شدن برخی از سطوح شیارپوش نشوید، پلاک و باکتریها به زیر آن نفوذ می کنند و باعث پوسیدگی می شوند.

بنابراین توصیه می شود هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت شیار پوش دندان بررسی شود و در صورت کهنه شدن آن، برداشته شده و مجددا شیارپوش انجام شود.

چرا توصیه نمی شود همه مردم دندانها را شیارپوش کنند؟

نیاز به این درمان بستگی به شکل دندانها دارد. اگر چه شیارپوش احتمال پوسیدگی دندان را کم می کند اما بیشتر مردم نیازی به آن ندارند و تنها با حفظ بهداشت دهان و داشتن برنامه غذایی سالم و چکاپ های منظم دندانپزشکی، میتوانند سلامت دندانهای خود را حفظ کنند. اما دندانهایی که شیارهایشان عمیق باشد، تمیز کردن شیارها و حفره های آنها سخت یا غیر ممکن است و نیاز به این درمان دارند.

صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان، توسط ایشان باید تایید گردد.


راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم، بهترین جراح لثه اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان


مطالب پیشنهادی :

نشانه ، عوارض و پیشگیری از بیماری لثه

نحوه غلبه بر ترس از دندانپزشکی

علل و انواع ترس از دندانپزشکی

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ