زگیل دهان و بررسی HPV

زگیل دهان | دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان)

آشنایی با زگیل دهان

زگیل در واقع توده‌های برجسته و بی‌علامت می‌باشد که می‌تواند در داخل دهان و یا روی پوست ایجاد شود و عامل ایجاد آن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌باشد.
اکثر افرادی که ازنظر رابطه جنسی با شرکای مختلفی در تماس هستند در دوره‌ای از زندگی خود ممکن است به HPV مبتلا شوند. اکثر افرادی که ازطریق رابطه‌ی جنسی به زگیل مبتلا می‌شوند درصورتی که در حین رابطه‌ی جنسی، رابطه‌ی دهانی نیز برقرار شود احتمال بروز زگیل در ناحیه‌ی دهان و یا حلق وجود دارد.

زگیل دهانی به‌صورت برجستگی‌های کوچک معمولاً بی علامت در دهان ظاهر می‌شوند که سطح این برجستگی عمدتاً نمای ناصاف، پاپیلری یا گل کلمی دارد و در برخی موارد شاخک‌های کراتینی به رنگ سفید برروی آن می‌باشند. زگیل‌ها به شکل دسته‌های چندتایی و یا به صورت تکی دیده می‌شوند. رشد آهسته‌ای دارند. در هرجای دهان می‌تواند دیده شود ولی اغلب بر روی زبان، کام نرم، سقف دهان و لب‌ها دیده می‌شوند.

زگیل دهان | دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان)

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

آیا زگیل دهانی علامت دارد؟

زگیل دهانی اغلب بی‌علامت است، درد و سوزش، خارش و… معمولاً وجود ندارد. بلکه به صورت برجستگی بی‌علامت در دهان ظاهر می‌شود. خیلی از افراد تا مدت‌ها متوجه وجود زگیل دهانی نمی‌شوند چرا که هیچ علامت درد و سوزش ندارند. بعضی از انواع ویروس HPV می‌تواند در آینده به سرطان دهان و حلق تبدیل شود البته اکثر تایپ‌های ویروس HPV بی‌خطر است.

راه انتقال زگیل تناسلی در دهان چیست ؟

زگیل از طریق رابطه‌ی جنسی – دهانی و همچنین ارتباط دهان به دهان بین افراد منتقل می‌شود. درواقع هنگام تماس دهانی فرد سالم با آلت تناسلی فرد آلوده، ذرات ویروس HPV می‌تواند منتقل شود. در ضمن مادرانی که به زگیل دهانی و یا زگیل تناسلی مبتلا هستند در دوران بارداری می‌توانند به نوزاد خود به‌خصوص هنگام زایمان طبیعی منتقل کنند.

عامل اصلی زگیل دهانی چیست؟

ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)

ویروس HPV می‌تواند در بدن ما وجود داشته باشد که اصولاً توسط سیستم دفاعی بدن از بین می‌رود. یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند طی 2-1 سال عفونت‌های این ویروس‌ را برطرف کند با این حال برخی از سویه‌های این ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار می‌کنند و اکثرا به‌صورت زگیل تناسلی و یا دهانی ظاهر می‌شوند.

ویروس HPV چیست؟

ویروس HPV، درواقع DNA ویروس‌هایی هستند که سطح مختلف اپی‌تلیوم پوست و مخاط را آلوده می‌کنند. بیش از 120 نوع ویروس وجود دارد که تایپ 16 و 18 از انواع پرخطر سرطان دهان می‌باشد. متاسفانه آمار آلودگی به ویروس HPV به شدت درحال افزایش می‌باشد و در مردان هم بیشتر از زنان می‌باشد.

آیا ویروس HPV از طریق بوسیدن منتقل می‌شود؟

معمولاً زگیل از طریق بوسیدن معمولی و یا بزاق دهان انتقال پیدا نمی‌کند و بیشتر از طریق رابطه دهانی و آلت فرد مبتلا شده انتقال پیدا می‌کند.
اما در صورتی که زگیل تناسلی بزرگی بر روی لب و یا داخل دهان وجود داشته باشد که سطح آن هم زخمی شده باشد می‌تواند از طریق بوسیدن و یا بزاق دهان منتقل شود.

آیا ویروس HPV ریسک سرطان دهان و حلق را افزایش می‌دهد؟

اکثر انواع ویروس HPV خوش خیم هستند از بین حدود 120 نوع ویروس HPV، 2 نوع 16 و 18 از همه بیشتر احتمال بروز سرطان دهان را افزایش می‌دهند.
اصولا سرطان دهان چندین علت متعدد دارد. یکی از آن‌هایی می‌تواند آلودگی دراز مدت به ویروس HPV تایپ 16 و 18 باشد. به خصوص سرطان‌های دهانی – حلقی که HPV مثبت بودند، در 90% موارد بیمار آلودگی به ویروس HPV تایپ 16 وابسته است.

لینک های کاربردی: بهترین دندانپزشک اصفهان _ بهترین جراح لثه اصفهان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بهترین دندانپزشک اصفهان در کلینیک 24 _ درمان بیماری های دهان، فک و صورت در کلینیک 24 _ بیماری لثه در کلینیک 24

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف _ بهترین جراح لثه اصفهان در دکتر آف _ بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

برچسب ها:
اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
error: Content is protected !!
سوالی دارید? چت در واتساپ