علل تغییر رنگ دندانها بعد از عصب کشی چیست؟

علل تغییر رنگ دندانها بعد از عصب کشی چیست؟ | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل تغییر رنگ دندانها بعد از عصب کشی

در نوشته پیش رو که در سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان منتشر شده است. علل تغییر رنگ دندانها بعد از عصب کشی را مطالعه خواهیم کرد. عصب کشی (root canal treatment) یک درمان بسیار مفید و موفق در دندانپزشکی است که باعث نجات دندان آسیب دیده می شود. با کمک عصب کشی نیازی نیست دندانهایی را که به شدت عفونت کرده اند و پالپشان درگیر شده است یا ترک خورده اند، بکشید. توسط این درمان سالهای سال میتوانید از دندان ترمیم شده خود استفاده کنید. با این حال عصب کشی هم مثل هر درمان دیگری معایب و عوارضی ممکن است داشته باشد. شایعترین مشکل این درمان، تغییر رنگ دندان است. اگر دندان در جلوی دهان و در معرض دید باشد، این تغییر رنگ پس از عصب کشی تاثیر زیادی بر زیبایی چهره می گذارد.

تغییر رنگ دندان پس از عصب کشی امری طبیعی است

عوض شدن رنگ دندان پس از عصب کشی یک مشکل شایع است و از عوارض درمان محسوب می شود. این اتفاق به دلایل مختلف ممکن است تجربه شود از جمله موارد زیر:

مواد و داروهایی که برای درمان ریشه دندان

مواد پر کننده ریشه دندان که دندانپزشک با آن کلیه پالپ و ریشه را پر می کند، رنگ دارد. این رنگ ممکن است از مواد پر کننده خارج شده و باعث رنگ گرفتن لایه های بیرونی تر دندان شود. در این شرایط ممکن است دندان قرمز یا نارنجی شود. از آنجایی که مواد پر کننده در وسط دندان قرار دارد به مرور زمان ممکن است همه دندان رنگ بگیرد.

اگر دندانتان را با آمالگام پر کرده باشید، دندان ممکن است به رنگ خاکستری مایل به آبی در بیاید. به همین علت است که مواد آمالگام برای پر کردن دندانهایی که در معرض دید قرار دارند توصیه نمی شود. علاوه بر این، سفید کردن تغییر رنگ ناشی از پرکردگی آمالگام بسیار سخت است. همچنین داروها و مواد پر کننده حاوی اکسید روی یا نیترات نقره بیشتر احتمال دارد که رنگ دندان را تغییر بدهند.

علل تغییر رنگ دندانها بعد از عصب کشی چیست؟ | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

خراب شدن و مردن دندان

شایعترین دلیل تغییر رنگ بعد از عصب کشی دندانها، نکروز است. هنگامی که بافتها بازجذب و حل می شوند، محصولات جانبی حاصل از تجزیه مواد به وجود می آید و هنگامی که نوبت به خون می رسد، رنگ دندان به رنگ قهوه ای مایل به زرد یا قرمز برمی گردد. اگر مواد پرکننده ریشه کامل مجرای ریشه را پر نکرده باشند، در سوراخهایی که باقی مانده است مواد حاصل از تجزیه بافتهای مرده جمع می شوند. این اتفاق منجر به تغییر رنگ تاج می شود. معمولا دندان به رنگ خاکستری در می آید.

سفید کردن دندانی که پس از عصب کشی تغییر رنگ داده

سفید کردن دندان عصب کشی شده به روش خاصی نیاز دارد چون تنها می خواهید یک دندان بدرنگ را سفید کنید نه همه دندانها. بلیچینگ داخلی ممکن است در این زمینه مفید باشد. نتیجه آن بستگی به مدت زمانی که از عصب کشی گذشته است دارد. اگر مدتها پس از عصب کشی میخواهید دندان را سفید کنید و تغییر رنگ آن شدید است، بهتر است به دنبال گزینه های دیگر مانند روکش سرامیکی یا سرامیکی فلزی باشید.

نحوه بلیچینگ داخلی

درمان پس از بررسی دقیق وضعیت دندانها شروع می شود. ابتدا باید علت تغییر رنگ دندان روشن شود. عکس رادیولوژی (اشعه ایکس) از دندان گرفته می شود تا مشخص شود آیا مواد پر کننده ریشه در وضعیت مطلوبی قرار دارند یا لازم است ابتدا ریشه مجددا ترمیم شود و سپس سفید کردن دندان صورت بگیرد. با استفاده از سوراخ کوچکی در تاج دندان، دندانپزشک به پالپ دسترسی پیدا می کند. سپس پالپ را با ژل سفید کننده مخصوصی پر می کند. سه الی پنج روز بعد اگر همه چیز خوب پیش برود، ژل سفید کننده تعویض می شود. پس از آخرین جلسه درمانی، باید محفظه پالپ پاکسازی شود. پس از آن، دندان با مواد پر کننده جدید پر می شود.

توجه شود: صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان، توسط ایشان باید تایید گردد.

| بهترین جراح لثه اصفهان |


راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم، بهترین ایمپلنت اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

مطالعه بیشتر:

مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند

علل و درمان فرسایش مینای دندان

روش های تقویت مینای دندان چیست؟

نظر در"علل تغییر رنگ دندانها بعد از عصب کشی چیست؟"

  1. شیرین واعظ زاده

    یک مورد عصب کشی داشتم که با توضیحاتی که ایشان دادند تصمیم بر این شد با امواج اینفرارد و یک روش خاص انجام دهند که برخلاف عصب کشی معمولی، آن وسایل تیز ِ روش معمولی ،ده ها بار برای پر کردن کانال، داخل ریشه ی دندانم‌نشود و نتیجه عالی شد

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ