کاربردهای کف بندی یا بیس و لاینر

کاربردهای کف بندی یا بیس و لاینر | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

آشنایی با کاربردهای کف بندی یا بیس و لاینر

دو ماده اصلی که برای کف بندی حفرات دندان ها استفاده می شوند بیس و لاینر هستند که دارای تفاوت هایی می باشند. زمانی که این دو ماده در کف دندان اجرا می شوند و قرار می گیرند، دندانپزشک مواد ترمیمی مانند کامپوزیت و آمالگام را روی مواد کف بندی قرار می دهد تا ترمیم دندان انجام پذیرد. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان کاربردهای کف بندی یا بیس و لاینر را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت هایی بین بیس و لاینر از نظر ساختار و کاربرد وجود دارد که اگر تعریف و ویژگی آنها را بدانیم، راحت تر می توانیم این دو ماده کف بندی را از هم تفکیک کنیم.

کاربرد لاینر

لاینرها که بیشتر از هیدروکسید کلسیم تشکیل شده اند و با نام دایکال نیز شناخته می شوند یک لایه نازک از موادی هستند که در سطح پایین و آماده شده دندان قرار داده می شوند. این لایه نازک در مقابل مواد ترمیمی، سرما، گرما، مایعات درون دهان و موارد خارجی از دندان حفاظت می کنند.

مطلب پیشنهادی : شرایط عدم انجام بلیچینگ داخلی

معمولا دسته بندی لاینرها بر اساس ضخامت است و آن ها را در سه دسته زیر قرار می دهند:

  • لاینرهای محلول با ضخامتی در حدود ۲ تا ۵ میکرون
  • لاینرهای پسوس انسیون با ضخامت ۲۰ تا ۲۵ میکرون
  • لاینرهای سمنت (Cement Liners) با ضخامت ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرون

این لاینرها برای تفکیک و ایجاد فاصله حفاظتی استفاده می شوند و به دلیل اینکه استحکام آنها پایین است به عنوان پر کننده دندان به تنهایی قابل استفاده نیست.

لاینر به عنوان اولین لایه روی کف دندان استفاده می شود به این صورت که به وسیله یک قلم فلزی بعد از ترکیب، سریعا در سطح کف دندان قرار داده می شود. دندانپزشکی که از لاینر استفاده می کند باید به این نکته توجه داشته باشد که لاینرها در همان چند ثانیه اول سفت می شوند. لایه لاینر با عایق کردن دندان در برابر سرما و گرما باعث می شود که میزان تحریک پذیری پالپ دندان به شدت کاهش پیدا کند.

بررسی کف بندی دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

کاربرد انواع بیس

بعد از لاینر یا همان دایکال از ماده دومی به نام بیس استفاده می شود. این ماده نسبت به لاینرها ضخیم تر بوده و به صورت پودر و مایع تهیه می شود.دندانپزشک باید دقت داشته باشد که طی چند مرحله به صورت کامل پودر و مایع را با هم ترکیب کند و سپس در محل دندان روی لایه لاینر قرار دهد. ترکیب یکنواخت پودر و مایع به صورت خمیری یا بتونه ای می شود و ضخامتی که از بیس استفاده می شود باید بیشتر از لاینر و حداقل یک میلیمتر باشد.

زمانی که بیس در محل خود قرار بگیرد و به طور کامل سخت شود توانایی تحمل نیروی وارده از سمت مواد ترمیمی را خواهد داشت. در واقع بیس به حالت ضربه گیر و شک گیر عمل می کند و نیروها را کنترل می کند. از طرفی این دیدگاه وجود دارد که بیس باعث محافظت پالپ در شرایط حرارتی و ضربه ای می شود.

انواع مختلف بیس

پلی کربوکسیلات :

که برای نمونه می توان به پلی اف (PolyF) اشاره کرد. ماده ای که تحریک پالپ دندان را به همراه ندارد و در چسباندن روکش هم کاربرد دارد.

زینک اکساید اوژنول (ZOE):

در کنار اینکه تحریک پذیری برای دندان ندارد، باعث تسکین درد آن هم می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

گلاس آینومر (GI) :

گلاس آینومر در دو دسته سلف کیور و لایت کیور تولید می شوند که تفاوت در نحوه سفت شدن آنهاست. سلف کیورها به صورت خود سفت شونده هستند و لایت کیورها با نور آبی سفت می شوند.

زینک فسفات مانند هاروارد (Harvard) :

این ماده قابلیت تحریک پذیری دارد و برای همین در دندان زنده استفاده نمی شود و بیشتر در زمینه چسباندن روکش، پست و کور دندان کاربرد دارد.

میزان هزینه کف بندی دندان

مانند پر کردن دندان که بسته به شرایط، نوع دندان، فک بالا یا پایین و … تفاوت قیمت وجود دارد برای کف بندی هم با توجه به شرایط، میزان خرابی دندان و نوع مواد استفاده شده، هزینه و پرداختی متفاوت خواهد بود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ