آشنایی با انواع لمینت دندان

آشنایی با انواع لمینت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی انواع لمینت دندان

لمینت، پوسته‌های نازک و سفارشی هستند که از مواد همرنگ دندان ساخته شده‌اند و سطح جلوی دندان‌ها را می‌پوشانند تا ظاهر آن را بهتر کنند. این پوسته‌ها پس از تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول، به قسمت جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان قصد آشنایی با انواع لمینت دندان را داریم.

روکش دندان را می‌توان از جنس ونیر سرامیک یا ونیر کامپوزیت تهیه کرد. روکش های سرامیکی، در برابر لکه‌ها، مقاوم‌تر از روکش های کامپوزیتی عمل می‌کنند. آنها همچنین عمل بازتاب نور را به صورت طبیعی‌تر انجام می‌دهند.

نحوه انتخاب بهترین لمینت

انواع لمینت سرامیکی، با قیمت‌ها و ویژگی‌های مختلفی وجود دارند. هر کدام از این لمینت‌ها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. مهم‌ترین فاکتوری که در انتخاب نوع لمینت سرامیکی نقش دارد، قیمت آن است. معمولا مراجعه کننده با توجه به هزینه‌ای که می‌تواند بپردازد، یکی از گزینه‌های موجود که زیبایی یا دوام بیشتری دارند را انتخاب می‌کند.

در صورتی که هزینه مورد بحث نباشد، فرد باید تصمیم بگیرد که زیبایی برایش مهم‌تر است یا دوام لمینت و یا هر دو؟ به طور مثال، برخی از انواع لمینت سرامیکی، دوام بالایی نسبت به سایر دارند اما زیبایی چندانی ندارند و بالعکس. همچنین، فرد باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد دندانش تراش بخورد یا خیر. برخی از لمینت‌های سرامیکی وجود دارند که بدون تراش دادن دندان، روی آن نصب می‌شوند. باید با توجه به سلیقه و استفاده‌ای که از دندان‌تان می‌خواهید داشته باشید، نوعی را انتخاب کنید که درخشندگی، مقاومت و زیبایی مد نظرتان را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی : جراحی های پیش پروتزی با لیزر

لمینت سرامیکی سیستم اى پى اس ونیر

لمینت سرامیکی سیستم ای پی اس ونیر، لمینت های از پیش آماده شده‌ای هستند که قبل از قرار گرفتن روی دندان بیمار، باید کمی ‌تراش خورده و سازگار شوند. از آن جایی که این لمینت سرامیکی از قبل آماده شده است، دندانپزشک در یک جلسه، می‌تواند روکش دندان بیمار را قرار دهد.

کیفیت و شفافیت این لمینت سرامیکی، نسبت به لمینت‌های دیگر پایین‌تر است. تراش و مطابقت آن با دندان اصلی نیز به مهارت و تجربه دندانپزشک بستگی دارد.

آشنایی با انواع لمینت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا

دندانپزشک، یک قالب گچی از دندان بیمار گرفته و به لابراتوار ارسال می‌کند. در لابراتوار، درون کوره، اکسید زیرکونیوم به همراه خمیر سرامیک، به صورت لایه لایه در قالب گچی ریخته می‌شود. یکی از بزرگترین مزیت‌های لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا، مقاومت بالای آن در برابر ضربه و تغییرات دما است. از عیب‌های این لمینت هم می‌توان به شفافیت کم آن اشاره نمود.

لمینت سرامیکی سیستم کاد کام

برای ساخت لمینت سرامیکی سیستم کاد کام، دندانپزشک یک اسکن کامل از دندان بیمار تهیه کرده و آن را به کامپیوتر می‌فرستد. در مرحله بعد، لمینت به صورت مجازی طراحی می‌شود و این طرح، به دستگاه مخصوص منتقل می‌شود.

طرح روی یک بلوک کوچک سرامیکی تک رنگ پیاده شده و به تدریج تراش می‌خورد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این لمینت این است که در عرض مدت کوتاهی آماده می‌شود؛ اما باید به این نکته توجه داشت که به علت تک رنگی بلوک سرامیکی، روکشی که با این سیستم تهیه می‌شود، مانند روکش های دیگر، جلوه طبیعی دندان را ندارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز

لمینت سرامیکی سیستم لومینیرز جزو لمینت‌هایی است که بسیار به دندان طبیعی شبیه است. این لمینت سرامیکی، به دلیل نازک بودن بسیار زیاد و مقاومتش، مورد استقبال دندانپزشکان زیادی قرار گرفته است. از آنجایی که بسیار ظریف است، دیگر نیازی به تراش دادن مینای دندان نیست و می‌توان آن را به همان صورت، روی دندان متصل کرد.

ساخت این لمینت سرامیکی، انحصارا متعلق به یک شرکت آمریکایی است. دندانپزشک، قالب دندان را گرفته و آن را به شرکت مورد نظر ارسال می‌کند. به همین جهت است که هزینه ساخت این نوع لمینت دندان، بسیار زیاد است.

لمینت سرامیکی سیستم لمینت بریلیانس

لمینت سرامیکی سیستم بریلیانس مانند سیستم لومینیرز، متعلق به یک شرکت آمریکایی است و پس از انجام عملیات قالب گیری، ساخت آن در کشور آمریکا انجام می‌شود و به همین دلیل، هزینه آن بسیار زیاد است. معمولا مراحل آماده سازی و ارسال دندان، حدود ۲۰ روز طول می‌کشد.

به دلیل نازک بودن آن، نیازی به تراش دادن دندان نیست. همچنین، این نوع لمینت سرامیکی، بسیار به دندان طبیعی شبیه بوده و از درخشندگی و زیبایی خاصی برخوردار است.

لمینت سرامیکی سیستم‌ایى ماکس

لمینت سرامیکی سیستم‌ایی ماکس از لیتیوم دی سیلیکات ساخته شده است. ابتدا، دندانپزشک از دندان بیمار، یک قالب مومی‌ می‌گیرد. سپس، در لابراتوار، لیتیوم دی سیلیکات مذاب، درون قالب ریخته شده و به تدریج سرد می‌شود. زیبایی، شفافیت و بازتاب نور در لمینت‌ایی ماکس بسیار بهتر از لمینت زیرکونیا یا کاد کام است اما به همان نسبت، مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ