آشنایی با مراحل کامپوزیت دندان

آشنایی با مراحل کامپوزیت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی مراحل کامپوزیت دندان

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان بیشتر در مورد مراحل کامپوزیت دندان مطالعه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • آماده سازی (کوتاه کردن) دندان (در صورت نیاز)
  • اسید اچ کردن مینای دندان (و عاج)
  • استفاده از عامل باندینگ
  • قرار دادن و جایگذاری کامپوزیت دندان
  • کیورینگِ ترمیم
  • شکل‌دهی نهایی و پولیشینگ
  • مراقبت‌های بعدی / موارد احتیاطی

علت استفاده از تکنیک لایه بندی در کامپوزیت دندان

در سالهای اخیر، پزشکان مختلف برای دستیابی به ترمیم طبیعی‌تر از تکنیک‌های لایه‌بندی آناتومیک استفاده کرده‌اند. هدف این تکنیک این است که ساختار دندانِ از دست رفته را لایه به لایه با استفاده از مواد کامپوزیت با کدورت‌های مختلف بازسازی کنید. برخی از تکنیک‌ها نسبتاً پیچیده هستند و از سایه‌ها و لایه‌های متعددی استفاده می‌کنند و یادگیری و استفاده از آنها در عملیات دندانپزشکی روزانه دشوار است.

این تکنیک تنها از چهار یا پنج لایه‌ی مختلف یک ماده کامپوزیت در سه یا چهار کدورت استفاده می‌کند و نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی را به دست می‌آورد. به همین دلیل، می‌توان آن را در عملیات دندانپزشکی روزانه برای هر کلاس IV یا ترمیم لبه انسیزالِ شکسته استفاده کرد.

مواد کامپوزیتی به خوبی با ساختار طبیعی دندان ترکیب می‌شوند به طوری که خطِ آماده‌سازی قابل رویت نیست و ترمیم‌ها به خوبی یکپارچه و ادغام می‌شوند. میزان لایه‌بندی آناتومیک بستگی به کلاس و اندازه‌ی ضایعه دارد. با ترمیم‌های کوچک کلاس III و V، دستیابی به زیبایی خوب با یک یا دو لایه از مواد کامپوزیت آسانتر است. با این حال، برای ترمیم‌های بزرگ کلاس IV، این تکنیک همراه با مواد کامپوزیتی که دارای طیف وسیعی از سایه‌های شفاف، مات طبیعی و فلورسانس برای بازآفرینی یک ظاهر طبیعی هستند، به طور معمول استفاده می‌شود.

اصلاح و فرم دهی ونیر کامپوزیت

اصلاح فرم و اندازه‌ی دندان یکی از تکنیک‌های دندانپزشکی زیبایی است. در این روش مقدار کمی از مینای دندان (لایه خارجی دندان) تراشیده می‌شود تا شکل، بلندی یا سطح دندان اصلاح گردد. اصلاح فرم و اندازه‌ی دندان عمدتاً همراه با روش باندینگ انجام می‌گیرد. باندینگ یک تکنیک دندانپزشکی زیبایی است که در آن شکل دندان به کمک مواد کامپوزیتی که همرنگ دندان هستند اصلاح می‌شود. یکی از روش‌های اصلاح شکل دندان‌ها و میزان کردن آنها استفاده از ونیر کامپوزیت است.

همچنین در این عملیات، سفید کردن دندان ها و افزایش طول تاج دندان نیز صورت می‌گیرد. اصلاح شکل دندان و میزان کردن دندان‌ها به کمک ونیز کامپوزیت‌ها لبخندی زیبا را بر روی لب‌هایتان خواهد نشاند. دندانپزشک معمولاً در ابتدا از یک کامپوزیت بزرگ و حجیم استفاده می‌کند و سپس آن را با مته تراش داده و شکل و فرم می‌دهد. در هنگام اصلاح و پولیش کامپوزیت، شما لرزش‌های مته را احساس می‌کنید اما حتی اگر از دندانپزشک از ماده بی‌حسی نیز استفاده نکرده باشد، باز هم شما هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.

آشنایی با مراحل کامپوزیت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی کردن کامپوزیت دندان به هنگام گاز گرفتن

پس از اصلاح و فرم‌دهی ونیر کامپوزیت، حتی اگر عمل جایگذاری کامپوزیت دندان نیز انجام شده باشد، باز هم نحوه «گاز گرفتن» بیمار برای دندانپزشک بسیار اهمیت دارد. دندانپزشک باید نحوه‌ی روی هم قرار گرفتن دندان‌های بیمار را در این مرحله ارزیابی کند و همچنین بررسی کند که کامپوزیت دندان هیچگونه اختلالی را در حرکت دندان‌ها ایجاد نکند.

گاز کربن و گاز گرفتن خود ارزیابی

برای ارزیابیِ نحوه‌ی گاز گرفتن بیمار، دندانپزشک یک نوار نازک از کاغذ کربن را بین دندان‌های بیمار قرار می‌دهد و بیمار باید به آرامی دهانش را ببندند و سپس دندان‌هایش را بر روی هم حرکت دهد تا دندان‌ها روی هم سر بخورند. علامت دندان‌ها در نقاطی که به هم می‌رسند و برخورد می‌کنند بر روی کاغذ کربن باقی‌ می‌ماند. اگر این علائم بر روی کامپوزیت و قسمتی که تازه ترمیم شده دیده شوند، دندانپزشک باید ضخامت کامپوزیت را تغییر دهد و آن را تنظیم کند تا زمانی که در ارزیابی‌های بعدی به فرم مناسبی برسد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

مراقب بعد از اتمام مراحل کامپوزیت دندان

پس از کامپوزیت کردن دندان، دهان شما حدود یک تا سه ساعت همچنان بی‌حس می‌ماند. در این مدت نباید با سمتی از دهان که بی‌حس است چیزی بجوید، زیرا ممکن است گونه، زبان یا لب خود را گاز بگیرید. مراقب نوشیدنی‌های گرم نیز باشید، زیرا ممکن است چیزی بیش از حد گرم بنوشید و متوجه نشوید که داخل دهان خود را سوزانده‌اید.

هنگامی که پرکردگی‌های کامپوزیتی رنگ دندان دارید، می‌توانید به محض از بین رفتن بی‌حسی شروع به جویدن کنید. اگر درد داشتید، بیشتر اوقات دردِ پر شدن به سرعت و با مصرف برخی داروهای بدون نسخه برطرف می‌شود. با این حال، اگر یک پرکردگی عمیق داشته‌اید، این درد می‌تواند چند روز طول بکشد. اگر همچنان ادامه پیدا کرد، باید با دندانپزشک تماس بگیرید. از دندان‌های خود به درستی مراقبت کنید. پس از کامپوزیت دندان سعی کنید از مسواک نرم و نخ دندان استفاده کنید که دندانپزشک درجه‌بندی آن را مشخص می‌کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدنِ منظم می‌تواند از پوسیدگی بیشتر دندان‌های دیگر جلوگیری کند و رنگ دندانِ کامپوزیت شده را دیرتر تغییر دهد.

پولیش نهایی

پس از آن که دندان به خوبی درست شد و تمام ارزیابی‌های لازم انجام شد، دندانپزشک مرحله نهایی را انجام می‌دهد و کامپوزیت را پولیش می‌دهد؛ پولیشینگ یعنی هم‌رنگ کردنِ دندان کامپوزیت شده با دندان‌های اصلی. پس از اتمام این کار، کامپوزیت دندان شما به پایان رسیده و آماده‌ی استفاده است.

توجه :

  • صحت علمی این مطلب برای خواننده و بیمار باید با مشاوره حضوری ایشان با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ