درمان و کنترل سندرم سوزش زبان و دهان (بویژه پس از یائسگی بانوان)

سندرم سوزش زبان و دهان

در این نوشته به معرفی خدمت   درمان و کنترل سندرم سوزش زبان و دهان (بویژه پس از یائسگی بانوان)    که در مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم زیر نظر آقای دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان ، متخصص ایمپلنت ، جراح لثه و دندانپزشک زیبایی انجام میگیرد میپردازیم.

سندرم سوزش زبان و دهان (بویژه پس از یائسگی بانوان) :

سندرم سوزش دهان Burning mouth syndrome ، حالتی است که به ویژه در خانمهای میانسال و با شیوع بسیار بالا، حین یائسگی بروز میکند.
بیمار هیچ علائمی از بیماریهای سیستمیک گزارش نمیکند.
بیماری زمینه ای خاصی ندارد. قبلا به این حالت دچار نبوده است. حین معاینات بالینی و گرافی ها، هیچ گونه زخم مزمن و یا حاد در زبان و مخاط دهان دیده نمیشود. ابدا توده ای وجود ندارد، خونریزی دیده نمیشود، هیچ عامل باکتریال یا ویروسی دخیل نیست.

به جز یک مساله: بروز یائسگی.

این مساله ی فیزیولوژیک در بانوان (که به علل مختلف در یک دهه ی اخیر، زودتر از گذشته ها، اکنون حتی در سنین ۴۰‌به بالا رخ میدهد) باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی ایشان بویژه استروژن میگردد که تاثیرات متعددی بر بیولوژی نقاط مختلف بدن میگذارد که مشهور ترین آنها، تظاهرات کاهش تراکم استخوان است که علل و درمانهای خاص خود را دارد.

سندرم سوزش زبان، علامت دیگری است. بیمار، بی تاب است و حتی ممکن است برای تسکین، در دهان خود ، یخ بگذارد. گاهی باعث نگرانی مربوط به بروز بیماریهای خود ایمنی یا بدخیمی ها میشود که مطرح نیستند.
ممکن است آزمایش خون جهت بررسی کمبود برخی از املاح و ویتامینها و کوفاکتورها مورد نیاز باشد.

درمان:

با استفاده از لیزر فوتو بایو مدولیشن PBM ، طبق پروتکل، یک یا دو سیکل ِ ۱۲ جلسه ای تابش طول موجهای خاص لیزر بر روی زیان و مخاط دهان مورد نیاز است.
درمان PBM، نیاز به بیحسی ندارد، درد ندارد، خونریزی ندارد و دقیقا تابش نوعی نور لیزر با‌ طول موج و دوزیمتری و انرژی دنسیتی و توان و پاور دنسیتی خاص می باشد.
آنچه بیمار احساس میکند، مانند تابش یک نور بر زبان است.

مکانیسم اثر، توسط افزایش خونرسانی (آنژیوژنز) ، کاهش تولید واسطه های التهابی و درد در محیط، افزایش قطر رگهای لنفاوی جهت بهبود پاکسازی ناحیه ی دهان از واسطه های التهابی و بالا بردن آستانه ی درد در اعصاب ناحیه ی زبان و دهان و بهبود ترمیم بافتی می‌باشد.
نتایج ، بسیار مطلوبست و یک یا دو سیکل ۱۲ جلسه ای، مشکل را کنترل میکند. زمان درمان در هر جلسه، کمتر از ۳۰ دقیقه می باشد. در صورت لزوم، میتوان پس از فالو آپ (پیگیری های) ۳ تا ۶ ماهه، درمان PBM را تکرار کرد.

در این درمان هیچ گونه عوارضی وجود ندارد و علائم ، به شدت تحت کنترل در می آیند. ممکن است دهانشویه های خاص ، در کنار لیزر تراپی PBM ِ دهان و زبان، تجویز گردند.
کیفیت زندگی Quality of life در این دوره از زندگی، با این درمان، بهبود قابل توجه می‌یابد و بلع و تکلم و تغذیه، بهبود قابل ملاحظه ای نشان خواهند داد.

نکته:

سندرم سوزش دهان، گاهی در آقایان هم دیده میشود که درمان مشابه دارد.

درمان و کنترل سندرم سوزش زبان و دهان | بهترین دندانپزشک اصفهان

با احترام
دکتر حسین برجیان
فلوشیپ تخصصی لیزر دندانپزشکی از دانشگاه جنوای ایتالیا