دلایل احساس طعم صابون در دهان

دلایل احساس طعم صابون در دهان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی دلایل احساس طعم صابون در دهان

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که طعم صابون در دهان خود را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، معمولاً فقط یک حالت موقتی است. با این حال، گاهی اوقات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی هم باشد. برای تشخیص علت مزه صابون، توجه به عوامل مختلفی مانند داروهایی که فرد مصرف می‌کند و سابقه سلامتی او مهم است. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان دلایل احساس طعم صابون در دهان را مورد بررسی قرار می دهیم.

مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده

اگر فردی از ظروفی که به طور کامل آبکشی نکرده است غذا بخورد، ممکن است طعم صابون در دهان داشته باشد. طعم صابون به قدری قوی است که حتی مقدار جزئی از آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند طعم غذا و آب را تغییر دهد. طعم صابون در دهان ممکن است در شرایط زیر احساس شود:

  • مصرف سبزیجات یا میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در ظروفی که به درستی آبکشی نشده‌اند.
  • استفاده از نی های آشامیدنی که خوب شسته نشده‌اند.
  • آماده کردن و تهیه غذا با دستان آلوده
  • مزه صابون در دهان فرد معمولاً در مدت کوتاهی در این موارد از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

داروها

برخی از داروها طعم خاصی را در دهان ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این طعم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شبیه صابون باشد یا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با غذا تداخل ایجاد کرده و طعم صابونی یا فلزی ایجاد کند. تلاوانسین، آنتی بیوتیکی که برای درمان پنومونی باکتریایی، برخی از عفونت‌های پوستی و عفونت‌های باکتری استافیلوکوک استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد طعم صابونی یا طعم فلزی در دهان شود. این وضعیت زیاد جدی نیست اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آزار دهنده باشد و متاسفانه معمولاً تا زمانی که فرد دارو را مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، ادامه دارد.

علل احساس طعم ترش در دهان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

سکته مغزی یا آسیب مغزی

هر طعم و مزه‌ای نیاز به جوانه های چشایی دارد تا سیگنال هایی را به مغز ارسال کند. اگر مغز نتواند این سیگنال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به درستی پردازش یا درک کند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند طعم غذا را تغییر دهد. برخی افراد در طول یا بعد از سکته مغزی یا سایر آسیب‌های مغزی تغییراتی را در طعم غذا تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برخی دیگر اصلاً قادر به تشخیص طعم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیستند. طعم صابون در دهان پس از سکته مغزی ممکن است موقت یا طولانی مدت باشد. اگر فردی تغییراتی را در حس چشایی خود تجربه کرد، باید با پزشک خود مشورت کند که بتواند علت را تشخیص دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

مسائل بهداشت دهان و دندان

مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد طعم صابونی در دهان شود. علاوه بر آن، مشکلات مربوط به سلامت لثه و دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد طعم صابونی یا فلزی در دهان شود. اگر فردی بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند، ممکن است مواد غذایی در دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و لثه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باقی بماند و طعم غذا را برای او تغییر دهد. بیماری لثه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد طعم صابونی در دهان شود. برخی افراد نیز متوجه طعم فلزی قوی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. عفونت‌های مختلف دهان و دندان نیز باعث ایجاد طعم غیرعادی در دهان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر طعم صابون همراه با درد فک یا دندان، لثه‌های متورم یا قرمز یا بوی بد دهان ایجاد شود، افراد باید با دندانپزشک مشورت کنند.

مسمومیت

برخی از سموم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند طعم غذا را تغییر دهند یا باعث ایجاد طعم صابونی یا فلزی در دهان شود. نمونه ای از این سموم آرسنیک است که ممکن است بر طعم غذا تأثیر بگذارد. در این شرایط احتمال دارد طعم صابون اولین علامت مسمومیت باشد، اما بیشتر افراد به سرعت علائم دیگری مانند تغییرات در هوشیاری، گیجی و حالت تهوع را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

دارو های درمان عفونت دندان

روش های خود مراقبتی برای ژنژیویت

خطرات مصرف بیش از حد فلوراید

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
error: Content is protected !!
سوالی دارید? چت در واتساپ