علل و درمان درد بعد از عصب کشی

علل و درمان درد بعد از عصب کشی | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل و درمان درد بعد از عصب کشی

بعد از انجام هر گونه عصب کشی بروز کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درد و ناراحتی هنگام بهبودی طبیعی است. معمولا، این بسیار جزئی خواهد بود. ممکن است دندان دردناک و حساس باشد. اما شما باید بتوانید با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ناپروکسن درد را کاهش دهید. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان علل و درمان درد بعد از عصب کشی را مورد بررسی قرار می دهیم. در طی عصب کشی، اگرچه “پالپ” پر از عصب از دندان شما برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما هنوز اعصاب و بافت های حساس دیگری در نزدیکی کانال شما وجود دارد. این اعصاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند پس از درمان ریشه تحریک، متورم یا دچار التهاب شوند و باعث ناراحتی جزئی شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که از ابزارهای دندانپزشکی تیز برای تمیز کردن دندان استفاده می‌شود. ممکن است در حین تمیز کردن کانال‌های ریشه ضربه‌های جزئی به بافت لثه اطراف وارد شود. به طور کلی، درد بعد از عصب کشی زیاد هم نگران کننده نیست. اگر برای چند روز کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درد و حساسیت جزئی احساس کردید، این طبیعی است و به مرور زمان با بهبودی دهان بعد از درمان دندان، محو می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که درد شدید و طولانی مدت پس از عصب کشی طبیعی نیست و نیاز به مراجعه به دندان پزشک دارد. اگر درد شدید و تیز احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، یا درد بیش از ۱ هفته پس از انجام کانال ریشه همچنان ادامه دارد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

میزان درد عصب کشی دندان

اکثر مردم عصب کشی دندان را با درد و ناراحتی زیاد مرتبط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند. با این حال پیشرفت تکنولوژی و استفاده از داروهای بی حس کننده، عصب کشی دندان را یک روش سریع، ایمن، معمولاً بدون درد و راهی عالی برای کمک به حفظ دندان طبیعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما در صورت بروز هر گونه درد در دندان بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بدتر شدن هر گونه عفونت، تشکیل آبسه یا انتشار در سراسر سیستم ریشه دندان جلوگیری شود. از طرفی هم باید به نکته توجه داشته باشید که عصب کشی بافت بیمار (پالپ) را درمان کرده و در عین حال بقیه دندان را حفظ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. قبل از عمل به دندان فرد بی حسی تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، معمولاً عصب کشی دردناک تر از پر کردن دندان معمولی نیست.

علل و نحوه عصب کشی و درمان ریشه دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

نحوه انجام عصب کشی

عصب کشی معمولاً توسط متخصص اندودنتیست یا دندانپزشک و طبق مراحل زیر انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود:

• دندانپزشک یک بی حس کننده موضعی برای بی حسی تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و یک پوشش محافظ (بند لاستیکی) در دهان فرد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا دندان آسیب دیده را جدا کرده و از بقیه دهان محافظت کند.
  • یک سوراخ در بالای دندان ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا به ساختارهای ظریف داخل آن دسترسی پیدا کند. سپس دندانپزشک با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک پالپ را از حفره و کانال ریشه خارج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • سپس دندانپزشک کانال‌های ریشه را تمیز کرده و شکل می‌دهد تا فضایی برای پر کردن و احتمالاً یک پایه برای نگه‌داشتن دندان ایجاد کند.
  • اندودنتیست کانال های ریشه را با ماده لاستیک مانندی پر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و سپس یک چسب را روی مواد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا آن را در داخل دندان ببندد.
  • سپس اندودنتیست یک قالب موقت روی دندان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا در حین بهبودی از داخل دندان محافظت کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

فردی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کند تا قالب موقت برداشته شود. در این مرحله دندانپزشک یا روکش دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد یا ترمیم دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیگری روی دندان انجام خواهد داد. پس از تکمیل کانال ریشه، دندان باید به عملکرد کامل خود بازگردد و دردی نداشته باشد. اما اگر فردی پس از عصب کشی دچار التهاب یا عفونت مداوم شود، ممکن است به یک روش جراحی به نام برداشتن انتهای ریشه نیاز داشته باشد.

درمان درد ناشی از عصب کشی

اصولا مصرف مسکن های بدون نسخه یا تجویزی برای تسکین درد پس از کانال ریشه کافی است. هنگام استفاده از داروها، حتما دستورالعمل مصرف آن را به دقت دنبال کنید و اگر داروی ضد درد موثر نبود، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مهم است که تا پایان ترمیم نهایی از جویدن یا گاز گرفتن مواد غذایی سفت با دندان آسیب دیده خودداری کنید. پر کردن موقت ظریف است و احتمال دارد در اثر آسیب دیدگی بشکند. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن در بهبودی دندان عصب کشی شده مهم و ضروری است.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

پیشگیری و درمان حساسیت دندان بعد از پر کردن

بررسی حقیقت سرطان زا بودن ایمپلنت دندان

کاربرد انواع بریج های دندانی

error: Content is protected !!