علل و عوامل خونریزی لثه چیست؟

علل و عوامل خونریزی لثه | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل و عوامل خونریزی لثه

در نوشته امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما عزیزان تهیه شده است. سن مناسب کشیدن علل و عوامل خونریزی لثه را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

• بیماری لثه که به معنی التهاب و عفونت لثه است.
  • سفت مسواک زدن یا استفاده از مسواکی با موهای سفت.
  • به تازگی شروع به نخ دندان کشیدن (به دلیل عادت نداشتن لثه به آن).
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون.
  • التهاب لثه ناشی از بارداری.
  • اندازه نبودن دندان مصنوعی.
  • نقایص پروتزها یا ترمیمهای دندانی.

سایر عواملی که باعث خونریزی لثه می شوند :

دیابت:

خونریزی یا ورم لثه میتواند یکی از نشانه های دیابت نوع یک یا دیابت نوع دو باشد. هنگامی که دچار دیابت می شوید، دهان قدرت کافی برای مقابله با میکروبهای مضر را ندارد در نتیجه احتمال ابتلا به عفونتهای دهانی زیاد می شود. بالا بودن قند خون در دیابت باعث می شود التیام بافتها نیز برای بدن سخت تر شود و همین امر بیماری لثه را بدتر می کند.

لوسمی:

خونریزی لثه یکی از نشانه های لوسمی (لوکمی) نیز میتواند باشد. لوسمی نوعی سرطان است که در آن پلاکتهای خون کم است. در حالت عادی پلاکتها جلوی خونریزی را می گیرند اما در لوکمی، به دلیل کم بودن پلاکت خونریزی بیشتر اتفاق می افتد.

علل و عوامل خونریزی لثه | بهترین جراح لثه اصفهان
ترومبوسیتوپنی:

اگر لثه تان هنگام مسواک زدن خون می افتد و خونریزی آن، خود متوقف نمی شود یا زیاد است، ممکن است لثه تحریک شده یا شما دچار ترومبوسیتوپنی شده اید. اگر دچار ترومبوسیتوپنی باشید، بدنتان نمیتواند پلاکت کافی برای انعقاد خون تولید نماید. این وضعیت منجر به خونریزی زیادتر از حد نرمال در بخشهای مختلف بدن از جمله لثه می شود.

هموفیلی:

اگر لثه تان خیلی خونریزی می کند یا حتی با بریدگیهای کوچک یا کارهای دندانپزشکی خونریزی آن بند نمی آید. امکان ابتلا به هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند نیز وجود دارد. در این وضعیت خون به درستی منعقد نمی شود بنابراین خونریزی ادامه پیدا می کند.

کمبود ویتامین “ث”:

این ویتامین به رشد و ترمیم بافتها کمک می کند، زخمها التیام می یابند و استخوانها و دندانها قویتر می شوند. اگر بدن ویتامین “ث” کافی دریافت نکند، ممکن است احساس ضعف و تحریک پذیری کنید. به مرور زمان ممکن است لثه تان ورم کرده و به سهولت خونریزی کند.

اسکوروی:

در موارد نادر کمبود شدید ویتامین “ث” منجر به اسکوروی می شود. اسکوروی بیماری مربوط به سوء تغذیه است. و باعث ضعیف شدن بدن، کم خونی و خونریزی های زیر پوستی می شود. خونریزی لثه یکی از علائم اسکوروی است.

کمبود ویتامین “کا”:

اگر خونریزی شدیدی از لثه دارید ممکن است علت آن کمبود ویتامین “کا” باشد. این ویتامین به منعقد شدن خون کمک می کند. همچنین برای سلامت استخوانها لازم است. اگر ویتامین کای کافی از طریق غذا دریافت نکنید یا خوب جذب نشود، باعث مشکلات خونریزی در بدن می شود.

صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان ، توسط ایشان باید تایید گردد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم،  بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

مطالب پیشنهادی :

سن مناسب کشیدن دندان عقل چه زمانی است؟

عوارض ورم و التهاب لثه در بارداری

بررسی انواع پیوند لثه