عوارض عدم شستن دندان مصنوعی

عوارض عدم شستن دندان مصنوعی | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

نکات مهم در شستن دندان مصنوعی

در شستن و تمیز کردن دندانهای مصنوعی، باید به نکات بهداشتی زیر توجه شود:

  1. از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده شود و همچنین آب خیلی داغ نباشد.
  2. تا حد امکان از سفید کننده ها استفاده نشود. البته برخی سفید کننده های رقیق اشکالی ندارند و اگر مورد نظر و صلاح دید دندانپزشک واقع شده باشند، استفاده از آنها می تواند موثر و مناسب باشد.
  3. توجه شود که حداقل یک بار در روز، دندانهای مصنوعی شست و شو شوند تا مواد و جرم های آلوده کننده ای که بر روی دندان ها نشسته اند، پاک شوند.
  4. فقط دندانهای مصنوعی نیستند که نیاز به شست و شو دارند. بلکه در هر بار شست و شو، دهان و لثه ها نیز باید تحت شست و شو قرار بگیرند.

عوارض عدم شستن دندان مصنوعی

شست وشوی دندان های مصنوعی امری لازم و با اهمیت است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که پروتز های متحرک، در واقع دندانهای مصنوعی هستند. پس توجه به شست و شوی آنها چه اهمیتی دارد؟ و اصلا چرا عدم توجه به تمیز کردن آنها، باید منجر به تخریب و آسیب آنها شود؟

باید گفت که دندان های مصنوعی برای جایگزینی دندان های طبیعی، و طبعا با قابلیت انجام وظایف دندان ها در حالت طبیعی، ساخته شده اند. پس بدیهی است که ساختار آنها باید به گونه ­ای طراحی شود تا بیشترین شباهت را به ماهیت وساختار طبیعی داشته باشند.

بسیاری از خطرات ناشی از بی توجهی به تمیزی و شست و شوی دندان های طبیعی که سلامت را تهدید میکند، متوجه صحت و عملکرد دندانهای مصنوعی نیز می­ باشد.

عوارض عدم شستن دندان مصنوعی | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

بنابراین بی توجهی و یا کم توجهی به تمیز کردن این دندان ها، مشکلاتی را ایجاد می کند؛ از قبیل:

  • بوی بد دهان: بوی نامطبوع دهان که عمدتا ناشی از فعالیت باکتری های جمع شده روی دندان ها می باشد، از معضلات عدم توجه لازم به شست و شوی دندانهای مصنوعی است که خصوصا در سنین بالا و در میان سالمندان بروز پیدا میکند.
  • پدید آمدن عفونت هایی درون دهان نظیر عفونت لثه
  • سایش و آسیب جبران ناپذیر لثه
  • بیماری های مربوط به دهان و دندان مثل التهاب لثه و ….
  • خراب شدن و از بین رفتن دندانهای طبیعی: گاهی افرد، تعدادی از دندان هایشان سالم است و فقط برای جایگزینی چند تا از دندان های خراب شده، اقدام به گذاشتن پروتز متحرک میکنند. در چنین مواردی عدم توجه به بهداشت دندان مصنوعی، علاوه بر عوارض مربوط به دندان مصنوعی، موجب وارد آمدن آسیب به سایر دندانهای طبیعی می شود.
  • عدم عملکرد صحیح دندان ها به سبب ایجاد جرم بر روی آن ها
  • شل شدن و لغزش قالب پروتز بر روی فک و لثه که عوارض خطرناکی را در پی دارد.
  • تخریب تدریجی و کوتاه شدن عمر استفاده از دندان مصنوعی

جایگذاری صحیح دندان مصنوعی

عمل قرار دادن و جایگذاری دندان مصنوعی بر روی لثه ها و فک، باید توسط دندانپزشک صورت پذیرد. این عمل باید به طرزی انجام شود که قالب دندان مصنوعی بر روی لثه لغزش نداشته باشد. زیرا این اتفاق، علاوه بر فرسودگی زودرس پروتز، باعث آسیب به سلامت لثه فرد می شود.

پروتز های متحرک دندانی، به دو شکل کامل (پیوسته) و منقطع (شامل چند دندان) و در دو قالب متفاوت در فک بالا یا پایین و با هردو فک، قرار داده می شوند. بنابراین، برای هر بار برداشتن و گذاشتن این قالب ها، باید نکات خاصی را رعایت نمود.

توجه به عدم وارد شدن فشار به قالب پروتز خصوصا در نوع منقطع آن که پیوسته نیست، بسیار مهم است. چرا که تغییر شکل برگشت ناپذیر قالب ها و پروتز را باعث می شود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

کاربرد انواع پروتز متحرک دندان

مزیت های کاشت ایمپلنت دندان برای سالمندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
error: Content is protected !!
سوالی دارید? چت در واتساپ