بررسی انواع روش های کاشت دندان

بررسی انواع روش های کاشت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

انواع روش های کاشت دندان چیست؟

افراد به دلایل مختلفی ممکن است دندان‌های خود را از دست دهند. کاشت دندان روشی برای بازگرداندن عملکرد صحیح دندان‌ها و فک است. شاید تصور کنید ایمپلنت های دندان، صرفاً دندان مصنوعی هستند. در صورتی که هر ایمپلنت، جایگزینی کامل است. علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا جویدن انواع غذا راحت شود، با داشتن ریشه مصنوعی مانع از ریزش استخوان فک می‌شود. مقاله امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان که برای شما همراهان گرداوری شده است. انواع روش های کاشت دندان را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

با کاشت دندان و جایگزین کردن ریشه‌های از دست رفته قدرت جویدن انواع غذا به فرد باز می‌گردد. همچنین مانع از تحلیل رفتن استخوان‌های فک و اطراف آن می‌گردد. کاشت دندان به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. انتخاب نوع آن به پوشش، اتصال و اندازه آن وابسته است. دندان‌پزشکان پروتز، نسبت به آنچه شما نیاز دارید، کاشت دندان را انجام خواهند داد. منتها، از بین روش‌های موجود چند گزینه آن برجسته‌تر است:

  • کاشت ایمپلنت
  • روش بریج
  • استفاده از دندان‌های مصنوعی
  • نوع بریج رزینی

بهترین آلیاژی که در ساخت پایه انواع ایمپلنت‌ها و بریج استفاده می‌شود تیتانیوم است. این آلیاژ با بدن انسان هماهنگ است و هنگام کاشت دندان در استخوان فک جوش می‌خورد.

انواع مختلف کاشت دندان به روش ایمپلنت

می‌توان گفت به طور کل دو روش اصلی برای ایمپلنت دندان وجود دارد. در کاشت دندان به این روش‌های دندانی که برای ایمپلنت انجام می‌شود نسبت به ابعاد فک و دندان‌های افتاده انتخاب می‌شود. سپس، ریشه آن که از جنس تیتانیوم خالص است در فک قرار می‌گیرد و روی آن روکش‌های جایگزین تاج دندان نصب می‌شود.

ایمپلنت Subperiosteal

ایمپلنت‌های ساب پریوستئال امروزه به ندرت استفاده می‌شوند. زمانی از آن‌ها به عنوان اولین روش نگه داشتن دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شد. زمانی که بیماران استخوان فکی با قد کافی نداشتند، ایمپلنت Subperiosteal روشی بود که پزشکان بتوانند انواع تاج‌های مصنوعی را بر روی فک نصب کنند. بدنه‌ای فلزی داخل لثه و فک قرار می‌گیرد تا پروتز مصنوعی را نگه دارد و آن را به نمایش بگذارد.

در مقایسه با Endosteal دوره زمانی کوتاه‌تری دارد. به طور کل در دو نوبت صورت می‌گیرد. منتها، این روزها محبوبیت خود را از دست داده است، چرا که از ثبات کافی برخوردار نیست و در فک جوش نمی‌خورد. امّا پایداری آن به نسبت از پروتزهای بدون ایمپلنت بیشتر است.

ایمپلنت‌های Endosteal :

یکی از رایج‌ترین روش های کاشت دندان است که به طور عمده جایگزین بریج یا پروتز متحرک می‌شود. ایمپلنت‌های Endosteal شامل انواع فیکسچر (پیچ پایه یا رزوه ای) و انواع اباتمنت (سیلندری یا صاف) یا تیغه‌ای می باشند. به طبع، انتخاب نوع ایمپلنت طبق تشخیص دکتر صورت می‌گیرد. امّا ایمپلنت‌های اندوستال ایمن، مؤثر و محبوب‌ترین انتخابی هستند که امروزه استفاده می‌شود.

روش کاشت دندان اندوستال

در ایمپلنت اندوستال (Endosteal) سوراخی در فک ایجاد می‌شود. این سوراخ طبق ابعاد پایه تیتانیومی است که باید به عنوان ریشه مصنوعی در فک جاسازی شود. پس از نصب باید مدتی صبر نمود تا پایه نرم و استخوان‌های اطراف به این پایه تیتانیومی جوش بخورد. این مسئله می‌تواند چند ماه به طول بیانجامد. پس از آن، بخش تاج بر روی پایه سوار می‌شود و درمان به پایان می‌رسد.

دلیل انتخاب اندوستال:
  • پایداری در فک
  • تثبت استخوان‌های اطراف خود
  • دوام طولانی
  • حس طبیعی بودن دندان

بررسی انواع روش های کاشت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

پوشش‌ها، اتصالات و اندازه‌های ایمپلنت دندان

بیش از ۶۰ شرکت در دنیا به ساخت انواع ایمپلنت‌های دندانی و مواد مورد نیاز برای نصب آن‌ها می‌پردازند. از این رو، دندان‌پزشکان گزینه‌های زیادی برای انتخاب بهترین نوع برای بیمار خود دارند.

پوشش‌ها (Implant Coatings) :

انواع مختلفی از پوشش‌ها یا درمان‌های سطحی برای کاشت دندان وجود دارد. در حالی که کاشت واقعی به احتمال زیاد تیتانیوم است، سطح خارجی می‌تواند جنسی متفاوت داشته باشد.

چرا باید از پوشش استفاده کنیم؟

با افزایش زبری سطح، ایمپلنت نصب شده به صورت یکپارچه بهبود پیدا می‌کند و قوی‌تر می‌شود.

هزینه‌های ایمپلنت شاید یکی از معایب کلی این روش باشد. هزینه کاشت دندان نسبت به وضعیت دندان و نوع پایه‌ای که انتخاب می‌شود متفاوت است. همچنین تاج ایمپلنت از مواد مختلفی می‌تواند ساخته شود که در قیمت آن تأثیر خواهد گذاشت.

کاشت دندان به روش بریج

در این روش، به جای چرخ شدن فک و قرار گرفتن پایه‌ها در فک، دندان‌های کناری نقش پایه را خواهند داشت. در این حالت، دندان وسط که افتاده است از دندان‌های کناری خود کمک می‌گیرد. پل در اینجا یک روکش است که از سه دندان مصنوعی تشکیل می‌شود. دو دندان کناری به عنوان پایه‌های این پل عمل می‌کنند. ظاهر آن شبیه به دندان‌های اصلی است. در این حالت، ابتدا دندان پزشک قالبی از فضای خالی تهیه می‌کند و برای لابراتور ارسال می‌نماید تا دندان‌های مصنوعی مخصوص شما ساخته شوند.

مواد مورد استفاده در ساخت بریج یا پل می‌تواند از جنس فلز، سرامیک، شیشه یا ترکیبی از این مواد باشد. در حالت بریج (پل ثابت)، که یک جلسه درمان آن به طور می‌انجامد، پزشک دندان‌های کناری را آماده می‌کند و سپس پل را به دندان‌ها می‌چسباند.

از معایب آن می‌توان گفت که فقط برای افرادی مناسب است که بین ۱ تا ۳ دندان خود را پشت سر هم از دست داده باشند، اگر بیشتر از ۳ دندان نداشته باشید نمی توانید از بریج استفاده نمایید. همچنین دندان‌های کناری که به عنوان پایه عمل می‌کنند باید عاری از پوسیدگی باشند. چسب دندان بریج پس از چند سال می‌تواند از بین برود.

روش کاشت دندان به کمک دندان‌های مصنوعی

یکی از روش های کاشت دندان استفاده از دندان مصنوعی است. در این حالت به ایمپلنت نیازی نیست، کاشت دندان به وسیله یک اتصال پلاستیکی هم رنگ با لثه صورت می‌گیرد. در این روش به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را جابه‌جا کرده و دهان را تمیز نمایید.

از ارزان‌ترین روش‌ها برای جای‌گذاری دندان‌های جدید است و در کمترین زمان ممکن می‌توانید به آن دست یابید. با این حال ثابت ماندن دندان‌ها به وضعیت فک و آناتومی دهان افراد بستگی دارد. همچنین، برخی بیماران اشاره کرده‌اند که دندان‌های مصنوعی که در بخش پایینی قرار می‌گیرند در جای خود می‌لغزند.

انتخاب بهترین روش کاشت دندان

انتخاب بهترین روش، به تشخیص پزشک شما وابسته است. مسئله هزینه نیز می‌تواند در انتخاب روش مناسب تأثیر بگذارد. اگر فک شما از نظر قدرت و سلامت، مناسب تشخیص داده شود، احتمال بالایی وجود دارد که پزشک برای شما روش ایمپلنت را انتخاب نماید.

صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان ، توسط ایشان باید تایید گردد.


راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان


مطالب پیشنهادی :

بررسی مشکلات و عوارض کامپوزیت دندان

بررسی مزایا و معایب باندینگ کامپوزیت دندان

نکاتی مهم برای پیش از لمینت کردن دندانها

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ