تفاوت کاربردهای مینی ایمپلنت دندان

تفاوت کاربردهای مینی ایمپلنت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی تفاوت کاربردهای مینی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از انواع روش های کاشت دندان است که به هر دلیلی از دست رفته است اما در مورد ایمپلنت دندان یک عامل مهم وجود دارد که در میزان موفقیت و امکان انجام ایمپلنت تعیین کننده است. و آن چیزی نیست جز، مقدار کافی از سطح استخوان و تراکم کافی از آن. در ادامه این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به مطالعه تفاوت کاربردهای مینی ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

در برخی از بیماران ممکن است که تراکم و سطح استخوان موجود، نتواند به خوبی از پایه های معمولی ایمپلنت پشتیبانی کند و آن ها را محکم نگه دارد.در این گونه مواقع راه حلی که متخصص ایمپلنت به شما پیشنهاد می دهد. مینی ایمپلنت دندان یا ایمپلنت دندان میکرو است.

تفاوت های مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی دندان

مینی ایمپلنت ها در واقع پیچ هایی از جنس تیتانیوم، در سایزهای کوچکتر نسبت به ایمپلنت دندان معمولی هستند. سایز پایه های ایمپلنت در روش معمولی تقریبا ۳ میلی متر و و در مینی ایمپلنت ها تقریبا ۱.۵ میلی متر است. مینی ایمپلنت ها قطری به اندازه یک خلال دندان دارد.البته شایان ذکر است که در پی تفاوت اندازه در پیچ های ایمپلنت، تفاوت های دیگری نیز بوجود می آید.

مطلب پیشنهادی : عوامل و معایب ایجاد فاصله بین دندانی در کودکان

ساختار پیچ یا پایه

پیچ هایی که در مینی ایمپلنت ها استفاده می شود عمدتا از جنس تیتانیوم یا زیرکونیوم هستند. ایمپلنت های معمولی از سه بخش پایه، اباتمنت و تاج تشکیل شده است اما مینی ایمپلنت ها پیچ های استوانه شکلی هستند که سر آن توپی شکل است و از بافت لثه بیرون می زند. سایز مینی ایمپلنت ها از ۱.۵ تا ۳ میلی متر است.

دوام و استحکام

ظریف و کوچک بودن پیچ های ایمپلنت در مینی ایمپلنت ها می تواند دوام و استحکام ایمپلنت دندان را تحت الشعاع قرار دهد و شکننده تر باشند و در اثر ضربات کوچک هم آسیب ببینند.

روش‌های افزایش ماندگاری ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

مدت زمان بهبودی

به دلیل کوچکتر بودن پیچ تیتانیومی کاشته شده در این نوع ایمپلنت در مقایسه با سایر انواع ایمپلنت دندان، اندازه حفره ایجاد شده هم کمتر است پس به مراتب مدت زمان بهبودی نیز کمتر است.

هزینه ایمپلنت

قطعا می دانید که هزینه ایمپلنت دندان را تنها یک فاکتور تعیین نمی کند و مقادیر پارامترهای مختلف در کنار یکدیگر هزینه نهایی را می سازد. اما یکی از این فاکتور ها نوع پایه ایمپلنت است و قطعا سایز پایه می تواند در قیمت ایمپلنت تفاوت ایجاد کند.

کاربرد مینی ایمپلنت ها در ارتودنسی

یکی از کاربرد های مهم مینی ایمپلنت ها در ارتودنسی است. مینی ایمپلنت در درمان ارتودنسی تحول عظیمی ایجاد کرد و می توان به صراحت اذعان داشت که فرآیند ارتودنسی را بسیار راحت کرده است. در دو مورد از مینی ایمپلنت ها در ارتودنسی می توان بهره جست. مورد اول زمانی است که بیمار تمایل به ارتودنسی دارد اما تعدادی از دندان های خود را ازدست داده و برای حرکت دندان های موجود نیاز به تکیه گاه های بیشتر برای نگهداری براکت ها دارد، در اینجا از مینی ایمپلنت ها برای نگهداری براکت ها استفاده می شود.

مورد دوم زمانی است که ما می خواهیم حرکت دندان ها به سمت یک نقطه ثابت به غیر از دندان های دیگر (مثلا به سمت لثه فوقانی) باشد. در این صورت یک مینی ایمپلنت درون استخوان کاشته و به عنوان لنگر (تکیه گاه) براکت از آن استفاده میشود تا دندان ها نسبت به موقعیت آن حرکت و تغییر کنند. به طور کلی مینی ایمپلنت ها کمک می کنند تا بتوان دندان هایی که در جهت نادرستی هستند، در جهت درست عقب کشیده شوند.

موارد کاربرد مینی ایمپلنت ها

مینی ایمپلنت ها با توجه به ساختار و ماهیتی که دارند بهتر است در موقعیت دندان هایی استفاده شوند. که فشار کمتری را نسبت به سایر دندان ها متحمل می شوند مانند: ایمپلنت دندان های جلو، دندانهای آسیای کوچک و به طور کلی اگر دندان های ریز دارید. مینی ایمپلنت ها میتواند گزینه درمانی مناسب باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

مراحل انجام مینی ایمپلنت دندان

عملکرد مینی ایمپلنت ها شبیه به همان ایمپلنت های معمولی است. پس از انجام بررسی ها و معاینات لازم توسط متخصص ایمپلنت:

  1. موضع کاشت را بی حس می کنند
  2. پایه های مینی ایمپلنت را درون حفره های کوچکی که در بافت لثه ایجاد می کنند، کاشته می شود
  3. مینی ایمپلنت ها درون حفره فیکس می شوند
  4. اگر برش لثه به حدی باشد که نیاز به بخیه داشته باشد در این مرحله بخیه زده می شود

تفاوتی که ممکن است نسبت به مراحل ایمپلنت دندان به روش معمول داشته باشیم این است که امکان دارد در همه موارد نیاز به بخیه نداشته باشیم. در فک پایین با فاصله ۵ میلی متری می توان ۴ تا مینی ایمپلنت را کاشت.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ