عوامل و معایب ایجاد فاصله بین دندانی در کودکان

عوامل و معایب ایجاد فاصله بین دندانی در کودکان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی عوامل و معایب ایجاد فاصله بین دندانی در کودکان

ایجاد فاصله بین دندان‌های کودکان موضوعی نیست که باعث بروز مشکلات خاصی شود. همانطور که گفته شد، این عارضه معمولا به حال خود رها می‌شود تا دندان‌های دائمی رشد کنند. اما گاهی اوقات این عارضه مشکلاتی برای کودکان به وجود می‌آورد. در ادامه این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به مطالعه عوامل و معایب ایجاد فاصله بین دندانی در کودکان خواهیم پرداخت.

دیاستم کودکان

دیاستم کودکان نوعی عارضه است که باعث ایجاد شکاف بین دو دندان قدامی فک بالا خواهد شد. تقریباً نصف کودکانی که زیر شش سال دارند، در این محل از فک خود، دچار دیاستم هستند. در اغلب موارد شکاف به شکل خود به خود بسته می‌شود. کودکان تا زمانی که به سن ۸ یا ۹ سالگی برسند، علائم و نشانه‌های دیاستم در دهان آنها به طور کامل از بین رفته است. اگر دیاستم بعد از رویش دندان‌های دائمی باقی بماند، نیاز است از گزینه‌های درمانی در دندانپزشکی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : روش های پیشگیری و درمان عفونت دندان

کاهش اعتماد به نفس

کودکان ممکن است به علت وجود این مشکل، اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. به عنوان مثال ممکن است از حضور در مقابل دیگران خجالت بکشند یا توانایی لبخند زدن نداشته باشند. این موضوع در بزرگسالی تأثیرات بسیار بدی بر روح و روان کودکان خواهد گذاشت.

دندان ‌های شلوغ یا کج

یکی دیگر از معایب فاصله بین دندان‌های کودکان، شکل گیری دندان‌های شلوغ یا کج است. فاصله زیاد بین دندان‌های جلویی ممکن است فضایی برای بیرون آمدن دندان‌های دیگر باقی نگذارد. در چنین حالتی شخص ممکن است در زمان جویدن غذا دچار مشکل شود. مثلاً احتمال دارد به صورت پیوسته، زبان خود را گاز بگیرد.

دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها در کودکان | بهترین دندانپزشک اصفهان

عوامل مختلفی بر ایجاد دیاستم در کودکان موثر هستند:

  • مثلاً ژنتیک یکی از عوامل موثر بر عارضه دیاستم است. کودک ممکن است دندان‌های کوچک و استخوان فک بزرگ را از والدین خود به ارث برده باشد. در صورتی که دندان‌ها کوچک باشند، نمی‌توانند فضای فک را به طور کامل پر کنند.
  • بزرگ بودن فک باعث می‌شود که دندان‌ها اجازه داشته باشند به سمت اطراف حرکت کنند یا با فاصله از یکدیگر رشد کنند.
  • فرنوم فک بالا نیز بر ایجاد دیاستم موثر است. در واقع بافتی که لب را به لثه یا فرنوم متصل می‌کند ممکن است خیلی بزرگ باشد. هر چه که این بافت اندازه بزرگتری داشته باشد، دندان‌ها قادر خواهند بود با فاصلۀ بیشتری از یکدیگر رشد کنند.
  • برخی از عادات بد که در کودکی شکل می‌گیرند نیز بر ایجاد دیاستم موثر هستند. مثلا اگر کودک شما شست خود را بمکد و این موضوع به یک عادت تبدیل شود، دندان‌ها ممکن است به سمت جلو فشار داده شوند یا از جای خود خارج شوند. همچنین عادت‌هایی مثل فشار دادن زبان باعث می‌شوند با گذشت زمان، دندان‌ها به سمت جلو حرکت کرده و بین آنها فاصله ایجاد شود.

فاصله بین دندان های شیری

دندان‌های شیری و موقت کودک برای رشد بسیار ضروری هستند. اکثر والدین در فاصله بین ۶ تا ۱۲ ماهگی، دندان‌های نوزاد را مورد بررسی قرار می‌دهند تا از سالم بودن این دندان‌ها مطمئن شوند. زمانی که جنین هنوز در رحم است، فرآیند شکل گیری دندان‌های شیری آغاز می‌شود. ایجاد فاصله بین دندان‌های شیری یک فرآیند کاملاً طبیعی است و در حدود ۴۰ درصد از نوزادان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در اکثر نوزادان فاصله بین دندان‌ها بعد از مدتی برطرف می‌شود. واقعیت این است که دندان‌های شیری کودکان به دندان‌های دائمی فضایی برای رشد می‌دهند. این موضوع نه تنها نگران کننده نیست، بلکه خیلی هم عالی است. معنی عبارت بالا این است که دندان‌های دائمی به شکل شلوغی در دهان رشد نخواهند کرد. در نتیجه کودک نیازی به استفاده از بریس‌های دندانی نخواهد شد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

جلوگیری از بروز فاصله بین دندان های کودکان

در صورتی که مشاهده کردید بین دندان‌های کودک، فاصله افتاده، بهتر است از روش‌هایی که در قسمت اصلاح و درمان فاصلۀ دندان‌ها بیان شد استفاده کنید. معمولا اگر سن کودک پایین باشد، از بریس‌های دندانی نازک برای از بین بردن شکاف و فاصله بین دو دندان مجاور استفاده می‌شود.

هرچه سن کودک پایین‌تر باشد، استحکام بافت لثه کمتر خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود که بتوان با سرعت بیشتری فاصله دندان را از بین برد. از بین بردن شکاف بین دندان‌ها در سنین بالاتر، کمی مشکل است. معمولاً پزشکان از براکت ارتودنسی برای پیشگیری از فاصله افتادن بین دندان‌های کودکان استفاده می‌کنند.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ