علائم و دلایل بیماری پریودنتال

علائم و دلایل بیماری پریودنتال | بهترین جراح لثه اصفهان

آشنایی با علائم و دلایل بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال لثه حدود 50 درصد از افراد 30 سال و سنین بالاتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری منجر به از دست دادن دندان، نیاز به دندان مصنوعی و مجموعه‌ای از مشکلات اضافی بهداشت دهان می‌شود. علیرغم اینکه طبق گزارشات، این بیماری معمولی است، اما به دلیل مشکلات زیادی که ایجاد می‌کند، درمان کامل آن اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی علائم و دلایل بیماری پریودنتال خواهیم پرداخت.

این بیماری تفاوتی قائل نمی‌شود و هر کسی را با هر سن و جنسیتی درگیر می‌کند. انتخاب روش درمانی بیماری لثه که شامل روش جراحی یا غیرجراحی است، به مرحله بیماری، حالت بافت لثه و دندان و سلامت عمومی شخص بستگی دارد.

آشنایی با بیماری پریودنتال

تورم و خونریزی لثه‌ها از اولین نشانه‌هایی است که، باکتری باعث عفونت لثه شده است. اگر درمان آغاز نشود، عفونت می‌تواند گسترش یافته و ساختار حمایت کننده دندان را در استخوان فک از بین ببرد. سرانجام دندان‌ها شل شده و باید کشیده شوند.

بیماری‌های پریودنتال، عفونت‌ ساختارهای اطراف دندان‌ها هستند، که شامل لثه‌، رباط‌های پریودنتال و استخوان دندانی یا آلوئولار است. در مراحل اولیه بیماری پریودنتال – التهاب لثه – لثه عفونی شده و در موارد شدیدتر این بیماری، تمامی بافت‌ها دچار عفونت می‌شوند.

دانشمندان سال‌های متمادی تلاش کردند که علت بیماری پریودنتال لثه را پیدا کنند. اکنون به خوبی پذیرفته شده است که انواع مختلفی از باکتری در پلاک یا جرم دندان، عامل اصلی این بیماری است. محققان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه گسترس عفونت لثه، سلامت عمومی دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی : بررسی کف بندی دندان

در سال‌های اخیر، ارتباط بیماری لثه با دیگر مشکلات بهداشتی مشخص شده است و این یک موضوع جدید و هیجان انگیز برای تحقیق خواهد بود، اما بحث‌برانگیز است. بررسی‌ها پاسخ‌های متعددی را درباره میزان ارتباط بین بیماری لثه و دیگر مشکلات پزشکی نشان می‌‌دهد و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

ارتباط بین بیماری لثه و سایر بیماری‌ها

• تصلب شریان و بیماری قلبی – بیماری لثه ممکن است خطر انسداد شریان و بیماری قلبی را افزایش ‌دهد، گرچه اندازه این ارتباط مشخص نیست. همچنین این باور وجود دارد که بیماری لثه، شرایط بیماری قلبی را که فرد به آن دچار است، وخیم‌تر می‌کند.
  • سکته مغزی – بیماری لثه خطر انواع سکته را که ناشی از انسداد سرخرگ است، افزایش می‌دهد.
  • دیابت – افرادی که مبتلا به دیابت و بیماری پریودنتال هستند، ممکن است در کنترل قند خون خود نسبت به افراد دیابتی با لثه‌های سالم، با مشکلات بیشتری مواجه شوند.
  • بیماری تنفسی – بیماری لثه می‌تواند موجب عفونت ریه شود و مشکلات موجود ریه را وخیم‌تر کند، زیرا باکتری از دهان به ریه‌ می‌رسد.

علل درد ضربان دار دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

دلایل بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال توسط باکتری جرم دندانی ایجاد می‌شود، که مواد چسبناکی هستند که چند ساعت پس از مسواک زدن روی دندان تشکیل می‌شوند. جالب است بدانید که علت بیشتر این مشکلات، واکنش بدن به عفونت باکتریایی است. سلول‌های سیستم ایمنی بدن در تلاش برای از بین بردن این باکتری، موادی را آزاد می‌کنند که منجر به التهاب و از بین رفتن لثه، رباط پریودنتال یا استخوان آلوئولار می‌شود و باعث ایجاد تورم، خونریزی لثه، علائم التهاب لثه (مراحل اولیه بیماری پریودنتال) و شل شدن دندان‌ها، علائم شدید بیماری پریودنتیت (مراحل پیشرفته بیماری ) می‌شود.

بهداشت دهانی مناسب و مراقبت‌های دندانپزشکی بطور منظم (شش ماه یکبار یا اگر دچار بیماری لثه هستید، بیشتر اوقات برای بررسی مراجعه کنید) می‌تواند از بیماری پریودنتال لثه جلوگیری کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بطور روزانه و انجام صحیح آن، مقدار زیادی از جرم را از روی دندان‌ها پاک می‌کند. پاکسازی تخصصی دندان توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان، جرم دندان را در نواحی که دسترسی مسواک و نخ دندان دشوار است، تحت کنترل قرار می‌دهد.

اگر بهداشت دهان کامل انجام نشود یا چکاپ‌های دندان نامنظم شود، روی دندان‌ جرم تشکیل شده و سرانجام این جرم‌ها به زیر خط لثه نفوذ می‌کنند. باکتر‌ی‌ها به راحتی در آن ناحیه مستقر می‌شوند زیرا مسواک قادر به پاکسازی آن نیست. کشیدن صحیح نخ دندان، جرم سطحی دندان را تمیز می‌کند، اما اگر این جرم‌ها بطور کامل برداشته نشوند، باکتری به رشد خود ادامه داده و عفونت شدید ایجاد می‌کند. تجمع جرم، منجر به التهاب لثه خواهد شد. همانطور که بافت لثه متورم می‌شود. از سطح دندان جدا شده و فضا و پاکتی بین دندان و لثه ایجاد می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

با توجه به اثر گلوله برفی، این پاکت‌ها محلی برای تجمع بیشتر جرم شده که باعث می‌شود از بین بردن جرم سخت‌تر شود. اگر این مشکل درمان نشود، واکنش التهابی نسبت به باکتری جرم دندان، به رباط پریودنتال و استخوان آلوئولار گسترش می‌یابد و این ساختارهای دندانی را از بین می‌برد.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که، اگر جرم روی دندان‌ها تجمع پیدا کند، با گذشت زمان بافت آن بصورت توده‌ای درآمده یا سخت شده و به رسوب (معمولاً تاتار نامیده می‌شود) تبدیل می‌شود. چون رسوب محکم‌تر از مینای دندان یا سمنتوم (لایه‌ای که ریشه دندان را می‌پوشاند) است و جرم‌های بیشتری به آن متصل می‌شود، به شکل مارپیچ به سمت پایین حرکت خود را ادامه می‌دهد. استفاده از خمیردندان‌های کنترل‌کننده تاتار، می‌تواند به کاهش تجمع رسوب اطراف دندان کمک کند، اما این خمیردندان نمی‌تواند بر تاتارهایی که پیش از این در زیر خط لثه تشکیل شده، اثر بگذارد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

نظر در"علائم و دلایل بیماری پریودنتال"

1. دل ارام نیک خواه

مراجعه به دکتر حسین برجیان برای من که از خونریزی لثه و بیماری لثه همیشه در عذاب بودم خیلی مفید بود و نتیجه مثبت دیدم . ممنونم از زحمات اقای دکتر