بررسی کف بندی دندان

بررسی کف بندی دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

آشنایی با کف بندی دندان

در مواردی پیش می آید که وضعیت خرابی دندان به اندازه ای است که دیگر امکان پر کردن دندان به شکل معمول امکان پذیر نیست و همچنین بخاطر عمق زیاد خرابی حساسیت به گرما و سرما در عصب و لثه وجود دارد، برای همین باید از روشی برای از بین بردن این حساسیت استفاده کرد که عمق دندان را در مقابل سرما و گرما محافظت کند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی کف بندی دندان خواهیم پرداخت.

کف بندی دندان دقیقا همان چیزی است که این عمل را انجام می دهد و خیال فرد را از دردهای بعدی راحت می کند. کف بندی دندان که به نام بیس و لاینر هم معروف است، یک متد جدید در علم دندانپزشکی است و داشتن اطلاعات کافی در مورد آن مطمئنا برای خیلی ها کمک کننده خواهد بود.

تعریف کف بندی دندان

استفاده از موادی عایق مانند برای زیر دندان که مانع حساسیت به سرما و گرما در دندان می شود را کف بندی دندان می گویند. این مواد ترمیمی که مهمترین ویژگی آنها عایق بودن است معمولا در زمانی استفاده می شود که پوسیدگی بسیار زیاد و عمق حفره ایجاد شده به نزدیک عصب رسیده باشد. در چنین شرایطی اگر شما نخواهید از مواد ترمیمی استفاده کنید، مطمئنا بعد از انجام درمان دندان، با حساسیت ها و درد هایی روبرو خواهید شد که از عمق دندان ایجاد می شود.

مطلب پیشنهادی : مقایسه انواع ایمپلنت داخل استخوانی

روال کار به این صورت است که دندان پزشک قبل از اینکه با مواد ترمیمی از قبیل آمالگام یا کامپوزیت درون حفره ایجاد شده را پر کند، در کف حفره و سطح پایینی خرابی دندان، مواد کف بندی را قرار می دهد. این مواد شامل لاینر، بیس و وارنیش می شود. در نهایت می توان گفت که فرآیند کف بندی دندان یا همان بیس و لاینر، یک لایه محافظتی برای دندان است که در مقابل عواملی مانند نیرو، گرما و سرما از دندان محافظت می کند.

انواع مواد ترمیم دندان

مواد استفاده شده برای عایق و ترمیم دندان در دسته بندی های گوناگونی قرار می گیرند که دارای ویژگی متفاوتی هستند و در دو رده اصلی همرنگ و غیر همرنگ می باشند.

  • ترمیم دندان با مواد همرنگ مانند کامپوزیت و گلاس آیونومرها
  • ترمیم دندان با مواد غیر همرنگ مانند آمالگام

از نظر ظاهر، مواد کامپوزیت زیباتر هستند و دارای چند دسته بندی رنگ در کلاس A و B می باشند. با این حال امکان اجرای کامپوزیت توسط هر دندانپزشکی وجود ندارد و نیاز به تبحر و تخصص بالایی می باشد. برای اتصال کامپوزیت ها از چسب استفاده می شود.

تغییر رنگ دندان بعد از عصب کشی | بهترین جراح لثه اصفهان

از نظر استحکام نیز، این عقیده وجود داشت که آمالگام از کامپوزیت مستحکم تر است. اما به همین راحتی نمی توان در مورد استحکام نظر داد چرا که برای برخی دندان ها کامپوزیت نسبت به آمالگام بهتر جواب می دهد و نتیجه مستحکم تری را فراهم می کند. از طرفی اگر فردی دارای تعداد زیادی دندان خراب و پوسیده است و بهداشت دهانی او مشکل دارد بهتر است از آمالگام استفاده کند.

انتخاب مواد ترمیم کننده دندان به عوامل گوناگونی بستگی دارد و همچنین استفاده از این مواد نیازمند تخصص می باشد. دندانپزشک باید از تجربه خوبی برخوردار باشد و بتواند حجم مشخصی از مواد را وارد سطح کف دندان نماید. در صورتی که حجم استفاده از مواد کف بندی کم باشد ممکن است تاثیر پذیری خود را از دست بدهد و همچنین در صورتی که حجم استفاده شده زیاد باشد، فضای درون دندان کاهش پیدا می کند و مواد پر کننده دندان به خوبی درون آن قرار نمی گیرند و ممکن است شکننده شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

مراحل انجام کف بندی دندان

در کف بندی دندان مراحل زیر به صورت معمول انجام می گیرد مگر اینکه نیاز به اقدامات جانبی دیگری باشد.

  • آماده سازی سطح حفره دندان برای قرار دادن مواد کف بندی
  • انتخاب نوع لاینر و آماده کردن ترکیب مناسب آن برای قرار دادن در سطح کف حفره دندان
  • قرار دادن لاینر در دندان با دقت بالا و حجم مناسب
  • انتخاب بیس مناسب با توجه به عوامل تاثیرگذار
  • ترکیب یکنواخت پودر و مایع بیس به صورت کامل و دقیق تا به شکل خمیر در بیاید
  • قرار دادن بیس در دندان با ضخامت حداقلی یک میلیمتر

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ