علل فرسایش مینای دندان چیست؟

علل فرسایش مینای دندان چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

آشنایی با علل فرسایش مینای دندان

مینای دندان (Tooth Enamel) سخت ترین پوشش بدن انسان است که قسمت خارجی دندان را می پوشاند. این قسمت از بخش بیرونی دندان که به عاج شهرت دارد محافظت می کند. بسیاری از موارد می توانند باعث کاهش استحکام مینای دندان یا تغییر رنگ آنها و دندان ها شوند. تقویت و ترمیم مینای دندان به بهبود و افزایش سلامتی دندان کمک می کند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی علل فرسایش مینای دندان خواهیم پرداخت.

وظیفه مینای دندان

این بافت سخت بر روی قسمت خارجی دندان قرار می گیرد و از آنها محافظت می کند. ممکن است اقدامات روزمره ای که انجام می دهید، مانند جویدن، گاز گرفتن و خورد کردن به دندان های شما آسیب بزند اما مینای دندان از این آسیب ها جلوگیری می کند. همچنین مینای دندان از آسیب شیمیایی و آسیب ناشی از تغییرات دما جلوگیری می کند.

فرسایش مینای دندان

درست است که مینای دندان محکم ترین بافت بدن می باشد اما همواره در معرض آسیب ها و فرسایش قرار دارد. این بخش از دندان معمولا با استخوان مقایسه می شود اما در استخوان ها در اثر آسیب یا شکستگی می توان ترمیم خود به خودی سلول ها و بهبود آن را مشاهده کرد در صورتی که در مینای دندان این ویژگی وجود ندارد. در واقع اگر مینای دندان شما آسیب ببیند به صورت طبیعی ترمیم نمی شود و بهبود در اثر فعالیت سلول ها دیده نمی شود زیرا این بخش عاری از سلول می باشد. عوامل متعددی هستند که می توانند به مینای دندان های شما آسیب بزنند.

مطلب پیشنهادی : علائم وجود سنگ لوزه

علل فرسایش مینای دندان

فرسایش مینای دندان زمانی رخ می دهد که پی اچ محیط دندان ها از مقدار طبیعی آن کمتر شده و محیط اسیدی شود. عوامل متعددی می تواند باعث این تغییر پی اچ شوند مانند:

  • مصرف انواع نوشابه ها از جمله نوشابه های گازدار و انرژی زا
  • برگشت اسید معده به دهان در اثر ریفلاکس (اسیدهای معده بسیار قوی هستند)
  • نوشیدنی های حاوی برخی آبمیوه ها مثل مرکبات
  • مصرف بسیار زیاد قند و نشاسته
  • مصرف زیاد مواد اسیدی مانند سرکه یا ترشیجات
  • انواعی از مشکلات گوارشی که باعث اسیدی شدن محیط دهان می شوند.
  • مصرف برخی داروها مثل آسپرین
  • خشکی دهان و کم بودن بزاق
  • عدم استحکام مینای دندان به دلیل مشکلات ژنتیکی و ارثی

در برخی از موارد عوامل محیطی مانند دندان قروچه یا ساییدگی زیاد دندان ها به علت استرس و اضطراب می تواند استحکام مینای دندان را کاهش دهد.

روش های تقویت مینای دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

نشانه های فرسایش

علائم این مشکل بسته به شدت فرسایش می تواند متفاوت باشد اما به صورت کلی وجود یک سری علائم خبر از فرسایش مینای دندان می دهند. اگر در هنگام مصرف مواد غذایی شیرین مثل شکلات یا انواع شیرینی ها احساس درد در دندان های خود داشتید مستعد آسیب مینای دندان هستید. همچنین ایجاد حساسیت نسبت به مواد سرد یا گرم نیز می تواند نشان دهنده مراحل اولیه فرسایش باشد.

اگر مشاهده کردید رنگ دندان هایتان کمی تغییر کرده، می توان آن را نشانه ای از فرسودگی تلقی کرد. از علائم دیگر می توان به ترک برداشتن یا خشن شدن لبه های دندان اشاره کرد. همچنین فرو رفتگی هایی که در سطح دندان ها ایجاد می شوند می توانند ناشی از فرسایش مینای دندان باشند.

عوارض و خطرات فرسایش

فرسایش مینای دندان در صورتی که درمان نشود می تواند مشکلات متعددی را برای شما به وجود آورد. این فرسایش می تواند باعث از بین رفتن بخش زیادی از دندان های شما شده و شما را مجبور کند تا برای بهبود آن از درمان های پیچیده و طولانی مدت دندانپزشکی استفاده کنید. در صورت ادامه فرسایش، دندان های شما پوسیده می شوند و این پوسیدگی باعث ورود باکتری ها و ایجاد انواع عفونت ها در قسمت داخلی دندان ها می شود. همچنین می تواند باعث ایجاد حساسیت های شدید نسبت به سرما و گرما، زرد و لکه دار شدن دندان ها، شکستگی دندان ها و ایجاد حفره شود. این عوارض بسته به مدت زمان فرسایش و پیشرفت آن، راه های درمانی متفاوتی دارند.

روش های درمان فرسایش مینای دندان

درمان این مشکل بسته به مدت زمان فرسایش و شدت آن می تواند متفاوت باشد. ممکن است در اثر فرسایش سطح دندان شما از بین رفته باشد و نیازمند پر کردن دندان یا عصب کشی شود. همچنین ممکن است از راهی های زیر استفاده شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

استفاده از باندینگ دندان

روش باندینگ برای افرادی استفاده می شود که بخشی از مینای دندان های آنها آسیب دیده یا قسمتی از آن کاملا از بین رفته باشد. در این روش پزشک ابتدا قسمتی از دندان که نیازمند درمان است را می تراشد سپس با استفاده از رزین هم رنگ دندان بخش آسیب دیده را می پوشاند. در این روش پزشک می بایست از دندان شما قالب بگیرد تا باندینگ به صورت صحیح دندان شما را در بر بگیرد.

استفاده از روکش دندان

استفاده از روکش دندان روشی دیگری است که برای پوشاندن دندان آسیب دیده استفاده می شود. در این روش ابتدا پزشک دندان شما را پر می کند سپس با خمیر دندانپزشکی قالبی از دندان شما گرفته می شود. بعد از آماده شدن روکش دائمی دندان آن را روی قسمت آسیب دیده قرار می دهند. در صورتی که علائم فرساش مینای دندان را مشاهده کردید بهتر است هر چه زودتر به دندان پزشک مراجعه نمایید. همواره به خاطر داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ