علل و علائم عفونت ریشه دندان چیست؟

علل و علائم عفونت ریشه دندان چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل و علائم عفونت ریشه دندان

آبسه دندان یک جیب پر از چرک و آلودگی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و می‌تواند به دلایل مختلفی در نقاط مختلف دندان ایجاد شود. آبسه پریودنتال در لثه‌ها و در کنار ریشه دندان اتفاق می‌افتد در حالی که یک آبسه پری اپیکال در انتهای ریشه رخ می‌دهد. قصد داریم تا در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان که برای شما خوانندگان عزیز گردآوری شده است. به بررسی علل و علائم عفونت ریشه دندان بپردازیم.

آبسه دندان پری اپیکال، معمولاً به دلیل حفره دندان درمان نشده، آسیب دیدگی و یا کار دندانپزشک قبلی اتفاق می‌افتد. دندانپزشکان با تخلیه و خلاص شدن از شر عفونت، آبسه دندان را درمان می‌کنند. آن‌ها ممکن است با درمان کانال ریشه، دندان شما را نجات دهند. اما در برخی موارد هم درمان پاسخگو نیست و باید دندان کشیده شود. اگر آبسه دندان جدی گرفته نشده و درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض جدی یا حتی تهدید کننده زندگی شود.

مطلب پیشنهادی : آنچه باید درمورد بروساژ دندان بدانید

علائم عفونت ریشه دندان

بسیاری از مواقع اگر متوجه عفونت دندان شویم و ریشه دندان عفونی نشود و آسیب نبیند نیازی به جراحی برای ریشه دندان نیز نخواهد بود و معملا اگر در ابتدا عفونت تشخیص داده شود ، نیازی به جراحی ریشه نخواهد بود . اگر درد ضربان دار دندان شما درمان نشود، ممکن است آلوده شده باشد. اگر دندان آلوده شده و تحت درمان قرار نگیرد، عفونت می‌تواند به مکان‌های دیگر بدن گسترش یابد.

علائم عفونت دندان و ریشه دندان آلوده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد دندان تپنده
  • درد تپنده در استخوان فک، گوش یا گردن یا به طور معمول در همان طرف درد دندان
  • دردی که هنگام دراز کشیدن بدتر می‌شود
  • حساسیت به فشار در دهان
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم و یا خیلی سرد
  • ورم گونه و غدد لنفاوی حساس یا متورم در گردن
  • بوی بد دهان و طعم ناخوشایند در دهان که علائم انتشار عفونت دندان به بدن هستند.

اگر دندان آلوده درمان نشود، ممکن است عفونت در جای دیگری از بدن شما گسترش یابد که به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است. علائم و نشانه‌های گسترش عفونت دندان به بدن عبارتند از: احساس بد داشتن، سردرد، خستگی، سرگیجه و تب، گرگرفتگی پوست، تعریق، لرز، تورم صورت و تورمی که باعث می‌شود دهان کاملاً باز بماند، تورمی که مانع تنفس می‌شود، کم آب شدن بدن و کاهش دفعات ادرار، ادرار تیره‌تر، گیجی، افزایش ضربان قلب، ضربان نبض سریع، سبکی سر، افزایش میزان تنفس (بیش از ۲۵ تنفس در دقیقه)، درد معده و اسهال استفراغ.

علل بروز عقب نشینی لثه چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

نحوه عفونی شدن دندان

هنگامی که باکتری از طریق تراشه، ترک یا حفره وارد دندان می‌شود، دندان را آلوده می‌کند. در صورت رعایت نکردن یک سری موارد، فاکتور خطر ابتلا به عفونت دندان افزایش می‌یابد. مواردی از قبیل بهداشت نامناسب دندان از جمله مسواک نزدن دوبار در روز و نخ دندان نکشیدن، یک رژیم غذایی با قند بالا از جمله خوردن شیرینی و نوشیدن نوشابه، خشکی دهان که اغلب به دلیل افزایش سن یا به عنوان یک عارضه جانبی از برخی داروها ایجاد می‌شود، باعث ایجاد عفونت دندان می‌شود.

بهتر است با مشاهده نشانه‌های آبسه دندان که شامل درد شدید دندان به صورت مداوم و ضربان‌دار به استخوان فک، گردن و گوش، حساسیت به گرما و سرمای شدید، حساسیت به فشار، جویدن یا گاز گرفتن، تب، ورم صورت یا گونه، غدد لنفاوی نرم و متورم زیر فک یا گردن، نشت مایعی بد بو و بد مزه در صورت پارگی آبسه در دهان، مشکل در تنفس و بلعیدن، هر چه سریع‌تر نزد یک دندانپزشک بروید.

عفونت کانال ریشه

دندان‌ها تا انتها محکم نیستند و از لایه‌ها تشکیل شده‌اند. به سطح سخت و بیرونی دندان مینا گفته می‌شود. لایه داخلی عاج نامیده می‌شود که یک بافت متخلخل تقریباً اسفنج مانند است. در مرکز هر دندان، مجموعه‌ای از بافت نرم به نام پالپ وجود دارد که شامل اعصاب و عروق خونی است و به دندان اجازه رشد می‌دهد و پر است از سلول‌هایی به نام Odontoblasts است که دندان را سالم نگه می‌دارد.

جراحی ریشه دندان عفونی، پالپ دندان را که در اثر پوسیدگی دندان، عفونت ریشه و یا جراحات دیگر آلوده شده و آسیب دیده است را از بین می‌برد. جراحی ریشه می‌تواند دندان‌ها را نجات دهد و یک راه حل بسیار ایمن در نظر گرفته می‌شود. عفونت کانال ریشه پس از جراحی ریشه معمول نیست و احتمال عفونی شدن دندان حتی پس از انجام جراحی ریشه نیز بسیار کم است.

دندانپزشک هنگام عمل جراحی، ریشه دندان آلوده یا مرده بافت را تمیز کرده و مواد قدیمی پرکننده ریشه یا دارویی را که ممکن است از قبل در ریشه بوده پاک ‌می‌کند. بعد از آن منطقه را خشک کرده و سپس فضای تازه و تمیز شده را با یک ماده پرکننده پلیمری ایمن و مبتنی بر لاتکس پر می‌کند. متخصص اندودنتیست برای محافظت از دندان و ترمیم دندان از عفونت، از مواد پرکننده مانند آمالگام یا کامپوزیت استفاده می‌کند. در صورت لزوم مقداری از مینای دندان را خارج کرده و یک تاج دائمی بر روی دندان قرار می‌دهد تا از عفونت‌های بعدی دندان جلوگیری شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان

زمان تماس با پزشک

اگر شما، فرزندتان یا نوزادتان در اثر درد دندان، تب شدید دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین درد قفسه سینه، تنفس دشوار، سردرگمی ذهنی، حساسیت غیر معمول به نور، تشنج، بروز بثورات پوستی بدون دلیل و استفراغ مداوم از علائمی هستند که به شما نشان می‌دهند باید هر چه سریع‌تر نزد یک دندانپزشک بروید.

در صورت مشاهده علائم و نشانه‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر تب و تورم در صورت خود دارید و نمی‌توانید به دندانپزشک بروید، به اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر در تنفس یا بلعیدن غذا مشکل دارید، حتماً به اورژانس مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهد که عفونت به عمق فک و بافت اطراف و یا حتی به سایر مناطق بدن گسترش یافته است و می‌تواند خطرات و عوارض جدی بعدی را با خود به همراه داشته باشد.

شما اگر بهداشت دهان و دندان خوبی نداشته باشید، در معرض ابتلا به عفونت دندان هستید. بنابراین از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید. با خمیردندان‌های حاوی فلوراید و حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک کنید و حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید. مصرف قند را کاهش دهید، داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. از مصرف محصولات دخانیات اجتناب کنید. علاوه بر این، نوشیدن‌اب فلور شده و پیگیری مراقبت‌های حرفه‌ای دندانپزشکی را در برنامه خود قرار دهید. فراموش نکنید در صورت عدم درمان آلودگی، عفونت دندان به طور بالقوه می‌تواند به مناطق دیگر بدن شما منتقل شده که یک تهدید جدی برای سلامتی بدن است.

نکته :

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم