مقایسه بلیچینگ داخلی و خارجی دندان

مقایسه بلیچینگ داخلی و خارجی دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

مقایسه بلیچینگ داخلی و خارجی دندان

در فرآیند سفید کردن داخلی دندان، محلول بلیچینگ و عملیات درمان در مورد دندان های خراب، عفونت کرده و یا آسیب دیده از ناحیه ریشه، انجام می شود. معمولا در این موارد دندان به صورت موضعی دچار تغییر رنگ و تیرگی است. اما در روش بلیچینگ خارجی، ماده بلیچینگ برای سطح کلی دندان ها استفاده می شود. در واقع در این روش به صورت یک دست و کلی سطوح دندان ها سفید می شود. نیازی به تراش و ایجاد کار اضافه نیست و با سطح سالم دندان روبرو هستیم. زمانی که از بلیچینگ داخلی قرار است استفاده شود، محلول بلیچینگ به درون حفره مورد نظر در دندانی که دچار تیرگی شده است تزریق می شود. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی و مقایسه بلیچینگ داخلی و خارجی دندان خواهیم پرداخت.

روش‌های مختلف انجام بلیچینگ داخلی

فرآیند تغییر رنگ بعد از عصب کشی دندانها (بلیچینگ داخلی) در چند روش مختلف انجام می شود که انتخاب روش درمانی توسط پزشک به عوامل مختلفی بستگی دارد. پرکاربردترین روش های انجام بلیچینگ عبارتند از:

روش داخلی-خارجی (تری بلیچینگ)

یک روش ترکیبی است که هم دندان زنده و هم دندان مرده را در بر می گیرد. محلول آماده شده در این روش نه تنها بر روی دندان مرده، که کل سطوح سایر دندان های دیگر را پوشش می دهد و برای سفید کردن از آن استفاده می شود. زمانی که افراد می خواهند به صورت یک دست دندان های خود را سفید و درخشان کنند از این روش کمک می گیرند. توازن رنگ و یک نواختی خوبی با این روش روی دندان ها ایجاد می شود.

مطلب پیشنهادی : علائم و دلایل بیماری پریودنتال

با استفاده از این روش ها فرآیند سفید کردن داخلی دندان انجام می شود که می توان بازدهی در حدود ۸۵ درصد برای آن در نظر گرفت. به همین خاطر رضایت گسترده ای را به همراه داشته است و روز به روز بر متقاضیان بلیچینگ افزوده می شود.

روش داخل مطب (In Office)

از محلول بلیچینگ با قدرت بالا در این روش استفاده می شود. به همین خاطر به صورت حضوری در مطب پزشک، محلول به حفره دندان مورد نظر تزریق می گردد و باید به مدت مشخصی که به نوع محلول بستگی دارد، روی دندان باقی بماند. برای تکمیل درمان ممکن است نیاز باشد فرد چند بار به مطب پزشک مراجعه نماید. معمولا در این موارد فاصله تزریق حداقل یک هفته در نظر گرفته می شود تا تاثیر بلیچینگ بر روی سطوح دندان و قدرت خورندگی کم شود.

ویژگی افراد مناسب برای لمینت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

در زمان استفاده از این روش باید به صورت کامل دندان ایزوله شود. چرا که قدرت بالای محلول ممکن است به مینای دندان و لثه آسیب وارد کند. در مواردی که نیاز به تاثیر بیشتر می باشد و شرایط به درستی کنترل شده باشد، ماده بلیچینگ را هم زمان در درون حفره و برای سطح استفاده می کنند که می شود گفت مجموع بلیچینگ داخلی و خارجی است.

روش قدم زنان (Walking) یا همراه

در روش قبلی بخاطر قدرت بالای محلول و همچنین شرایط کنترلی که نیاز بود، باید بعد از مدتی محلول از محل برداشته می شد. در این روش محلول به محل مورد نظر تزریق می شود و روی آن پانسمان انجام می گیرد. فرد به مدت یک هفته به زندگی روزانه خود می پردازد و بعد از یک هفته دوباره به مطب مراجعه می نماید. در مراجعات بعدی نیز این روند تکرار می شود. قدرت محلول استفاده شده در این روش از روش قبلی پایین تر است. از جمله مواد استفاده شده در این روش سدیم پربورات می باشد.

این روش نیاز به تخصص بیشتری دارد و باید به درستی هم محلول تزریق شود و هم امکان انجام پانسمان و فضای مورد نظر برای آن باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

روش ترکیبی (داخل مطب و همراه)

اگر هر دو روش بالا را در مورد بلیچینگ به کار ببرند، از آن به عنوان روش ترکیبی نام می برند. در این حالت ابتدا محلول قوی تزریق می شود و بعد از زمان مشخصی از روی دندان برداشته می شود و محلول بلیچینگ با دز پایین تر به صورت ماندگار همراه با پانسمان اجرا می گردد. این محلول تا هفته بعد باقی می ماند تا روند تکرار شود. میزان اثر بخشی این روش در صورتی بیشتر خواهد بود که نکات مربوط به بلیچینگ توسط پزشک به درستی رعایت شود و عوارضی برای فرد بوجود نیاید.

در مورد بلیچینگ داخلی در زمان برداشتن لایه قبلی و تکرار روش، برشکاری انجام می شود که هر مرحله ممکن است قسمتی از دندان اطراف حفره را با خود برش دهد. پس بهتر است ابتدا از روش های بلیچینگ سطح استفاده شود. اگر نتیجه بخش نبود، سپس روش داخلی انجام گیرد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ