آشنایی با دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

آشنایی با دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت | بهترین دندانپزشک اصفهان

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چیست؟

با شنیدن کلمه‌ی «دندان مصنوعی» چه فکری به ذهنتان می‌آید؟ آیا دندان مصنوعی مجموعه‌ای از دندان‌های متحرک است که وقتی از دهان بیرون می‌آیند باید در لیوان گذاشته شوند؟ این نوع دندان مصنوعی متحرک هنوز وجود دارد، اما این روزها یک جایگزین به مراتب بهتر برای آن ساخته شده است: دندان‌ مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت. در این مقاله سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان قصد داریم شما را با دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت دندان آشنا سازیم و درباره‌ی فرآیند استفاده از آن مواردی را شرح دهیم.

اخیراً یک سیستم پروتز ایمپلنت میکرولاکینگ برای رفع محدودیت‌های پروتزهای دندانی ثابت که از طریق ایمپلنت با پیچ و سیمان نگهداری می‌شوند، ساخته شده است. که به آن دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت گفته می‌شود، این سیستم پروتز متشکل از یک تکیه گاه با ماشینکاری دقیق و یک اتصال است که شامل گلوله‌های زیرکونیا و یک فنر نیکل-تیتانیوم است، بنابراین قابلیت بازیابی و ماندگاری مداوم پروتز را فراهم می‌کند. علاوه بر این، از عوارض مربوط به پیچ جلوگیری می‌شود زیرا پیچ نگهدارنده وجود ندارد. قطر سوراخ دسترسی اکلوزال نسبت به پروتزهای متصل به پیچ متداول کمتر است، که برای زیبایی و انسداد مفید است. همچنین از عوارض رایج پروتزهای نگهدارنده سیمان جلوگیری می‌کند زیرا سیمان باقیمانده اطراف پروتز می‌تواند به صورت خارج دهانی برداشته شود.

مطلب پیشنهادی : تفاوت لمینت با روکش دندان در چیست؟

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت یک مجموعه واقعی از دندان‌های کاذب است که با بافت لثه‌ی پروتزی همراه است و همیشه در دهان شما باقی می‌ماند. این دندان مصنوعی به راحتی با چند ایمپلنت دندانی محکم می‌شود که اگر با جراحی جزئی در مطب دندانپزشکی داخل دهان شما قرار داده شود، به بخشی از استخوان فک شما تبدیل خواهد شد.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت برای افرادی که تجربه‌ی تحلیل رفتن لثه و استخوان فک را دارند، ایده‌ی بسیار خوبی است چون این تجربه به طرز اجتناب‌ناپذیری باعث از دست دادن دندان می‌شود. استخوان یک بافت زنده است که برای حفظ حجم و تراکم خود به تحریک مداوم نیاز دارد. این تحریک به طور معمول از دندان‌ها ناشی می‌شود. وقتی دندان‌ها از دست می‌روند، استخوانی که قبلاً آنها را احاطه کرده و از آنها پشتیبانی می‌کرد، خرد می‌شود. اگر این مشکل همچنان ادامه پیدا کند، ممکن است صورت شما شروع به آویزان شدن کند – ظاهر شما را پیرتر می‌کند . متأسفانه، استفاده از دندان مصنوعی متحرک در واقع این روند را تسریع می‌کند. اما استفاده از دندان مصنوعی ثابت آن را متوقف می‌کند – در حالی که پشتیبانی اساسی از ویژگی‌های صورت (گونه‌ها و لب‌ها) توسط ساختار استخوان فک شما را باز می‌گرداند. این امر باعث می‌شود جوانتر به نظر برسید.

این فرآیند چگونه کار می‌کند

ایمپلنت دندان یک پست کوچک و پیچ مانند است که به عنوان ریشه‌ دندان جایگزین عمل می‌کند. مانند ریشه‌ی دندان طبیعی، ایمپلنت در استخوان زیر لثه قرار دارد. ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته شده‌اند که توانایی منحصر به فردِ جوش خوردن با استخوان را در فرآیندی به نام استخوان‌سازی دارد. این همان چیزی است که ایمپلنت‌ها را بسیار محکم و قابل‎‌اطمینان می‌کند.

سیستم‌های پیشرفته‌ی ایمپلنت امروزی حداقل تعداد ایمپلنت‌ها را برای پشتیبانی از حداکثر تعداد دندان‌ها امکانپذیر می‌کنند. این بدان معنا است که می‌توان از چهار ایمپلنت برای پشتیبانی از قوس کامل (فک بالا یا پایین) دندان‌های جایگزینِ ثابت و غیرمتحرک استفاده کرد. علاوه بر این، انجام این روند چشمگیر که زندگی فرد را دستخوش تغییر می‌کند تنها در یک روز ممکن است.

آشنایی با دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت | بهترین دندانپزشک اصفهان

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت یک استراتژی کارآمد و مقرون به صرفه را برای جایگزینی دندان دائمی ارائه می‌دهند، بجای اینکه از یک ایمپلنت دندان برای هر دندانِ از دست رفته بکار رود که غیرعملی است و توصیه نمی‌شود – به ویژه در مواردی که استخوان دندان از دست رفته باشد. برای بازیابی نسبت طبیعی دندان‌ها و لثه‌های شما با حجم استخوان کمتر، ما باید دندان مصنوعی (جایگزین) واقعی‌تر ایجاد کنیم که هم شامل دندان و هم لثه باشد. در غیر این صورت، هر دندان جایگزین دائمی بیش از حد بلند به نظر می‌رسد.

چه چیزی انتظار می‌رود

ممکن است با اشعه ایکس سه بعدی (۳D) از فک شما، محل ساختارهای آناتومیکی مانند استخوان، سینوس‌ها و اعصاب مشخص شود. این کار به ما امکان می‌دهد تعداد ایمپلنت مورد نیاز و مکان ایده‌آل را برای آنها تعیین کنیم. برای هر ایمپلنت باید یک کانال کوچک در استخوان ایجاد کنیم. در حین جراحی کاشت ایمپلنت که معمولاً فقط به بی‌حسی موضعی احتیاج دارید، هیچ احساسی نخواهید داشت. ما گزینه‌های بیهوشی فردی شما را قبلاً با شما در میان خواهیم گذاشت و اطمینان حاصل خواهیم کرد که راحت باشید.

هنگامی که ایمپلنت‌های شما در جای خود قرار گرفتند، یک مجموعه موقتی از دندان‌ها را متصل می‌کنیم که تقریباً سه ماه در دهان شما می‌ماند تا زمانی که ایمپلنت‌ها کاملاً به استخوان شما جوش بخورند و ترمیم کامل شود. از آنجا که عمل جراحی ایمپلنت بسیار دقیق و به خوبی برنامه‌ریزی شده است، افراد معمولاً ناراحتی کمی پس از عمل دارند و تقریباً بلافاصله با دندان‌های موقتی جدید خود شروع به کار می‌کنند. با این حال، بهتر است حداقل به مدت شش تا هشت هفته از مصرف غذاهای ترد، جویدنی یا سخت خودداری شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

وقتی روند استخوان‌سازی کامل شد، دندان‌های دائمی را متصل می‌کنیم که دقیقتر از دندان‌های موقتی با بافت‌های لثه‌ی شما سازگار می‌شوند. با استفاده از این دندان‌ها می‌توانید هر چیزی را که می‌خواهید بخورید – و به همان زیبایی که ظاهر می‌شوند، احساس می‌شوند! دندان‌های جدید شما باید شبیه دندان‌های طبیعی‌تان مراقبت شوند: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و معاینات منظم و تمیز کردن حرفه‌ای. با رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت باید یک عمر ماندگاری داشته باشد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ