جرمگیری لثه چگونه انجام می‌شود؟

جرمگیری لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

جرمگیری لثه چگونه انجام می‌شود؟

در مواردی که فاصله و فضای بین لثه و دندان عمیق شود و امکان قرارگیری جرم در آن به همراه دیگر رسوبات فراهم باشد، فرآیند جرم گیری لثه تجویز می شود که به صورت مراحل زیر این کار توسط متخصص انجام می گردد :

۱– ایجاد بی حسی موضعی

جرمگیری لثه نیاز به بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی و با تزریق ماده بی حسی انجام می شود. از آنجایی که ممکن است به دلیل عفونت و همچنین برای ایجاد سطح صاف و برداشتن جرم ها، فرآیند همراه با درد و ناراحتی لحظه ای باشد، از بی حسی موضعی استفاده می شود. بنابراین اگر بعد از چند ساعت، همچنان لب و لثه شما دچار بی حسی بود نگران نباشد.

۲– تراش دادن و تخلیه جرم و رسوب

بعد از اینکه بی حسی مورد نظر ایجاد شد، با کمک تجهیزات و ابزار مخصوص، متخصص اقدام به تراشیدن جرم ها و رسوبات باقی مانده در حد فاصل لثه و دندان می نماید. این کار بسیار حساس است و نیاز به آن می باشد که با ابزار مخصوص اسکیلر و آلتراسونیک انجام شود. بعد از تراشیدن و جدا سازی رسوب از محل چسبندگی، تمام آن محیط به طور کامل توسط متخصص پریو پاکسازی می شود. تمام این اقدامات هم بافت لثه را به طور کامل تمیز می کند و هم اینکه باعث بهداشت ریشه دندان می گردد.

۳– استفاده از فیبر آنتی بیوتیک در محل جرم گیری

زمانی که جرمگیری به طور کامل انجام شود و متخصص تشخیص داد که فرآیند تمیزکاری پاکت های بوجود آمده به صورت صحیح انجام شده است و هیچ گونه جرم، پلاک و عفونتی در ریشه دندان باقی نمانده است، محل های مورد نظر را با فیبر آنتی بیوتیک پر می کند. این فیبرها عاملی برای جلوگیری از عفونت، کاهش درد و تسریع کننده زمان بهبودی می باشند. البته توجه داشته باشید که بعد از یک هفته باید برای برداشتن این فیبر به دندانپزشکی مراجعه شود.

۴– معاینه نهایی در جهت تایید فرآیند درمان

در نهایت متخصص برای فرد یک جلسه معاینه نهایی در نظر می گیرد، تا با بررسی کامل وضعیت لثه ها از انجام جرمگیری به طور کامل مطمئن شود. اما در موارد محدودی که در این معاینه مشاهده جرم و پاکت اتفاق بیافتد برای درمان نهایی، روش های دیگری تجویز خواهد شد.

با طی کردن این مراحل فرآیند جرمگیری لثه مراجعه کننده پایان می یابد.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

آیا جرمگیری لثه خطر دارد؟

این عمل به خودی خود خطرناک نیست و مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد، پس دلیلی برای نگرانی نخواهد بود. در کنار این با توجه به هدف قرار گرفتن باکتری ها و عفونت ها، معمولا دندانپزشک برای قبل و بعد از عمل، آنتی بیوتیک تجویز می کند تا در مواردی اگر عفونت از طریق بزاق یا … وارد بدن و خون شد، مشکلی برای فرد بوجود نیاید.

اما ذکر این نکته برای افرادی که دارای بیماری خاصی هستند، ضروری است که حتما در مورد بیماری با دندانپزشک خود صحبت کنند.

از جمله بیماری های مهم در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. هرگونه مشکل در سیستم ایمنی
  2. مشکلات قلبی
  3. قرار داشتن در دوره درمان بیماری خاص
  4. سابقه جراحی یا استفاده از تجهیزات مصنوعی در بدن

آیا جرمگیری لثه همراه با درد است؟

همانطور که در اولین مرحله از فرآیند جرم گیری توضیح دادیم، برای این عمل از بی حسی موضعی استفاده می شود. بنابراین فرآیند جرم گیری بدون درد اتفاق می افتد و هیچ گونه ناراحتی را در فرد ایجاد نمی کند. در موارد محدودی بعد از اینکه اثر بی حسی از بین رفت، ممکن است احساس ناخوشایندی و درد کمی وجود داشته باشد. در چنین مواردی با توصیه پزشک می توانید از داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده به همراه قرقره محلول آب نمک استفاده کنید.

احتمال ایجاد آسیب در لثه بر اثر جرم گیری وجود دارد؟

به هیچ وجه این عمل آسیبی وارد لثه نمی کند و فقط در جهت درمان و بهبود وضعیت لثه انجام می شود. همچنین عفونت های ایجاد شده را برطرف می کند. و مانع ایجاد پلاکت، جرم و رسوب بر روی بافت لثه می گردد. البته در انتخاب پزشک و متخصص باید دقت زیادی شود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

جرم گیری لثه چیست؟

درمان انواع بیماری لثه