دلایل و نحوه انجام کشیدن دندان

دلایل و نحوه انجام کشیدن دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی دلایل و نحوه انجام کشیدن دندان

کشیدن دندان یک درمان رایج دندانپزشکی است و به فرآیند خارج کردن دندان از جای خودش گفته می شود. زمانی که دندان به دلیل پوسیدگی شدید، ضربه یا جراحت به شدت آسیب دیده باشد به طوری که نتوان به هیچ روشی آن را ترمیم کرد، دندانپزشک توصیه می‌کند دندان کشیده شود. مطلبی که امروز در سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان برای شما گردآوری شده است، به مطالعه و بررسی دلایل و نحوه انجام کشیدن دندان خواهد پرداخت.

پس، دندان را تنها در شرایطی باید بکشیم که آسیب وارد شده به دندان به قدری گسترده و زیاد است که هیچ راهی برای نجات آن وجود ندارد. اما اگر دندان قابل درمان و بازسازی است، نباید به هیچ وجه این سرمایه دندانی را از دست بدهیم.

عوامل اجبار به کشیدن دندان

هدف اولیه دندانپزشک این است که دندانی که قابل درمان است را به هر شکل ممکن نگه دارد. اما برخی عوامل می توانند باعث شوند آسیب دندان به جایی برسد که راهی برای نجات آن وجود نداشته باشد.

مطلب پیشنهادی : علل انجام و میزان ماندگاری بیلداپ دندان

رایج ترین و مهمترین عواملی که مجبور به کشیدن دندان می شویم عبارتند از:

آسیب دیدگی یا پوسیدگی

اگر دندان بیش از حد پوسیده یا آسیب دیده باشد به طوری که با عصب کشی قابل درمان نباشد، دندانپزشک برای جلوگیری از عفونت لثه یا خراب شدن دندان های مجاور مجبور است دندان را بکشد.

انجام ارتودنسی

یکی از رایج ترین دلایل کشیدن دندان این است که بخواهیم دندان های خود را ارتودنسی کنیم. اما گاهی فک کوچک است و دندان ها آنقدر به همریخته و شلوغ هستند که برای انجام ارتودنسی چاره ای جز کشیدن یک یا چند دندان نیست.

در آوردن دندان های نهفته و نیمه نهفته

اگر دوره رشد تمام شود اما همچنان دندان هایی باشند که از لثه بیرون نیامده اند یا فقط قسمت کمی از آنها بیرون زده باشد با دندان های نهفته و نیمه نهفته مواجهیم.

از آنجا که چنین دندان هایی عموما نه تنها کارایی ندارند بلکه در اکثر موارد مشکل ساز هم هستند، بهتر است به روش جراحی کشیده شوند. بیشتر دندان های عقل از این دست هستند.

البته بعضی اوقات دندان نیش هم به طور کامل رشد نمی کند اما دندان نیش نهفته را نمی کشند، بلکه با لیزر آن را نمایان می کنند و به وسیله ارتودنسی آن را با دندان های دیگر هماهنگ می کنند.

عفونت دندان در بیماران سرطانی

اگر شیمی درمانی در بیماران سرطانی باعث عفونت دندان شود، کشیدن دندان ضروری است.

دلایل و مراحل جراحی دندان عقل | بهترین دندانپزشک اصفهان

نحوه کشیده شدن دندان ها

دندان ها را به ۳ روش می توان کشید. البته شرایط دندان در انتخاب روش درمانی اهمیت دارد. بنابراین نوع روش کشیدن دندان بعد از معاینه پزشک تعیین می شود. این ۳ روش عبارتند از:

کشیدن دندان با جراحی

زمانی که دندان به طور کامل از لثه بیرون نیامده باشد مانند دندان نهفته یا نیمه نهفته، و دندانپزشک به آن دسترسی ندارد، مجبور است برای درآوردن آن از روش جراحی استفاده کند. در این روش بعد از تزریق داروی بیحسی، دندانپزشک یک برش کوچک روی لثه ایجاد می کند و دندان را از جای خود بیرون می کشد.

کشیدن ساده

دندان های شیری یا دندان هایی که بیرون از لثه و در دسترس دندانپزشک قرار دارند را می توان به روش کشیدن ساده درآورد. در این روش ابتدا دندانپزشک ماده بیحسی را تزریق می کند، سپس با کمک ابزارهای مخصوص ابتدا دندان را لق کرده سپس آن را از حفره دندانی درمی آورد.

کشیدن دندان با لیزر

استفاده از لیزر در کشیدن دندان جزو فناوری های جدید دندانپزشکی است که نسبت به روش جراحی درد، خونریزی و عوارض کمتری دارد. در این روش ابتدا دندانپزشک از لیزر برای جدا کردن بافت های اطراف دندان استفاده می کند.

وقتی دندان به این روش لق شد با استفاده از یک ابزار دستی آن را بیرون می کشد. سپس محل خونریزی با استفاده از نور لیزر سوزانده می شود تا هر گونه باکتری باقی مانده در دهان از بین برود. مزایای استفاده از لیزر در کشیدن دندان این است که باعث کاهش مدت زمان درمان، کاهش احتمال بروز عفونت و بهبودی سریع تر می شود. کلینیک تخصصی لیزر دندانپزشکی نجم با مدیریت دکتر حسین برجیان با استفاده از جدیدترین دستگاه ها و متد های روز دنیا به شما تعهد یک درمان دندانپزشکی عالی را خواهد داد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

چه زمانی لثه بهبود می یابد؟

اگر از دندان کشیده شده به خوبی مراقبت کنیم، محل زخم پس از ۵ تا ۷ روز بهبود می یابد. اما لثه بین دو تا سه هفته زمان می برد تا به طور کامل بهبود پیدا کند. اگر در بین عمل جراحی فک درگیر شود یا آسیب ببیند ۶ماه برای ترمیم به زمان احتیاج دارد.

میزان هزینه کشیدن دندان

هزینه کشیدن دندان با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. اولین مساله نوع درمان است. با توجه به اینکه می خواهید کدام دندان خود را بکشید و از چه روشی برای کشیدن آن استفاده کنید هزینه کشیدن دندان برای شما متفاوت خواهد بود.

عموما دندان عقل پیچیدگی های بیشتر و هزینه بالاتری دارد. کشیدن دندان به روش ساده یا جراحی نیز هزینه متفاوتی دارد. اگر بخواهید از لیزر برای کشیدن دندان استفاده کنید باید هزینه بیشتری بپردازید.
در هر صورت دندانپزشک ابتدا باید دندان و عکس های رادیولوژی شما را بررسی کند و با توجه به موقعیت دندان و شرایط خاص آن هزینه نهایی را به شما اعلام کند.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ