راه های درمانی جایگزین کردن دندان از دست رفته

راه های درمانی جایگزین کردن دندان از دست رفته | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی راه های درمانی جایگزین کردن دندان از دست رفته

مسئله ی مهم بعد از کشیدن دندان پر کردن جای خالی دندان کشیده است. چراکه بعضا این عارضه از لحاظ زیبایی، برهم زدن ساختار فک و ایجاد مشکل در صحبت کردن و یا جویدن آزار دهنده خواهد بود. علاوه بر این حفره ی ایجاد شده موجب بروز عفونت، درد و یا آسیب به سایر دندان ها شده وحتی بعد از مدتی شاهد تحلیل استخوان و یا لثه موجود در آن ناحیه خواهیم بود. از این رو توصیه میشود هرچه سریع تر جهت پر کردن جای خالی دندان کشیده شده و درمان لازم اقدام نمایید. قصد داریم تا در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان به بررسی راه های درمانی جایگزین کردن دندان از دست رفته بپردازیم.

بطور کلی 4 روش درمانی جهت جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارد؛ اعم از :

  • ایمپلنت
  • بریج
  • فلیپر
  • پروتز دندانی

ایمپلنت دندان

یکی از اصلی ترین روش های درمانی که همواره توسط متخصصین دندان پزشکی توصیه میگردد استفاده از درمان ایمپلنت می‌باشد. چراکه ایمپلنت دقیقا همانند دندان های طبیعی عمل می کند و در مقایسه با سایر روش ها از ماندگاری بالا و و کیفیت بهتری برخوردار است. یکی دیگر از نکات مثبت در درمان ایمپلنت ثابت بودن آن است. چراکه دیگر نیازی نیست مانند دندان های مصنوعی آن ها را مرتبا از دهان خارج کنید.به همین دلیل و به منظور قرار دادن اجزای ایمپلنت (فیکسچر) دراستخوان فک، نیاز به جراحی بوده و طبیعا فرایند درمان طولانی تر شده و هزینه های بیشتری را در بر خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی : آنچه باید از فیشور سیلانت دندان بدانید

انجام فلیپر

فلیپر نوعی پروتز موقت است، که شامل یک ریتینر و یک یا چند دندان مصنوعی است، که اغلب برای جایگزینی دندان های جلویی استفاده میگردد.
این مدل پروتز قدرت رنگ پذیری بالایی دارد. و با توجه به متحرک بودن آن اغلب یک راه حل موقت بوده و هنگامی که زخم بهبود پیدا میکند باید از یک راه حل همیشگی مثل بریج یا ایمپلنت استفاده نمایید. چرا که اغلب این روش به عنوان دندان موقت حین فرایند درمان ایمپلنت استفاده میکنند.
لازم به ذکر است گاهی اوقات استفاده از فیلیپر بهترین راه حل برای مدت زمان طولانی می باشد. چرا که برخی از افراد به علت مشکلات پزشکی و یا شرایط جسمی خاص خود قادر به انجام بریج یا ایمپلنت نمی باشدعلاوه بر این از لحاظ اقتصادی و نسبت به سایر روش ها فیلیپر گزینه مناسب تری نسبت به درمان ایمپلنت و یا بریج می باشد.

شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

موارد استفاده از فلیپر:

  • در فرایند درمان ایمپلنت که ممکن است چند ماه باشد، از فلییپر جهت پر کردن جای دندان از دست رفته استفاده میشد؛ مخصوصا برای دندان های جلویی که در معرض دید می باشد.
  • در شرایطی که فرد به علت مشکلات پزشکی و یا شرایط جسمی خاص خود قادر به انجام بریج یا ایمپلنت نباشد، استفاده از فلیپر بهترین راه حل برای مدت زمان طولانی می باشد.
  • افراد دیگری نیز به خاطر محدودیت های مالی نمی توانند این درمان ها را انجام دهند در نتیجه برای این افراد فلیپر بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه موجود می باشد..
طول مدت درمان:

جهت ساخت فیلیپر در ابتدا از دندان و دهان شما قالب گرفته و سپس از این قالب برای ساخت دندان مصنوعی فلیپردر لابراتوار استفاده میگردد.وطول مدت درمان بسیار کوتاه بوده و فیلپر خیلی زود آماده می شود.

استفاده از فلیپر:

توجه داشته باشید، اگر با قرار دادن فلیپر در قسمتی از دهان احساس درد یا فشار کردید باید با دندانپزشک خود مطرح کنید. داشتن درد یا فشار عواملی نیستند که لازم باشد به آن عادت کنید. این علائم نشان دهنده آن است که پروتز باید اصلاح گردد.از آنجایی که دندان مصنوعی فلیپر نوعی ریتینر است امکان دارد با حرکات زبان از دهان شما خارج شود. بنابراین باید از برخورد زبان و یا شی خارجی با آن خودداری نمایید. این مدل پروتز قدرت رنگ پذیری بالایی دارد. در نتیجه جهت نگهداری از آن در بهترین موقعیت استفاده از مواد با رنگدانه های زیاد مثل قهوه و نوشیدنی های تیره خودداری فرمایید.

هزینه فلیپر:

هزینه پروتز فلیپر به عواملی مثل جای آن در دهان و تعداد دندان های مورد نیاز بستگی دارد. قبل از ساخت پروتز دندانپزشک شما را از هزینه های احتمالی باخبر میکند اما به طور کلی دندان مصنوعی فلیپر نسبت به سایر انواع پروتزهای موقت کمترین هزینه را شامل می شود.

ماندگاری و طول عمر:

این پروتز برای استفاده موقتی طراحی شده است و دوام چندانی ندارد. بنابراین میتوانید در مدت زمان محدود از آن استفاده کنید تا تصمیم بگیرید با چه روشی دندانهای از دست رفته تان را جایگزین کنید.

مزایای فلیپر:
  • هزینه کمتر
  • سریع و یا حتی قبل از کشیدن دندان آماده میشود.
  • دفعات مراجعه به دندانپزشک کمتر است.
  • این پروتز سبک است بنابراین تحمل آن برای بیمار راحت تر است.
  • معایب فلیپر
  • مقاوم و محکم نیست.
  • ثبات کافی ندارد.
  • شکننده است و به اسانی لق می شود

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

بریج مری لند (Maryland dental bridge)

این نوع بریج از جنس سرامیک (زیرکونیا) ساخته می شود وجهت استفاده از آن نیاز است که دو دندان سالم و طبیعی مجاور جای خالی ایجاد شده باشند که به صورت تکیه گاه عمل کرده و به این دندان های طبیعی اباتمنت گفته شده و به دندان مصنوعی که جای خالی دندان را پر می کند پونتیک گفته می شود. دندان پونتیک از دو طرف به دو روکش دندان متصل شده و طی فرایند درمان آن نیازی به تراش دندان های اطراف نبوده تنها قسمت پشت دندان‌ها به میزان بسیار کمی تراشیده می‌شود.

علی رغم اینکه این نوع بریج جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته شما می باشد، اگر هنگام جویدن، محکم دندان های خود را به هم بفشارید ممکن است بریج از دندان جدا شده و نیاز به چسباندن مجدد داشته باشد.این نوع بریج ارزان قیمت تر و کم تهاجمی تر از درمان ایمپلنت بوده و با این روش می توان زیبایی و عملکرد را به دهان باز گرداند. و در فرایند صحبت کردن و جویدن نیز خلالی وارد نمیشود.

پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis)

این نوع پروتز دندانی بیشتر به عنوان دندان تکه ای شناخته و به کمک چندین قلاب فلزی به دندان های کناری متصل می شود اما در واقع غیرثابت یا متحرک محسوب می شود زیرا فرد می تواند آن را از دهان خارج کند. در مواقعی که فرد چندین دندان در کنار هم را از دست داده باشد از این نوع پروتز استفاده می کند. و تهاجم کمتری در بر دارد. علاوه بر این هزینه آن نیز نسبت به ایمپلنت کمتر است.
استفاده از این نوع پروتز با توجه به اینکه جایگاه مناسبی برای ثابت نگه داشتن آن وجود ندارد، عوارضی اعم از ایجاد مشکل در صحبت کردن، جویدن و لق شدن را در پی خواد داشت. تحلیل رفتن استخوان فک یکی دیگر از مشکلات مربوط به استفاده از دندان مصنوعی نیمه می باشد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ