نحوه انجام درمان و جراحی ریشه دندان عفونی

نحوه انجام درمان و جراحی ریشه دندان عفونی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی نحوه انجام درمان و جراحی ریشه دندان عفونی

هدف از درمان، خلاص شدن از شر عفونت است. برای رسیدن به این هدف، دندان پزشک شما ممکن است آبسه را باز کرده و آن را تخلیه کند. دندانپزشک یک برش کوچک در آبسه ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد چرک تخلیه شود و سپس به شما می‌گوید که محل را با آب نمک بشویید. گاهی اوقات یک تخلیه لاستیکی کوچک قرار می‌دهد تا در حالی که تورم کاهش می‌یابد، منطقه را برای تخلیه باز نگه دارد. قصد داریم تا در ادامه مقاله امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان  به بررسی نحوه انجام درمان و جراحی ریشه دندان عفونی بپردازیم.

جراحی ریشه دندان هم یک روش معمول است که برای از بین بردن عفونت و درمان دندان استفاده می‌شود. برای انجام این کار، دندانپزشک با فرو رفتن در دندان شما، بافت مرکزی دندان بیمار یعنی پالپ را برداشته و آبسه را تخلیه می‌کند. سپس اتاق پالپ دندان و کانال‌های ریشه را پر و مهر و موم می‌کند. دندان ممکن است برای تقویت آن به تاج نیاز داشته باشد. به خصوص اگر این یک دندان پشتی باشد که به مقاومت بالاتری نیاز دارد. اگر از دندان ترمیم شده خود به درستی مراقبت کنید، می‌توانید آن را تا آخر عمر داشته باشید و هیچ‌گاه دندان شما دچار آسیب یا عفونت مجدد نخواهد شد.

مطلب پیشنهادی : روش های تشخیص ، پیشگیری و درمان آبسه دندان

البته در مواردی هم که راهی برای نجات دندان آسیب دیده وجود نداشته باشد، دندانپزشک دندان شما را می‌کشد و آبسه را تخلیه می‌کند تا از شر عفونت خلاص شوید. پس از آن احتمالا آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اگر عفونت محدود به محل آبسه باشد، ممکن است نیازی به آنتی بیوتیک نباشد. اما اگر عفونت به دندان‌های اطراف، فک یا مناطق دیگر شما سرایت کرده باشد، دندانپزشک احتمالاً یک نوع آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از گسترش بیشتر آن تجویز می‌کند. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است آنتی بیوتیک را نیز توصیه کند. علاوه بر این، دندانپزشک شما ممکن است یک سری مراحل دیگر را برای کمک به کاهش ناراحتی و درد دندان توصیه کند. مثلا اینکه دهان خود را با آب نمک گرم بشویید و در صورت نیاز از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

راه کارهای درمان و پیشگیری

گاهی اوقات عفونت کانال ریشه ممکن است پس از انجام یک عمل جراحی ریشه دندان ایجاد شود. جراحی ریشه دندان یک روش دندانپزشکی بسیار رایج است. اما آیا باید نگران عفونت کانال ریشه پس از عمل باشید و آیا ممکن است عوارض احتمالی، بعد از جراحی ریشه وجود داشته باشد؟

در حقیقت باید بررسی شود که چگونه عفونت کانال ریشه را بشناسیم. چه عواملی باعث می‌شود این علائم عفونی به وجود بیایند و چگونه تحت درمان قرار گرفته شوند؟

علل و علائم عفونت ریشه دندان چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

چندد نکته جهت جلوگیری از عفونت کانال ریشه دندان

چندین کار وجود دارد که شما می‌توانید برای جلوگیری از عفونت کانال ریشه انجام دهید. این کارها شامل مراقبت‌های دندان بعد از عمل است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید. چند روز اول بعد از درمان ریشه، از دهان شویه ملایم و ضدعفونی کننده استفاده کنید و بعد از آن نیز به همان دفعاتی که می‌خواهید استفاده کنید. برای درمان درد پس از درمان از داروی مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. در اسرع وقت، برای تاج نهایی یا ترمیم دائمی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. با این کار، کانال ریشه در برابر باکتری‌ها مهر و موم شده و دندان شما را از عفونت مجدد محافظت می‌کند. حداقل دو بار در سال برای معاینه دندان‌هایتان نزد دندانپزشک رفته و دندان‌ها را جرم گیری کنید. این مراقبت‌ها را انجام دهید تا دندان‌های شما به طور کلی سالم باشند، زود خراب نشده و یا دچار عفونت نشوند. اما در هر حال، در صورت مشاهده علائم اولیه عفونت، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان

به طور کلی عفونت کانال ریشه بعد از جراحی ریشه دندان نادر است. اما ممکن است بعد از انجام عمل ریشه دندان، علائم اولیه عفونت رخ دهد. اگر گمان می‌کنید کانال ریشه شما آلوده شده است، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان شود. ممکن است هنگام مراجعه به دندانپزشک این سوال برای شما پیش بیاید که در هنگام مراجعه فوری به آنجا چه انتظاراتی دارید. آیا دندان آسیب دیده یا عفونی شده شما نیاز به کشیدن دارد؟ آیا دندان شما آسیب خواهد دید و آن را از دست می‌دهید؟ در واقع باید گفت که همیشه قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک تمام تلاش خود را برای نجات دندان‌های آسیب دیده انجام خواهد داد. البته در مواردی که دندان به شدت آسیب دیده باشد، دندانپزشک راهی جز کشیدن دندان ندارد.

همه دندانپزشکان در صورت لزوم، ممکن است مجبور به کشیدن دندانی که به شدت آسیب دیده و آلوده شده است باشند. البته دندانپزشکان آموزش دیده و مجرب، طیف وسیعی از موارد اضطراری دندان‌پزشکی را به صورت ماهرانه کنترل می‌کنند و بهترین روش را برای بازگرداندن لبخند و تسکین درد و ناراحتی شما تعیین می‌کنند.

علت کشیدن اضطراری دندان عفونی چیست؟

چند دلیل وجود دارد که ممکن است بیمار نیاز به کشیدن دندان به صورت فوری داشته باشد. یکی از شایع‌ترین آن‌ها، ضربه‌های دندانی است. اگر دندان شما آسیب جدی دیده باشد و یا شکسته شده باشد، نجات آن همیشه ممکن نیست. کشیدن دندان‌های اورژانسی نیز گاهی اوقات برای دندان‌های آلوده و عفونی شده نیز لازم است. دندان‌های آلوده و دارای عفونت می‌توانند، در اثر ترک خوردن دندان که باعث پالپ زیرین می‌شود یا حفره‌ای که لایه‌های خارجی مینا و عاج دندان شما را از بین می‌برد ایجاد شود. در بیشتر مواقع، می‌توان با درمان کانال ریشه و جراحی ریشه، دندان دارای عفونت را نجات داد. اما در موارد شدید ممکن است کافی نباشد و دندان نیاز به کشیدن و جایگزینی داشته باشد.

نکته :

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم