روش‌های درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی

روش‌های درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی | بهترین دندانپزشک اصفهان - بهترین جراح لثه اصفهان - بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

روش‌های درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی

روش‌های درمان خانگی

علائم TMD معمولاً بدون درمان از بین می‌روند. با این حال، روش‌های درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی خانگی معمول هم اغلب می‌تواند درد فک را تسکین دهد.

کارهایی که می‌توانید برای کاهش درد در خانه انجام دهید شامل موارد زیر هستند:

1. خوردن غذاهای نرم برای استراحت‌‌دادن به فک
  2. عدم مصرف غذاهای سفت مثل ته‌دیگ، بادام و یا آبنبات
  3. استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن
  4. قراردادن کیسه یخ یا یک پد آب گرم روی نواحی دردناک (این کار باید چندین بار در روز و هر بار به مدت 15 دقیقه انجام شود.)
  5. پیداکردن راه‌هایی برای کاهش استرس، مانند ورزش‌کردن و مدیتیشن
  6. استفاده از محافظ دندان برای جلوگیری از دندان‌قروچه یا فشار‌دادن زیاد فک
  7. باز نکردن بیش از حد دهان
  8. ماساژ آهسته قسمت‌های دردناک
  9. به‌کار بردن ورزش‌های خاصی که برای اختلال مفصل گیجگاهی طراحی شده‌اند. (با این حال، بهتر است این ورزش‌ها را تحت نظر فیزیوتراپ انجام دهید.)

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

دیگر روش‌های درمانی

علاوه بر درمان‌های خانگی، روش‌های پزشکی نیز برای درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی و یا کنترل این عارضه وجود دارد. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

• آتل

اسپلینت (Splints) که به آن bite plates نیز می‌گویند، می‌تواند برای کاهش درد TMD مفید باشند. اسپلینت‌ها قطعات پلاستیکی شفافی هستند که بین دندان‌های بالا و پایین قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند به کاهش دندان‌قروچه و انقباض کمک کنند.

• فیزیوتراپی

یکی دیگر از روشهای درمانی مرسوم است که برای برطرف‌کردن و تسکین درد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی کاربرد دارد. فیزیوتراپ‌ها علاوه بر انجام اقدامات و ماساژهای خاص بر روی فک، ورزش‌های خاصی را برای درمان این عارضه تجویز می‌کنند که با کاهش تنش عضلات درد را تسکین دهند.

• جراحی

به ندرت برای درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی مورد نیاز است و معمولاً به اصلاح مشکلات آناتومیک یا دیسک اختصاص دارد. گزینه‌های جراحی شامل آرتروسنتز (Arthrocentesis)، آرتروسکوپی (arthroscopy) و جراحی مفصل باز است.

• آرتروسنتز

یک درمان با تهاجم محدود است و شامل قرار‌دادن سوزن‌های کوچک در فضاهای مفصلی و شستن مفصل است. این روش زمانی استفاده می‌شود که احتمال رسوب دارو و سایر مواد در مفصل وجود دارد. آرتروسنتز همچنین، می‌تواند عوامل التهابی را حذف کند.

• آرتروسکوپی

به جراح فک و صورت شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از دوربینی که از طریق برش‌های کوچک در پوست شما وارد شده است، داخل مفصل شما را ببیند. جراح می‌تواند مشکلاتی مانند پارگی غضروف و آسیب به سطح مفصل را تشخیص دهد. او ممکن است بتواند برخی از مشکلات را با جراحی برطرف کند.

• جراحی باز مفصل

شامل برشی روی مفصل است و معمولاً برای بیمارانی که دارای اختلال شدیدی در مفصل گیجگاهی خود هستند استفاده می‌شود. این اختلالات شدید شامل موارد زیر است:

1. رشد بیش از حد بافت یا استخوان که مانع حرکت یا عملکرد صحیح مفصل می‌شود.
  2. ادغام بافت مفصلی، غضروف یا استخوان (آنکیلوز).
  3. عدم توانایی پزشک در رسیدن به مفصل با استفاده از روش آرتروسکوپی.
  4. آسیب‌دیدن شدید دیسک یا تغییرات شدید استخوانی.

مطالب پیشنهادی:

روش‌های تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی

علائم بیماری مفصل گیجگاهی فکی چیست؟

اختلال مفصل گیجگاهی فکی چیست؟