علائم بیماری مفصل گیجگاهی فکی چیست؟

روش‌های تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی | بهترین دندانپزشک اصفهان - بهترین جراح لثه اصفهان - بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

علائم بیماری مفصل گیجگاهی فکی چیست؟

این بیماری علائم و نشانه‌های زیادی دارد.

چون بسیاری از این نشانه‌ها با علائم سایر بیماری‌ها مشترک هستند، تشخیص اختلالات TMJ اغلب سخت است. اما دندانپزشک و پزشک متخصص می‌تواند با گرفتن تاریخچه کامل پزشکی و دندانپزشکی، انجام معاینه بالینی و گرفتن عکس اشعه ایکس، این عارضه را تشخیص دهد.

برخی از شایع‌ترین علائم بیماری مفصل گیجگاهی فکی عبارتند از:

1. سردرد (اغلب شبیه میگرن)، گوش‌درد و درد و فشار در پشت چشم
  2. صدای کلیک یا تق‌تق، هنگام باز یا بسته‌کردن دهان
  3. درد هنگام خمیازه کشیدن، بازکردن زیاد دهان یا جویدن
  4. گیر کردن، قفل‌شدن یا در رفتن مکرر فک
  5. حساسیت عضلات فک
  6. تغییر ناگهانی در نحوه قرار گرفتن دندان‌های بالا و پایین روی هم

علائم بیماری مفصل گیجگاهی فکی چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان، بهترین جراح لثه اصفهان، بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان، دکتر حسین برجیان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

با توجه به این‌که درد، صداکردن و حرکت محدود، از جمله مهمترین علائم بیماری مفصل گیجگاهی فکی هستند، در ادامه مقداری بیشتر به این سه نشانه می‌پردازیم.

• درد

یکی از واضح‌ترین علائم اختلال مفصل گیجگاهی فکی، درد فک است که هنگام حرکت و یا باز و بسته‌شدن دهان ایجاد می‌شود. با این حال، همان‌طور که گفتیم، دردهای دیگری هم ممکن است با اختلال TMJ مرتبط باشند.

این درد‌ها عبارتند از سردرد، میگرن، گردن ‌درد یا درد پشت، گوش درد یا درد اطراف گوش که به گونه‌ها گسترش می‌یابد.

اگر درد در نزدیکی فک نباشد، پزشک اغلب قبل از تشخیص اختلال TMJ به دنبال دلایل دیگر می‌گردد.

• صدا

یک علامت رایج اما اغلب بدون درد، صدای غیرعادی مانند تق‌تق، کلیک، یا حتی ساییده‌شدن است که می‌تواند هنگام غذاخوردن، صحبت‌کردن یا حتی بازکردن دهان رخ دهد.

با این حال، صداهایی که هنگام حرکت فک ایجاد می‌شود همیشه از علائم اختلالات TMJ نیستند. این صداها بسیار رایج هستند و تنها زمانی که همراه با درد یا حرکت محدود فک باشند، ممکن است به مشاوره پزشکی نیاز داشته باشد.

وزوز، زنگ یا بی‌حسی در گوش هم می‌تواند علاوه بر گوش‌درد رخ دهد. این علائم می‌تواند با اختلالات TMJ نیز همراه باشد.

• حرکت محدود

حرکات محدود که مانع از باز‌شدن کامل دهان یا حرکت فک در جهات خاص می‌شود، می‌تواند باعث مشکلات شدید در زندگی روزمره شود.

مطالعه بیشتر:

اختلال مفصل گیجگاهی فکی چیست؟

مشکلات مرتبط با دندان‌های کج و نامرتب