روش‌های درمان عفونت دندان روکش شده

روش‌های درمان عفونت دندان روکش شده | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی روش‌های درمان عفونت دندان روکش شده

در ابتدا پزشک فاکتورهای زیادی را برای انتخاب نهایی روش درمان می‌سنجد و بررسی می‌کند. عواملی نظیر محل اولیه آبسه، احتمال و مقدار گسترش عفونت و میزان واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت در تعیین روش درمانی مؤثر هستند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان روش‌های درمان عفونت دندان روکش شده را مورد بررسی قرار می دهیم.

آنتی‌بیوتیک

یکی از روش‌های مؤثر در درمان و کاهش عفونت و همچنین جلوگیری از انتشار عفونت به نواحی دیگر استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک تحت‌نظر پزشک است.  در عفونت‌هایی که گسترش می‌یابند، دندانپزشک درمان آنتی‌بیوتیکی بیمار را طولانی‌تر می‌کند. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است بیمار هم‌زمان با استفاده آنتی‌بیوتیک به بستری شدن هم نیاز داشته باشد.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه یا (RCT) به‌منظور درمان آبسه عمیق در دندان استفاده می‌شود. در این روش درمانی دندانپزشک با سوراخ‌کاری در دندان به نابودی عفونت و باکتری‌های ریشه کمک می‌کند و فضا را با ماده‌ای لاستیکی مانند  “گوتا پرکا” پر می‌کند. این ماده کاملاً استریل است و پس از خشک‌شدن مقاومت خوبی دارد، پس از بهبود ناحیه دندانپزشک دندان را با روکش یا مواد پرکننده دائمی بازسازی می‌کند.

آپیکواکتومی‌

گاهی درمان ریشه به روش آر تی سی برای درمان عفونت دندان کافی نیست. در این زمان دندان‌پزشک از روش آپیکواکتومی استفاده می‌کند و پس از بازکردن لثه به‌منظور ازبین‌بردن انتهای ریشه دندان همراه با هرگونه بافت آلوده اقدام می‌کند.

خطرات درمان نکردن عفونت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

تخلیه عقونت روکش دندان

در شرایط خاص، دندانپزشک گاهی چرک را به طور مستقیم از محل عفونت تخلیه می‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

تعویض روکش دندان

درمان پوسیدگی و عفونت دندان روکش شده ممکن است گاهی نیاز به برداشتن روکش و تعویض آن داشته باشد. این موضوع باتوجه‌به میزان پوسیدگی است. در این شرایط دندان‌پزشک برای بیمار یک روکش جدید می‌سازد. در صورت نیاز به تعویض روکش دندان، مراحل کار ساده است. ابتدا لازم است تا دندان کمی ساییده شود تا فضای لازم برای روکش ایجاد شود.

در قدم بعدی دندانپزشک از دندان قالب می‌گیرد و به لابراتوار موردنظر سفارش روکشی با طراحی سفارشی و خاص می‌دهد. هنگامی که روکش آماده شد، بخش رویی دندان شما سیمان شده و پس از انجام روتین بهداشتی و استریل توسط پزشک روکش جدید بر روی دندان قرار داده می‌شود. روکش دندان اگر توسط دندانپزشک ماهر به‌صورت اصولی و مناسب نصب شود می‌تواند تا ۱۰ سال یا بیشتر دوام داشته باشد.

کشیدن دندان

اگر هیچ‌کدام از روش‌های درمانی از نظر دندان‌پزشک مناسب نباشد و پوسیدگی تمام دندان را به‌گونه‌ای فراگرفته باشد که دیگر نشود آن را ترمیم و درمان کرد. بیمار مجبور به کشیدن دندان خود خواهد شد.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

خطرات درمان نکردن عفونت دندان

کاربردهای انواع روکش دندان