علت بوجود آمدن تیرگی لثه(1)

تیرگی لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

رنگ لثه در افراد مختلف تفاوت دارد.

اما سیاهی یا تیرگی لثه و یا هر تغییر دیگری در رنگ لثه ممکن است به دلایل پزشکی، داروها، سیگار یا عوامل دیگر به وجود بیاید.

ملانین رنگدانه تیره ای است که مسئول رنگ پوست می باشد. در لثه نیز ملانین وجود دارد. رنگ لثه ممکن است در یک طرف بیشتر باشد یا به صورت لکه ای ایجاد شود. تیرگی لثه اگر در اثر افزایش ملانین باشد، طبیعی است و نیازی به درمان ندارد.

در بعضی مواقع تیرگی لثه یا پیگمانتاسیون لثه (gingival pigmentation) در اثر رسوب ملانین ها در لثه بوجود می آید. اگر لثه ی شما در حالت طبیعی به رنگ صورتی بوده و اکنون در اثر عوامل مختلف به رنگ سیاه در آمده، یعنی پیگمانتاسیون در لثه شما رخ داده است. این لکه های سیاه در لثه مریضی و یا عارضه ای بوجود نمی آوردند اما زیبایی لثه را از بین می برند. برای رفع آن می توانید به دندانپزشکی و متخصص مربوطه مراجعه کنید.

چه عواملی منجر به تیرگی لثه می شوند؟

  • ملانین

بدن به صورت طبیعی ملانین تولید می کند. ملانین ماده ای است که به پوست، مو و چشمها رنگ می بخشد. هر چه ملانین بیشتری داشته باشید، مو، پوست یا چشمهایتان تیره تر خواهند بود. رنگ قهوه ای تیره یا سیاه لثه ها نیز میتواند به دلیل زیاد بودن ملانین در بدن باشد. اگر لثه فردی همیشه بسیار تیره بوده است دلیلی برای نگرانی نیست.

اما اگر تغییر رنگ لثه ظرف مدت کوتاهی بروز کرده باشد یا اگر لکه های سیاه روی لثه ایجاد شده باشد احتمالا ارتباطی با ملانین ندارد. و نشان دهنده مشکلی است که باید بررسی شود.

  • سیگار و دخانیات

دود دخانیات باعث تغییر رنگ لثه می شود. به این وضعیت، ملانوز سیگاری ها می گویند. سلولهای اختصاص یافته ای در بدن وجود دارند به نام ملانوسیت که ملانین تولید می کنند. نیکوتین موجود در تنباکو باعث می شود ملانوسیت ها ملانین بیشتر از حد معمول تولید نمایند.

در این حالت لثه قهوه ای یا سیاه می شود. تغییر رنگ ناشی از ملانوز، ممکن است به صورت لکه ای باشد و یا تمامی دهان را در بر بگیرد. سطح داخلی گونه ها یا لب پایینی نیز ممکن است تغییر رنگ پیدا کنند.

تحقیقات بین ترک سیگار و کاهش تیرگی لثه ارتباط یافته اند. این نشان می دهد لکه های تیره لثه ناشی از سیگار ممکن است قابل برگشت باشد.

تیرگی لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

  • دارو

ماینوسایکلین (مینوسیکلین) دارویی است که برای درمان جوش و آکنه و برخی انواع عفونتها مانند کلامیدیا مورد استفاده قرار می گیرد. یک عارضه جانبی نامتداول این دارو، تغییر رنگ است که گاهی اوقات در دهان اتفاق می افتد.

در صورتی که دارو باعث تیرگی لثه تان شده است با پزشک در مورد تعویض دارو صحبت کنید.

  • تتوی آمالگام

تتوی آمالگام (مواد پر کننده دندان که به رنگ نقره ای دیده می شود) در اطراف دندانی که پر شده است ممکن است ظاهر شود. اگر چه در هر جایی از دهان ممکن است آن را ببینید. اثر یا تتوی آمالگام، به صورت یک لکه سیاه، آبی یا خاکستری در داخل دهان دیده می شود.

آمالگام ترکیبی از فلزات است که برای پر کردن دندانها به کار می رود. اگر ذرات این پر کننده دندان جدا شوند ممکن است در زیر پوست لثه نمایان شوند. برای این وضعیت نیازی به درمان نیست و هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

 

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

روش های درمان تیرگی دندان ها

بررسی علل و عوامل تیرگی دندان ها

رفع تیرگی لثه با لیزر توسط بهترین جراح لثه اصفهان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ