علت و علائم کیست های دهان چیست؟

علت و علائم کیست های دهان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی علت و علائم کیست های دهان

نوشته امروز که در سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان برای شما گردآوری شده است علت و علائم کیست های دهان را بررسی می کنیم. کیست دهانی که هنوز عفونت نکرده نشانه ای بروز نمی دهد. هنگامی که کیست به اندازه ای بزرگ می شود که علائم ایجاد کند، معمولا علائم آن به صورت زیر است:

• فشار
  • التهاب و قرمزی

اگر کیست در بافتهای مخاطی دهان باشد، ممکن است شبیه به زخم یا تاول به نظر برسد. در نتیجه تا زمانی که کیست به قدری بزرگ نشده که یک توده برامده ایجاد کند که دیده یا در حین لمس حس شود، معمولا فقط با عکس اشعه ایکس میتوان کیست را تشخیص داد.

راه های درمان کیست های دهان و دندان

درمان بسته به اندازه فک و محل آن، متفاوت است. اگر کیست کوچک باشد دکتر میتواند طی عمل جراحی تمامی آن را در بیاورد بدون این که بافتهای اطراف دندان صدمه ببینند.

در موارد دیگر ممکن است از تکنیک جراحی به نام مارسوپیالیزیشن (marsupialization) استفاده شود که در آن، کیست برش خورده و باز می شود تا مواد داخل آن تخلیه شود و سپس به نحوی بخیه زده می شود که باز بماند تا از بزرگ شدن کیست در آینده، جلوگیری شود. برای دندانهایی که از آسیب های غیر قابل برگشت رشد کیست صدمه دیده اند، ممکن است عصب کشی ضرورت داشته باشد. پیش از تصمیم گیری برای درمان کیست دهان، همیشه سی تی اسکن توصیه می شود تا وضعیت دندانها و استخوان کامل بررسی شود و با توجه به آن درمان صورت بگیرد.

علت و علائم کیست های دهان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

تفاوت کیست و آبسه دندان

کیست یک کیسه حاوی مواد مایع یا نیمه جامد در اطراف دندان یا لثه است که از ابتدا عفونت ندارد اما اگر دچار عفونت شود به آن آبسه گفته می شود. آبسه دندان یک عفونت حاد است که ورم کرده و بسیار درد دارد. گاهی اوقات باکتریهای عامل عفونت، طعم بدی در دهان ایجاد می کنند.

عواملیکه منجر به تشکیل کیست دندان

به طور کلی کیست های دندان در نوک ریشه دندانهای در حال مرگ یا دندان مرده تشکیل می شوند اما دلایل دیگری هم برای ایجاد آنها وجود دارد.

• موقعیت نامناسب دندان دائمی
  • رشد غیر طبیعی دندان
  • عارضه ناشی از عصب کشی

عوارض اختلال گورلین یا اختلالات ارثی دیگر. افرادی که به سندرم شبه خال سلولهای قاعده ای (بازال) دارند که سندرم گورلین گولتز نام دارد، مبتلا هستند، ژنی که رشد زایده ها را سرکوب می کند ندارند. این سندرم باعث رشد کراتوکیستهای ادنتوژنیک متعدد در فک، سلولهای سرطانی سلول قاعده ای پوست و همچنین ویژگی های دیگر می شود.

• رشد دندان عقل
  • جهش در سلولهایی که در رشد نرمال دندان دخیل هستند.

نحوه جلوگیری از تشکیل کیست دهان

جدا از حفظ بهداشت دهان که مهمترین کاری است که برای سلامت دهان خود میتوانید انجام بدهید، دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا از تشکیل کیست یا بزرگ شدن آن یا مشکلات دندانی دیگر جلوگیری کنید. کیست دهان در هر کسی ممکن است تشکیل شود اما در کسانی که بهداشت دهان را رعایت نمی کنند خیلی شایعتر است. دندانهایی که سالم هستند به ندرت در اطرافشان کیست تشکیل می شود. علاوه بر چکاپ دندانپزشکی، هر مشکل دندانی که دارید باید زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا از پیچیده تر شدن آن پیشگیری نمایید.

توجه شود: صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان، توسط ایشان باید تایید گردد.

| بهترین جراح لثه اصفهان |

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم،  بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان