علل ایجاد لکه و زرد شدن در روکش دندان

علل ایجاد لکه و زرد شدن در روکش دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

علل ایجاد لکه و زرد شدن در روکش دندان

زرد شدن و بدرنگی روکش دندان به دلایل مختلف تجربه می شود. نوشته امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان که برای شما عزیزان گرداوری شده است. علل ایجاد لکه و زرد شدن در روکش دندان را مورد بررسی قرار خواهد داد.  راه حل این مشکل بستگی به این دارد که عامل آن چه بوده است:

از بین رفتن لعاب سرامیک

پوشش سرامیک یا پورسلین لمینت یا روکش دندان، لعاب خاصی دارد که باعث شفافیت و براق شدن دندان می شود. اگر لعاب از بین برود، روکش به مرور دچار لکه می شود. یکی از دلایل این وضعیت، برخی تجهیزاتی است که برای تمیز کردن دندانها در دندانپزشکی استفاده می شود. مثلا پولیش برقی (Prophy Jet) که برای تمیز کردن دندانها استفاده می شود، ترکیبی از آب و بی کربنات سدیم را به دندانها اسپری می کند. این کار در تمیز کردن دندانها بسیار موثر است اما باعث می شود لعاب روکش دندان خراب شود.

صدمه دیدن روکش

اگر روکش صدمه دیده باشد، دندان زیر آن ممکن است دچار عفونت شود چرا که در تماس با محیط دهان قرار می گیرد و ذرات موجود در محیط دهان از لا به لای بخش صدمه دیده روکش، به دندان می رسند. همچنین ممکن است ذرات موجود در دهان از ناحیه صدمه دیده روکش عبور کرده و بین روکش و دندان گیر کنند و باعث لکه یا زرد به نظر رسیدن روکش شوند. اگر می بینید روکش دچار لکه شده یا زرد شده است اما با مسواک زدن بهتر نمی شود ممکن است علت آن، همین امر باشد.

فلوراید درمانی

یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ روکش دندان، برخی انواع فلوراید درمانی است. استفاده از فلوراید اسیدی می تواند باعث خراشیده شدن لعاب لمینت یا روکش شود. اگر ترمیم سرامیکی در دهان دارید و می خواهید فلوراید درمانی انجام بدهید، از دندانپزشک بخواهید از فلوراید خنثی برایتان استفاده کند.

علل ایجاد لکه و زرد شدن در روکش دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

اشتباه بصری

همیشه مشکل لکه در روکش، به این معنی نیست که واقعا چنین اتفاقی افتاده یا روکش صدمه دیده و ذرات موجود در دهان بین روکش و دندان گیر کرده اند بلکه میتواند علت آن صرفا اشتباه بصری باشد. اگر دندانهای اطراف روکش را سفید کنید، هماهنگی رنگ روکش با آنها بهم می خورد در نتیجه روکش که قبلا همرنگ دندانهای دیگر بوده، اکنون زردتر از آنهاست و شما تصور می کنید روکشتان زرد شده است. اگر به تازگی دندانهای خود را سفید کرده اید، احتمالا علت زردی یا تیرگی روکش دندانتان همین تفاوت رنگ است.

نمایان شدن ترکیبات فلزی داخل ترمیم

یکی از شایعترین مشکلات روکش های سرامیکی – فلزی این است که ممکن است به دلیل پسروی لثه، اسکلت فلزی داخل روکش در مرز لثه نمایان شده و یک حاشیه خاکستری یا تیره ایجاد کند. این باعث می شود به نظر برسد دندان خراب شده یا تغییر رنگ داده است.

همچنین اگر دندانی که روکش شده را قبلا عصب کشی کرده اید یا با فلز پر کرده اید، ممکن است رنگ این مواد از پشت لایه سرامیکی روکش منعکس شده و باعث تیره تر به نظر رسیدن روکش شود.

مصرف زیاد نوشیدنیها یا موادی که باعث لکه در دندانها می شوند.

اگر چه ترمیمهای سرامیکی دندان به تغییر رنگ مقاوم هستند، اما اگر دائما چیزهایی بخورید که باعث لکه دار شدن دندانها می شوند (مانند چای، قهوه، توت قرمز، شاتوت، انگور قرمز، نوشابه و غیره) یا سیگار بکشید، احتمال لکه دار شدن روکش یا لمینت بیشتر می شود. مصرف این مواد غذایی را محدود کنید و پس از هر بار خوردن، دهان خود را شستشو دهید.

صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان ، توسط ایشان باید تایید گردد.


راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان


مطالب پیشنهادی :

کاربرد ، معایب و مزایای پست و کور چیست؟

بررسی انواع روش های کاشت دندان

ایمپلنت دندان در سالمندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ