علل و نحوه عصب کشی و درمان ریشه دندان

علل و نحوه عصب کشی و درمان ریشه دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل و نحوه عصب کشی و درمان ریشه دندان

در ادامه مقاله ای که امروز در سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان برای شما گردآوری شده است، به مطالعه و بررسی علل و نحوه عصب کشی و درمان ریشه دندان خواهیم پرداخت.

علت بروز عفونت در دندان

علل مختلفی می توانند باعث آسیب دیدگی، پوسیدگی و یا ایجاد عفونت‌های شدید در دندان شوند. مثلا اگر شما هم جزو افرادی باشید که به رعایت بهداشت دهان و دندان چندان اعتقادی نداشته باشید یا نسبت به آن کم توجه باشید، مدام خوراکی‌های مضر مثل نوشابه و انواع قند‌ها و شیرینیجات را مصرف می کنید یا به سیگار و قلیان کشیدن عادت دارید، متاسفانه باید بگویم که به مرور زمان بافت های دندان هایتان دچار آسیب می شوند و دچار پوسیدگی دندان می شوید.

البته ناگفته نماند که بعضی مواقع ممکن است یک حادثه مثل زمین خوردن یا تصادف باعث ایجاد شکستگی و ترک در دندان‌ها شود که همین مساله می تواند دندان را دچار عفونت و درد کند.

تشخیص دندان عفونت کرده

• اگر دندانتان تغییر رنگ داده
  • دندان لق شده
  • لثه ورم کرده
  • به طور مداوم دندان درد دارید
  • یا فقط موقع جویدن غذا یا خوردن مایعات سرد و گرم درد دندان به سراغتان می آید

به احتمال زیاد دچار عفونت شدید. البته گاهی بعضی از افراد به محض درد دندان به سراغ آنتی بیوتیک می روند. درد دندان صرفا دلیل بر وجود عفونت نیست. این مساله باید با رادیوگرافی و تشخیص پزشک تایید شود.

مطلب پیشنهادی : روش های افزایش طول عمر لمینت دندان

عصب کشی دندان

وقتی قسمت نرم مرکزی دندان یا همان اطاق پالپ که وظیفه تغذیه و خونرسانی به دندان را به عهده دارد آسیب ببیند و میکروبی شود، دندانپزشک دندان شما را عصب کشی می‌کند تا از بخش‌های پایین تر و عمیق تری مثل لثه محافظت کند. در واقع عصب کشی یعنی خارج کردن پالپ یا ریشه آسیب دیده از دندان و خالی کردن، تمیز کردن و خشک کردن کانال‌های دندان از عفونت.

نحوه انجام عصب کشی دندان

ابتدا دندانپزشک برای بررسی و تشخیص محل و میزان دقیق پوسیدگی و عفونت ایجاد شده شما را به بخش رادیوگرافی میفرستد تا از دندان هایتان عکس بگیرید.
در مرحله بعد با سرنگ مخصوصی مواد بیحسی در لثه تزریق می کند تا در زمان انجام کار دردی را حس نکنید. ‎‌سپس یک سوراخ یا حفره روی سطح دندان ایجاد می کند و با استفاده از ابزار‌های بسیار باریک و بلند، پالپ آسیب دیده را خارج کرده و تمام قسمت‌های مربوط به حفره و کانال‌های دندان را تمیز و خشک می‌کند تا هیچ عفونتی در این قسمت باقی نماند.

میزان درد عصب کشی

اصلا نگران درد عصب کشی نباشید. زیرا همانطور که گفتم دندانپزشک در حین انجام کار دندان شما را بی حس می کند و شما دردی را احساس نخواهید کرد. بعد از پایان عصب کشی اگر التهاب شما شدید باشد ممکن است یک یا دو روز درد کمی احساس کنید که با مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب بهبود می یابد.

علل و علائم عفونت ریشه دندان چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

فواید عصب کشی و ترمیم دندان

گاهی ممکن است فکر کنید حالا که این دندان خراب شد، بهتر است از همان اول آن را بکشیم و این همه برای آن خرج نکنیم. اما اشتباه نکنید. کشیدن دندانی که امکان درمان آن وجود دارد یعنی از دست دادن یک سرمایه بزرگ. یادتان نرود با کشیدن دندان نه تنها جای خالی آن چهره و لبخند شما را تحت تاثیر قرار می دهد، که این جای خالی برای دندان های کناری هم مشکل ساز خواهد شد. زیرا این دندان ها کم کم به سمت جای خالی کج می شوند و نظم دیگر دندان ها هم از بین می رود.

اگر هم دندان کشیده شده جزو دندان های عقبی باشد، در غذا خوردن برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد و ممکن است به مرور زمان جای آن به دلیل گیر کردن مواد غذایی عفونت کند و دردسرهای زیادی برایتان به وجود آورد. از همه اینها که بگذریم بدتر از همه این است که خالی ماندن جای آن به مرور زمان لثه و استخوان فک را دچار تحلیل می کند. یعنی حتی اگر بعد از سالها خواستید جای آن، دندانی را بکارید و ایمپلنت کنید به راحتی نمی توانید این کار را انجام دهید.

پس به جای این دردسرها کمی هزینه کنید و یک دندانپزشک خوب پیدا کنید و دندان تان را عصب کشی و ترمیم کنید. اگر کمی حساب و کتابتان خوب باشد متوجه خواهید شد که با این کار از نظر اقتصادی یک هیچ جلوتر می افتید. چراکه هزینه های پروتز و جاگذاری دندان جدید و پر کردن جای خالی دندان کشیده شده به مراتب بیشتر از هزینه های عصب کشی و ترمیم است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

مراقب های لازم بعد از عصب کشی یا درمان ریشه دندان

• بعد از انجام عصب کشی تا دو ساعت چیزی نخورید. بعد از آن تا چند روز سعی کنید از قسمت مخالف دندان عصب کشیده شده غذاها را بجوید.
  • سعی کنید تا چند روز غذاهای نرم بخورید و از خوردن غذاهای سفت اجتناب کنید.
  • تا چند ساعت بعد از عصب کشی مایعات داغ مثل چای و قهوه نخورید.
  • داروهای تجویز شده طبق دستور مصرف کنید.
  • اگر دندانپزشک جلسه دیگری را برای ادامه درمان درنظر گرفته حتما در زمان مقرر به پزشک مراجعه کنید زیرا گاهی ترمیم هایی که روی دندان قرار داده شده برای استفاده موقت هستند و باید روکش دائمی برای محافظت از دندان قرار داده شود. پس پیگیری های بعدی را انجام دهید.
  • احساس نبض زدن دندان عصب کشی شده یا حساسیت آن به گرما و سرما طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود.
  • مسواک زدن را فراموش نکنید اما اگر ترمیم موقت، بین دندان ها قرار گرفته، تا زمان قرار دادن ترمیم دائمی، نخ دندان نکشید.
  • اگر بعد از دو روز همچنان درد یا تورم داشتید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در فواصل معین برای چکاب دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

نکات قابل توجه در عصب کشی

گاهی اوقات آسیب دیدگی دندان آنقدر شدید است که مینای دندان تحمل پروسه عصب کشی را ندارد. در این شرایط ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد که دندان شما را بکشد. یادتان هست گفتم برای این کار دندانپزشک خوب و باتجربه ای را پیدا کنید؟ چون اگر پزشک در این کار تخصص کافی نداشته باشد و در زمان عصب کشی از ابزار آلوده استفاده کند یا عفونت ها را به خوبی پاکسازی نکند، مواد آلوده وارد ریشه های دندان خواهد شد و احتمال دارد که هم خود دندان از بین برود و هم لثه و دیگر دندان ها آسیب ببینند.

دندان عصب کشی شده ناچاراً ضعیف می شود و بیشتر مستعد شکستگی می باشد. به همین دلیل بهتر است که از روکش یا تاج دندان بعد از عصب کشی استفاده کنید تا از شکستگی دندان جلوگیری شود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.