عوامل ایجاد بی حسی در لب ها

عوامل ایجاد بی حسی در لب ها | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی عوامل ایجاد بی حسی در لب ها

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان عوامل ایجاد بی حسی در لب ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

تبخال زدن

تبخال تاول های ریز و پر از مایعی هستند که روی لب و اطراف آن ظاهر می شوند. آنها معمولاً توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند. هر گونه آلودگی به ویروس می تواند بر روی احساسات عصبی شما تأثیر بگذارد و لب های شما را بی حس کند. هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد. آنها معمولاً طی ۲ تا ۴ هفته از بین می روند، اما می توانند دوباره برگردند. اگر تبخال شما خفیف است و اغلب بروز نمی کند، می توانید از یک داروی بدون نسخه به نام آبروا برای تسریع روند بهبودی استفاده کنید. اما اگر دچار تبخال مکرر یا طولانی مدت می‌شوید، پزشک ممکن است یک داروی ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر تجویز کند تا سریع‌تر از بین برود و تعداد شیوع‌های آتی کاهش یابد.

عارضه زونا

زونا توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می شود. VZV همان ویروسی است که باعث آبله مرغان می شود. در صورت ابتلا به آبله مرغان، ویروس در بدن شما باقی می ماند و می تواند سال ها بعد دوباره به صورت زونا ظاهر شود که باعث ایجاد بثورات دردناک در یک ناحیه از بدن می شود. شکم و کمر مکان‌های رایجی هستند، اما می‌توانند روی صورت و لب‌ها نیز ایجاد شوند.

درد زونا معمولاً با از بین رفتن بثورات از بین می رود. اما طبق CDC ، حدود 10 تا 18 درصد از افرادی که به زونا مبتلا می شوند، دچار سندرم درد به نام نورالژی پس از هرپس می شوند. این وضعیت می تواند هفته ها، ماه ها و حتی سال ها ادامه داشته باشد. شما می توانید با دریافت واکسن زونا، که برای افراد 50 سال و بالاتر در دسترس است، خطر ابتلا به زونا را کاهش دهید.

در صورت ابتلا به زونا فوراً به پزشک مراجعه کنید. بثورات روی صورت ناشی از زونا که فورا درمان نشود، می تواند عوارض شدید و دائمی مانند کوری ایجاد کند. در حالی که ویروس قابل درمان نیست، پزشک داروهای ضد ویروسی را برای تسریع بهبود تجویز می کند. هر چه زودتر دارو را مصرف کنید، خطر بروز عوارض آن کمتر خواهد بود.  اگر بثورات زونا شما بسیار دردناک است، پزشک ممکن است مسکن‌هایی نیز تجویز کند. اگر درد خفیف دارید می توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

علل اصلی ایجاد بی حسی لب ها | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

وجود سرطان

سرطان های دهان، گلو و صورت می توانند باعث بی حسی لب شوند زیرا ممکن است به اعصاب اطراف لب شما آسیب برسانند. در این شرایط احتمال دارد در کل دهان یا فقط در نواحی خاصی بی حسی داشته باشید. سیگار یکی از علل شایع سرطان های دهان و گلو است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید عامل اصلی سرطان های لب است. رشد هر گونه تومور در صورت  که به اعصاب فشار بیاورد می تواند باعث بی حسی شود. درمان سرطان می تواند شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد. بی حسی لب ممکن است به دلیل آسیب ناشی از سرطان و درمان دائمی باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

داشتن آلرژی

بی حسی لب می تواند یک واکنش آلرژیک به گرد و غبار، گرده گل، دارو، مواد آرایشی یا مواد غذایی خاص باشد. برخی از واکنش های آلرژیک خفیف هستند و فقط باعث کهیر یا خارش می شوند. این واکنش ها معمولاً در خانه قابل درمان هستند.

سایر واکنش های آلرژیک می تواند شدید و جدی باشد. واکنش های آلرژیک خفیف را می توان در خانه با آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند بنادریل درمان کرد. اینها بدن شما را از ترشح مواد شیمیایی مانند هیستامین که به علائم آلرژی کمک می کند، جلوگیری می کند.

بیماری هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی زمانی که قند خون شما بسیار پایین باشد، رخ می دهد. مصرف داروهای دیابت می توانند باعث کاهش قند خون شوند. سایر بیماری ها مانند سیروز و بی اشتهایی عصبی نیز می توانند باعث هیپوگلیسمی شوند. هیپوگلیسمی یک وضعیت اورژانس پزشکی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ شود. شما می توانید با خوردن یا نوشیدن مواد قندی بالا، سطح قند خون خود را افزایش دهید، اما اگر علائم شما شدید است، یا اگر قند احساس بهتری در شما ایجاد نمی کند، باید به مراکز درمانی مراجعه کنید.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

مقایسه کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال و معمولی

آشنایی با عوارض کامپوزیت دندان