عوامل ایجاد لکه‌های خارجی و زرد شدن دندان‌ها

عوامل ایجاد لکه‌های خارجی و زرد شدن دندان‌ها | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی عوامل ایجاد لکه‌های خارجی و زرد شدن دندان‌ها

لکه های خارجی روی سطح مینای دندان که سخت ترین و بیرونی ترین لایه دندان است، تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. اگرچه مینای دندان به راحتی لکه دار و زرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما این وضعیت به راحتی قابل درمان و پیشگیری است. شایع ترین علل زردی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه، چای و جویدن تنباکو است. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان عوامل ایجاد لکه‌های خارجی و زرد شدن دندان‌ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

غذا و نوشیدنی

هر غذا یا نوشیدنی که لباس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را لکه دار کند، ممکن است دندان‌های شما را نیز زرد کند. به همین دلیل است که غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ، از جمله شراب قرمز، کولا، شکلات و سس های تیره مانند سس سویا، سرکه بالزامیک، سس اسپاگتی و کاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند رنگ دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تغییر دهند. علاوه بر این، برخی از میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سبزیجات (مانند انگور، زغال اخته، گیلاس، چغندر و انار) پتانسیل زرد کردن رنگ دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را دارند. این اقلام سرشار از رنگدانه هستند که به مینای دندان می چسبند. بستنی و آب نبات از دیگر غذاهایی هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند دندان های شما را زرد و لکه دار کنند.

همچنین غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی با فرسایش مینای دندان و ایجاد رنگدانه‌ها بر روی دندان‌ها، باعث لکه می شوند. تانن، ترکیب تلخی که در شراب و چای یافت می‌شود، به رنگدانه ها کمک می‌کند تا به مینای دندان بچسبند و در نهایت باعث ایجاد لکه می‌شود. از طرفی هم، فرم‌های مایع مکمل‌های آهن می‌توانند دندان‌ها را زرد کند، اما راه‌های مختلفی برای جلوگیری یا از بین بردن این لکه‌ها وجود دارد.

سیگار کشیدن

قطران و نیکوتین موجود در تنباکو، مواد شیمیایی هستند که می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های زرد روی سطح دندان‌ها، در افرادی که سیگار می‌کشند، شوند.

عدم بهداشت مناسب

عدم بهداشت مناسب دندان ها، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی، و عدم تمیز کردن منظم دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به تجمع پلاک روی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و در نتیجه تغییر رنگ آنها شود.

لکه های درونی

لکه‌های درونی در ساختار داخلی دندان به نام عاج ایجاد می‌شوند و حذف این لکه‌ها را دشوارتر می‌کنند. داروهای متعددی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد لکه‌های درونی روی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شوند. اگر کودکان آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین یا داکسی سایکلین را در حالی که دندان هایشان هنوز در حال رشد است (قبل از ۸ سالگی) مصرف کنند، ممکن است دندان‌هایشان زرد مایل به قهوه ای شود. مصرف تتراسایکلین در زنان پس از ماه چهارم بارداری یا در دوران شیردهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تغییر رنگ دندان های شیری کودک شوند. در دوران بزرگسالی، استفاده از دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین برای درمان التهاب لثه‌ها نیز ممکن است باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای روی دندان‌ها شود.

پیشگیری از تغییر رنگ دندان ها | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

روش‌های درمانی

شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی و پرتودرمانی به سر و گردن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به ایجاد لکه ‎های درونی شود. حتی برخی از داروهای نسبتا رایج مانند آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد روان پریشی و داروهای فشار خون گاهی اوقات دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را زرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

اگرچه فلوراید با تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مفید باشد، اما مصرف بیش از حد این ماده معدنی برای رنگ دندان شما خوب نیست و ممکن است باعث ایجاد رگه‌های سفید کم رنگ یا لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شود. این مشکل بیشتر در مناطقی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که آب آشامیدنی حاوی سطوح بالایی از فلوراید طبیعی باشد، مانند مناطقی که مردم آب خود را از چاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. همچنین ممکن است با مصرف مکمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا استفاده منظم از شستشوها و خمیردندان های حاوی مواد معدنی، فلوراید زیادی دریافت کنید که باعث زردی دندان‌ها می شود.

درمان های دندانپزشکی نیز ممکن است باعث تیره شدن دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شوند. بسیاری از مواد دندانی، مثل پرکننده های نقره، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به خاکستری مایل به سیاهی شوند.

عوامل افزایش دهنده خطر زرد شدن دندان ها

علت های دیگر مانند ژنتیک، سن، بیماری و صدمات نیز ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان های شما شوند. اما دندان برخی از افراد نسبت به دیگران بیشتر و سریع تر زرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. علت اصلی این وضعیت، ژنتیک افراد است.

ژنتیک

Dentinogenesis imperfecta و amelogenesis imperfecta دو اختلال ارثی هستند که باعث رشد نامناسب دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تغییر رنگ آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. وراثت همچنین دلیلی است که برخی از افراد به طور طبیعی مینای دندان روشن‌تر یا ضخیم‌تر از دیگران دارند.

سن

سن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رنگ دندان‌های شما را تیره کند. با افزایش سن، لایه بیرونی مینا به مرور زمان نازک‌تر شده و باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها زردتر به نظر برسند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

بیماری

تغییر رنگ دندان‌های شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تحت تاثیر بیماری زمینه‌ای باشد. زردی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پس از تحمل تب شدید در سنین پایین به دلیل عفونت رخ دهد. زردی شدید نوزادی، یکی از دلایل احتمالی زرد شدن دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است.

آسیب

آسیب‌های ورزشی و زمین خوردن کودکان خردسال، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شکل گیری مینای دندان در زمانی که دندان‌های دائمی هنوز در حال رشد است را مختل کند و منجر به ظاهر زرد رنگ آنها شود. همچنین آسیب‌ به اعصاب یا دندان‌های خرد شده در بزرگسالان نیز منجر به تغییر رنگ دندان‌های دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می شود. علاوه بر این، افرادی که بیش از حد دندان قروچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، ممکن است به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لایه خارجی مینای دندان را که عاج زرد رنگ زیر آن را آشکار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، را از دست بدهند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

ارتباط دیابت و بهداشت دهان و دندان

تشخیص علل سندرم آلرژی دهان

علل شایع درد زبان و درد گلو

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ