عوامل تاثیرگذار بر طول دوره درمانی ارتودنسی

عوامل تاثیرگذار بر طول دوره درمانی ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی عوامل تاثیرگذار بر طول دوره درمانی ارتودنسی

قصد داریم تا در ادامه این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به مطالعه و بررسی عوامل تاثیرگذار بر طول دوره درمانی ارتودنسی بپردازیم. تا انتهای مطلب را همراهمان باشید.

طول دوره درمان ارتودنسی دندان

یک جلسه به معاینه دندان بیمار، مشاوره و ارائه توضیحات لازم در رابطه با انواع روش های ارتودنسی پرداخته می شود. در جلسه دوم بر اساس عکس ها تهیه شده روش های قابل اجرا بررسی و مطابق با شرایط و انتظارات بیمار روش درمانی تعیین میشود. بعد از آماده شدن براکت های ارتودنسی بسته به نوع ارتودنسی، یک جلسه هم صرف نصب براکت ها می شود. به طور کلی طی ۳ جلسه می تواند از معاینه تا نصب بریس ارتودنسی انجام شود.
البته اگر بیمار دندان آسیب دیده داشته باشد یا به علت شلوغی دندان ها نیاز به کشیدن دندان باشد، تعداد جلسات درمان دندان ها پیش از نصب بریس به آن ۳ جلسه اضافه می شود. علاوه بر آن تعداد جلسات مراجعه برای تنظیم براکت ها که در هر بیمار متفاوت است، هم در مجموع تعداد جلسات ارتودنسی محاسبه می شود.

مدت‌زمان متوسط ​​برای طول درمان ارتودنسی بین ۱ تا ۴ سال است. اما ممکن است بسته به شرایط دندان‌ها برای مدت‌زمان کوتاه­تر یا طولانی­ تری به درمان نیاز داشته باشید. در اینجا چند فاکتور وجود دارد که می­تواند بر مدت‌زمان استفاده از ارتودنسی تأثیر بگذارد و چندی از مواردی که در طول ارتودنسی باید رعایت کنید، آورده شده است که می تواند به سوال سیم کشی دندان چقدر طول می کشد پاسخ می دهد.

میزان فشار براکت ها

فشار تنظیم شده روی براکت و بریس ها، می تواند از مهم ترین عوامل مدت زمان ارتودنسی باشد. دندان هایی با تراکم و ازدحام بالا، مدت زمان بیشتری برای اصلاح جایگاه دندان ها نیاز دارند. در صورتی که این ازدحام و شلوغی دندان ها کمتر باشد، تنظیم فشار بیشتر جهت حرکت سریعتر دندان ها امکان پذیر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : بررسی عوامل موثر بر هزینه ایمپلنت دندان

میزان کج بودن دندان‌ها

دلیل متداولی که ممکن است شما از بریس (braces) استفاده کنید این است که دندان­های شما تراکم بالا، بیرون زده یا فاصله زیادی دارند. برای جلوگیری از ایجاد حفره، بیماری لثه و فرسایش مینا باید به دنبال درمان این مسائل باشید. مدت‌زمان استفاده از ارتودنسی برای درمان این شرایط بر اساس شدت آن متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، تراز كردن دندان‌ها ممكن است شامل برداشتن دندان‌ها باشد تا فضای بیشتری در دهان شما ایجاد شود.

میزان همکاری مراجعه کننده

به هر حال ارتودنسی یک فراید طولانی مدت است و دندانپزشک شما پیشنهاداتی جهت کاهش زمان ارتودنسی به شما ارائه می دهد. چنانچه توصیه های دندانپزشک خود را جدی گرفته و با او همکاری کنید، قطعا طول درمان ارتودنسی کوتاه تر خواهد شد.

سن مراجعه کننده

از مهم ترین عوامل موثر بر طول درمان ارتودنسی، سن مراجعه کننده است. این که ارتودنسی مختص سن خاصی باشد، کاملا اشتباه است. اما هر چه بدان جوان تر و کم سن و سال تر باشد، سرعت ترمیم و حرکت دندان ها بیشتر می باشد. به همین دلیل ارتودنسی در نوجوانان و کودکان بسیار سریعتر ناهنجاری دندان را ترمیم می کند.

مزایا و کاربردهای ارتودنسی کوتاه مدت | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

نوع ناهنجاری دندان های مراجعه کننده

همانگونه که میدانید میزان بهم ریختگی و نوع ناهنجاری دندانی افراد، کاملا متفاوت است. قطعا مدت زمان ارتودنسی دندان برای دندان های همپوشان و روی هم رفته، نیش های نهفته، کاهش فاصله بین دندان ها و …، متفاوت خواهد بود.

 

برنامه و مهارت ارتودنتیست

همانگونه که مطلع هستید، دندانپزشک ها برای درمان های ارتودنسی از انواع روش های ارتودنسی استفاده می کنند. قطعا یک ارتودنتیست ماهر و خلاق، باید برای هر نوع ناهنجاری، بهترین روش درمانی را انتخاب کند تا مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی را به حداقل برساند.

رعایت نکات بهداشتی

بهداشت دهان و دندان از آنجایی اهمیت زیادی دارد که از عفونت ها و مشکلات دیگر دندانی جلوگیری می کند. در صورتی که دندان ها و لثه شما دچار بیماری شود، روند و طول درمان ارتودنسی را افزایش می دهد و این اصلا خوب نیست.

استفاده کردن یا نکردن از برخی داروها

ایبوپروفن، آسپرین و یا استامینوفن از جمله داروهایی هستند که در صورت مصرف زیاد، حرکت دندان ها را کند تر و طول درمان ارتودنسی را افزایش می دهند. دارو های تیروئیدی و ویتامین D از جمله داروهایی هستند که حرکت دندان ها را سریع تر کرده و سبب کاهش مدت زمان ارتودنسی شوند. البته مراقب باشید که برای کاهش زمان ارتودنسی، این دارو ها بیش از حد مصرف نکنید.

نوع بریس و روش ارتودنسی استفاده‌ شده

انواع مختلفی از درمان ارتودنسی دندان وجود دارد و این انواع مختلف می‌توانند در طول دوره درمان شما تاثیر بگذارند مواردی که در طول ارتودنسی باید رعایت کنید، برای هریک فرق دارند.

سایر عوامل موثر بر کاهش یا افزایش زمان ارتودنسی دندان

براکت­ های فلزی

این شامل براکت­هایی است که برای اتصال آن‌ها به دندان­های شما به اتصالات فلزی نیاز دارند. ارتودنتیست شما این سیم­ها را هرچند هفته یک‌بار محکم می‌کند تا دندان‌های شما به‌آرامی مرتب شوند. این موارد معمولاً برای اصلاح جدی­ تر نامرتبی دندان‌ها توصیه می­شود و طول درمان ارتودنسی در این شیوه حداقل دو سال است.

براکت ­های شفاف

این‌ها براکت­های متحرک، شفاف و پلاستیکی هستند که هرچند هفته یک‌بار با تغییر دندان تغییر می‌کنند. می‌توانید براکت­ها را پاک‌کرده و دندان‌های خود را تمیز کنید اما باید آن‌ها را تقریباً در تمام‌روز بپوشید. عدم رعایت برنامه درمانی باعث طولانی شدن مدت استفاده از آن‌ها می‌شود. در مورد بستن فضاها میان دندان‌ها ، براکت­های شفاف بهترین انتخاب نیستند و در این براکت­ها نیز طول درمان ارتودنسی در سنین مختلف فرق دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

براکت ­های زبانی

این‌ها براکت­های فلزی هستند که پشت دندان‌های شما چسبانده می‌شوند. آن‌ها در مقایسه با براکت­های فلزی یا بریسرهای شفاف به همان اندازه و یا حتی بیشتر مؤثر هستند. براکت­ های زبانی زیباترین نوع بریسرها هستند. یک مطالعه جامع در سال 2019 Trusted Source نشان داد که افرادی که دارای براکت­های شفاف هستند، آن‌ها را برای مدت‌ زمان کوتاه‌تری از کسانی که دارای براکت­های فلزی سنتی هستند می‌پوشند. اما کسانی که از براکت­های شفاف استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از براکت­های فلزی استفاده می‌کنند، مشکلات تراز کمتر دارند.

براکت های سرامیکی

نوعی از براکت ها نیز وجود دارند که از جنس سرامیک و به رنگ شفاف یا هم رنگ دندان ها هستند و براکت های سرامیکی نامیده می شوند. کاربرد این نوع براکت ها در روش ارتودنسی سرامیکی است که با هدف دیده نشدن بریس ارتودنسی توسط دیگران استفاده می شود. اگر بخواهیم طول درمان ارتودنسی با براکت های سرامیکی را بررسی کنیم باید بگوییم که با توجه به شکننده تر بودن جنس سرامیک نسبت به فلز و پلاستیک، طول درمان بیشتر است البته که مدت درمان ارتودنسی به پارامترهای دیگر نیز وابسته است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ