پاسخ به سوالات متداول در مورد درمان با ارتودنسی

پاسخ به سوالات متداول در مورد درمان با ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

پاسخ به سوالات متداول در مورد درمان با ارتودنسی

درمان ارتودنسی راهی برای مرتب کردن یا جابه‌جا کردن دندان‌ها به منظور بهبود ظاهر دندان‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها است. همچنین با پخش فشار وارده بر روی تمام دندان‌های شما می‌تواند به مراقبت درازمدت از دندان، لثه و مفاصل فک کمک کند. قصد داریم تا در ادامه مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان  به پاسخ به سوالات متداول در مورد درمان با ارتودنسی بپردازیم.

علل انجام ارتودنسی چیست؟

بسیاری از افراد دندان‌های به هم ریخته یا کج دارند. درمان ارتودنسی دندان‌ها را صاف می‌کند یا آن‌ها را به وضعیت بهتری تبدیل می‌کند. این موضوع می‌تواند ظاهر و نحوه نمایش و جویدن در دندان‌ها را بهبود بخشد، در ضمن تمیز کردن آن‌ها را نیز آسان‌تر می‌کند.

بعضی از افراد دندان‌های جلوی بیرون آمده‌ای دارند که زیبا به نظر نمی‌رسند. این دندان‌های برجسته به احتمال زیاد خراب می‌شوند اما درمان ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را ردیف کند. نحوه برخورد فک‌های فوقانی و تحتانی باعث می‌شود دندان‌ها نازیبا به نظر برسند و منجر به گاز گرفتن و جویدن نادرست شوند. درمان ارتودنسی ممکن است بتواند هر دو مشکل را برطرف کند.

هنگامی که دندان به درستی قرار نمی‌گیرد، می‌تواند بر روی عضلات فک فشار بیاورد و باعث ایجاد مشکلات فک و مفاصل و بعضا سردرد شود. درمان ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا یکنواخت‌تر بجوید و درد را کاهش دهید.

مطلب پیشنهادی : آشنایی با ویژگی های یک ارتودنس

سن مناسب درمان ارتودنسی کی است؟

بهترین زمان به طور کلی در دوران کودکی است اما بزرگسالان نیز می‌توانند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند.بزرگسالان بیشتر این کار را انجام می‌دهند. سن از تعداد مناسب دندان کمتر اهمیت دارد. در كودكان ممكن است لازم باشد قبل از شروع درمان، برای درآمدن دندان‌های کافی منتظر بمانید.

چه کسی ارتودنسی را انجام می‌دهد؟

دندانپزشک شما ممکن است معالجه ارتودنسی را انجام دهد. یا ممکن است شما را به یک متخصص که دارای مدارک تخصصی است ارجاع دهد. بسته به شرایط دهان و دندان شما، انتخاب دندانپزشک صورت می‌پذیرد.

ارتودنسی شامل چه مواردی است؟

مهم‌ترین مسئله این است که یک معاینه کامل داشته باشید. این کار معمولاً شامل مراجعه به دندانپزشکی، پرتونگاری دندان و ساخت مدل‌های گچ دندان‌های شما است.

سپس تیم دندانپزشکی یا ارتودنتیست شما در مورد این‌ که چه روش درمانی امکان‌پذیر است صحبت خواهند کرد. هنگامی که مطمئن شدید می‌خواهید شروع کنید، مطمئن شوید که دندان‌های خودتان یا فرزندتان کامل شده باشد.

آیا کشیدن دندان برای ایجاد فضا، نیاز است؟

ممکن است فضای کافی برای تمام دندان‌های دائمی خود نداشته باشید. در این صورت ممکن است برای ایجاد فضا نیاز به کشیدن دندان‌های دائمی داشته باشید. تیم دندانپزشکی به شما در مورد این موضوع خواهد گفت. گاهی اوقات می‌توان با استفاده از سایر روش‌های درمانی، فضا ایجاد کرد.

نحوه انجام درمان چگونه است؟

درمان ارتودنسی توسط تعدادی از وسایل انجام می‌شود، که مهم‌ترین آن‌ها “براکت” نام دارد. مطالب زیر را در مورد براکت‌ها مطالعه نمایید تا با نگاهی دقیق به درمان اقدام نمایید:

براکت متحرک چیست؟

درمان اولیه و ساده ممکن است با یک براکت قابل جابه‌جایی انجام شود (صفحه‌ای که می‌توان آن را به راحتی تمیز کرد). دارای سیم‌های ظریف و متصل به هم است که دندان‌ها را با فشار ملایم به حرکت در می‌آورد.

براکت ثابت چیست؟

دندان‌ها اغلب باید با دقت بیشتری هدایت شوند تا بتوانند از براکت قابل جابه‌جایی استفاده کنند. بنابراین از یک براکت ثابت استفاده می‌شود. این روش دارای براکت‌ها و نوارهایی است که به طور موقت به دندان می‌چسبند. یک سیم انعطاف‌پذیر به همه براکت‌‌ها می‌پیوندد و امکان حرکت دندان‌ها را فراهم می‌کند. شما نمی‌توانید آن را از دهانتان خارج کنید، بنابراین به آن براکت ثابت گفته می‌شود.

براکت عملکردی چیست؟

گاهی اوقات با استفاده از یک براکت عملکردی می‌توان نحوه رشد فک‌ها را تغییر داد. این روش با استفاده از قدرت عضلات فک شما کار می‌کند و می‌تواند به رفع برخی مشکلات شما کمک کند.

براکت‌ها از چه جنسی هستند؟

براکت‌های ثابت همیشه از فلز ساخته نمی‌شوند. پلاستیک و سرامیک برای بزرگسالان قابل استفاده است.

سربند “headgear” چیست؟

برخی افراد نیاز به استفاده از سربند دارند. معمولاً فقط لازم است آن را در شب استفاده کنند. اگر آن را به روشی که گفته شده است استفاده نکنید، ممکن است دندان‌های جلوی شما در پایان درمان نشوند.

آشنایی با ویژگی های یک ارتودنس | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

براکت‌های نامرئی چیست؟

آن‌ها قالب‌های پلاستیکی محکم و شفافی هستند که برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند. مجموعه‌ای از قالب‌های مخصوص، باریک و متفاوت که برای هر بیمار ساخته شده است. هر ست قبل از تعویض با مجموعه بعدی به مدت دو هفته استفاده می‌شود. آن‌ها از پلاستیک شفاف ساخته شده‌اند، بنابراین تقریبا نامرئی هستند. این بدان معنی است که هیچ کس نمی‌فهمد که شما دندان‌های خود را مرتب می‌کنید.

قالب‌ها باید روزانه 22 تا 23 ساعت استفاده شوند. آن‌ها را به راحتی برای خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان‌هایتان می‌توانید از دهان بیرون آورید. قبل از اینکه بتوانید از این روش درمانی استفاده نمایید، باید تمام دندان‌های اصلی خود را داشته باشید.

الاستیک چیست؟

بعضی اوقات نوارهای الاستیک ظریف، به یک براکت ثابت وصل می‌شوند تا به حرکت دندان کمک کنند. متخصص ارتودنسی شما در صورت نیاز به الاستیک، به شما می‌گوید.

طول مدت درمان چقدر است؟

طول مدت درمان، بستگی به شدت مشکل دارد و ممکن است از چند ماه تا دو سال یا دو سال و نیم به طول بی‌انجامد. درمان در بیشتر افراد، طی یک یا دو سال انجام می‌گیرد.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی دندان‌ها در وضعیت مناسب قرار دارند؟

پس از اتمام درمان، باید دندان‌ها برای مدتی در حالت نگه‌داری قرار گیرند. وسایلی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند نگه‌دارنده نامیده می‌شوند.

نگه‌دارنده‌ها دندان‌های صاف شده را در حالتی که لثه و استخوان اطراف محکم شوند، قرار می‌دهند. بسته به مشکل اولیه، نگه‌دارنده‌ها متحرک یا ثابت هستند.

آیا درد وارده به دهان و دندان‌ صدمه وارد می‌کند؟

در ابتدای کار، ممکن است احساس عجیبی داشته باشید و براکت‌ها باعث ناراحتی شوند. اگر مشکل از بین نرود، متخصص ارتودنسی، تنظیماتی را برای کمک به شما انجام می‌دهد. معمولاً دندان‌ها بلافاصله پس از تنظیم یک براکت اذیت می‌شوند، اما این موضوع به سرعت برطرف می‌شود.

تعداد مراجعات در حین درمان چه تعداد است؟

براکت‌های ارتودنسی معمولاً هر 4 تا 6 هفته نیاز به تنظیم دارند. متخصص ارتودنسی شما به شما خواهد گفت که چند دفعه براکت شما نیاز به تنظیم دارد.

میزان موفقیت درمان چقدر است؟

موفقیت هم به مهارت‌های ارتودنس بستگی دارد و هم اشتیاق و کمک بیمار (و والدین). مهم است که از دستورالعمل‌هایی که توسط متخصص ارتودنسی تنظیم شده‌ است پیروی کنید و جهت ویزیت، مرتب به متخصص مراجعه کنید.

موفقیت در درمان به تعهد بیمار بستگی دارد. در معالجه ارتودنسی کودکان اشتیاق بیمار به اندازه والدین مهم است.

آیا ارتودنسی می‌تواند به دندان‌های من آسیب برساند؟

اگر در طول درمان به درستی از آن‌ها مراقبت نکنید، دندان‌های شما آسیب می‌بینند. براکت به خودی خود به دندان‌ها آسیب نمی‌زند اما تمیز نکردن دندان‌ها و مصرف مداوم غذاها و نوشیدنی‌های قندی، آسیب دائمی به دندان شما وارد می‌کند. براکت‌ها، سیم و کش‌ها می‌توانند مواد غذایی را به دام بیندازند و باعث ایجاد لکه و آسیب بیشتری نسبت به معمول شوند. بنابراین باید دندان‌ها و ابزار ارتودنسی خود را کاملاً تمیز کنید.

آیا نتیجه درمان دندان در ارتودنسی، دائمی است؟

حتی پس از اتمام درمان، حرکات جزئی دندان در طول زندگی طبیعی است. بنابراین هیچ تضمین دائمی داده نمی‌شود. با این وجود، دندان‌ها به اندازه‌ای تغییر نمی‌کنند که نیاز به درمان دوباره داشته باشند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

چگونه در مورد نیاز به درمان ارتودنسی تحقیق کنم؟

مراجعه به تیم دندانپزشکی خود، اولین کاری است که باید انجام دهید و از مشاوره آن‌ها مطلع شوید. تیم دندانپزشکی شما می‌داند که آیا شما به درمان نیاز دارید یا خیر.

چگونه از براکت و دندان‌هایم مراقبت کنم؟

در هنگام انجام درمان ارتودنسی، دندان خود را توسط تیم دندانپزشکی بررسی کنید. همچنین شما باید بیشتر از دندان‌ها مراقبت کنید. رعایت بهداشت و اصول مراقبتی از دهان و دندان، در زمان انجام ارتودنسی ضروری است؛ زیرا دندان‌های شما را از خرابی و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌نماید. استفاده از مسواک و شوینده‌های بهداشتی دهان و دندان، از موارد اساسی در حین درمان است.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ