دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها در کودکان

دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها در کودکان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها در کودکان

بررسی دلایل ایجاد فاصله بین دندان های کودکان، بیشتر والدین زمانی که متوجه شکاف بین دندان‌های شیری کودک خود می‌شوند. دچار اضطراب شده و به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. فاصلۀ بین دندان‌های کودکان عموما موضوع نگران کننده‌ای نیست و بخشی از رشد کودک شماست. این فاصله کاملاً طبیعی است. بیشتر شکاف‌های بین دندان‌های شیری فک بالا تا سن ۱۱ سالگی به شکل خود به خودی بسته می‌شوند و نیازی به استفاده از روش‌های درمانی خاصی نیست. قصد داریم تا در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها در کودکان بپردازیم.

وجود فاصله بین دندان‌های کودکان نشان می‌دهد که فضای کافی برای رشد دندان‌های اصلی آنها وجود دارد. به همین دلیل در بسیاری از مواقع، شکاف بین دندان‌ها موضوعی کاملاً طبیعی است و حتی به نفع کودک خواهد بود، البته همیشه شرایط اینگونه نیست. گاهی اوقات والدین متوجه خواهند شد که علی‌رغم رشد دندان‌های دائمی، همچنان فاصله بین دندان‌ها وجود دارد و از بین نرفته است.

علت ایجاد فاصله بین دندان های کودکان

دلایل مختلفی برای ایجاد فاصله بین دندان‌های کودکان وجود دارد.

مطلب پیشنهادی : عوارض و معایب انجام ارتودنسی دندان

نوار فرنوم

شایع‌ترین دلیل، شکاف دندان‌های جلویی کودکان، به دلیل وجود نوار فرنوم است. معمولاً دندان‌های شیری کودکان در فاصله بین ۶ تا ۹ ماهگی در می‌آید. هرچه بچه‌ها بزرگتر شوند، فرنوم کوتاه‌تر و کوچک‌تر می‌شود و در نهایت شکاف‌های بین دندان‌ها، از بین خواهد رفت. ابعاد دندان‌های شیری بسیار کوچکتر از دندان‌های دائمی است.این دندان‌ها ممکن است پایین‌تر از حد معمول قرار بگیرند و دو دندان جلویی بالایی را از همدیگر دور نگه دارند.

رشد طبیعی

گاهی اوقات ایجاد فاصله بین دندان‌های کودکان، موضوعی نگران کننده نیست و نشان دهندۀ رشد طبیعی دندان‌های کودک است. به طور کلی بین دندان‌های شیری کمی فاصله وجود دارد تا فضایی برای بیرون آمدن دندان‌های بزرگ‌تر ایجاد شود. به همین دلیل نباید در رابطه با شکاف‌هایی که بین دندان شیری وجود دارد نگرانی داشت.

چرا که به محض بیرون آمدن دندان‌های دائمی، این شکاف‌ها بسته می‌شوند و فاصلۀ بین دندان‌های کودکان از بین می‌رود. معمولاً هر چه تعداد بیشتری از دندان‌های بالغ رشد کنند، بسته شدن شکاف‌ها سریع‌تر صورت خواهد گرفت.

نحوه پیشگیری و درمان فلوئوروزیس در سنین مختلف | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

دندان های از دست رفته

از دست دادن دندان فقط مربوط به کودکان یا افراد بزرگسال نیست. بلکه نوزادان نیز ممکن است دندان‌های خود را از دست بدهند. برخی از کودکان به علت از دست دادن یک یا دو دندان ممکن است دچار این عارضه شوند. این کودکان یا نوزادان با دندان‌های از دست داده در استخوان فک خود به دنیا می‌آیند. این موضوع باعث می‌شود مقداری فضای خالی در اطراف دندان از دست داده، ایجاد شود.

برخی مواقع این دندان‌ها در استخوان فک، گیر می‌کنند و از آن بیرون نمی‌آیند و باعث می‌شوند دندان‌های مجاور با فاصله از یکدیگر رشد کنند. البته این موضوع بسیار نادر است و ممکن است برای هر کودکی رخ ندهد.

دندان های اضافی

یکی دیگر از دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌های کودکان، وجود دندان‌های اضافی است. در برخی مواقع دندان‌های اضافی در استخوان فک وجود دارند که ممکن است از بیرون آمدن سایر دندان‌ها جلوگیری کنند و باعث ایجاد شکاف بین دو دندان مجاور شوند‌.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

دندان‌های کوچک

معمولاً دندان‌های شیری سایز کوچک‌تری نسبت به دندان‌های دائمی دارند. در برخی مواقع دندان‌های دائمی که رشد می‌کنند نیز ممکن است سایز و اندازه کوچکتری نسبت به سایر دندان‌های دائمی داشته باشند و باعث ایجاد شکاف بین دو دندان مجاور شوند.

آرواره‌ های فک

گاهی اوقات سایز فک نیز بر فاصلۀ بین دندان‌های کودکان مؤثر است. در برخی افراد فک در مقایسه با اندازه دندان‌ها سایز بزرگتری دارد و این موضوع باعث ایجاد شکاف بین دندان‌ها می‌شود. زمانی که بین اندازه، شکل فک و چیدمان دندان‌ها تفاوت خاصی وجود داشته باشد، دندان‌ها و فک به شکل صحیح روی یکدیگر قرار نخواهند گرفت.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ