لیفت یا کانتورینگ لثه چیست؟

لیفت یا کانتورینگ لثه چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

لیفت یا کانتورینگ لثه چیست؟

در مطلب امروز از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان قصد بررسی لیفت یا کانتورینگ لثه را داریم که برای شما عزیزان گردآوری شده است.  لیفت یا کانتورینگ لثه (Gum contouring) نوعی جراحی لثه است که در آن خط لثه تغییر شکل داده شده و اصلاح می شود.

در این فرآیند ، بافت اضافی لثه برداشته می شود. اگر لثه از اطراف دندان پسروی کرده باشد باید بافت بازسازی و ترمیم بشود. در بسیاری از موارد این درمان زیبایی و در نتیجه انتخابی محسوب می شود یعنی از نظر پزشکی ضرورتی ندارد. بلکه هدف از آن زیبایی دندانها و لبخند است. اما گاهی اوقات نیز دندانپزشک این کار را به دلایل پزشکی توصیه می کند.

وضعیت لثه در هر کسی متفاوت است، برخی لثه شان بلند است و برخی دیگر لثه های کوتاهی دارند و برخی ارتفاع لثه شان در حد متوسط است. همچنین در بسیاری از افراد خط لثه ناهمتراز و بالا و پایین است که بر زیبایی لبخند تاثیر می گذارد.

اگر احساس می کنید لثه تان باعث شده زیبایی لبخندتان کاهش یابد، نگران نباشید. روشهایی برای اصلاح آن وجود دارد به نام لیفت لثه که به کانتورینگ لثه، جنجیوُپلاستی و جنجیوِکتومی نیز شناخته می شود (اگر چه در واقع جنجیوپلاستی و جنجیوکتومی با هم تفاوت جزئی دارند). هدف از این نوع جراحی لثه، معمولا تغییر شکل و زیبایی لثه و گاهی درمان لثه است.

تعریف جِنجیوکتومی

جِنجیوکتومی (Gingivectomy) به عمل جراحی برداشتن بافت اضافی لثه که جنجیوا نام دارد گفته می شود. جنجیوکتومی عمدتا برای درمان عفونت لثه و جلوگیری از گسترش آن صورت می گیرد.

دلایل نیاز به جنجیوکتومی

اگر التهاب یا عفونت لثه داشته باشید برای جلوگیری از صدمات بیشتر و همچنین دسترسی به دندان برای جرمگیری، ممکن است این کار توصیه شود. بیماری لثه اغلب باعث می شود در قاعده دندان لثه از دندان جدا شده و حفره ای ایجاد شود به نام پاکت. به مرور ذرات غذا و پلاک و باکتریها در این حفره جمع می شوند و عفونت ایجاد می کنند. از آنجایی که با مسواک دسترسی به داخل حفره و تمیز کردن آن امکان ندارد، برای جلوگیری از تخریب بیشتر و درمان لثه باید جنجیوکتومی صورت بگیرد. همچنین در مواردی که دندانپزشک متوجه بروز بیماری لثه شود برای جلوگیری از گسترش آن ممکن است جنجیوکتومی انجام دهد.

لیفت یا کانتورینگ لثه چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

تفاوت بین جنجیوکتومی و جنجیوپلاستی

در هر دو عمل جراحی بافت لثه برداشته می شود. تفاوت اصلی بین این دو درمان این است که جنجیوکتومی (gingivectomy) برای برداشتن بافتهای بیمار لثه و کاهش عمق پاکت بین لثه و دندان صورت می گیرد در حالی که جنجیوپلاستی (gingivoplasty) یا لیفت لثه برای تغییر شکل بافت لثه به دلایل زیبایی، صورت می گیرد. جنجیوپلاستی را میتوان همراه با جنجیوکتومی انجام داد.

مراقبت های لازم بعد از عمل کانتورینگ لثه

از آنجایی که لثه در ابتدا حساس است بهتر است تا دو سه روز غذاهای خیلی نرم بخورید. از جمله چیزهایی که میتوانید در این مدت بخورید عبارتند از:

• سوپ
  • ماست
  • ژله
  • فرنی
  • شله زرد
  • حلیم
  • شیربرنج

احتمالا از شما خواسته می شود چند روز یا یک هفته دیگر مراجعه کنید تا وضعیت لثه بررسی شود. آنتی بیوتیک برایتان تجویز می شود (به صورت دهانشویه یا خوراکی) تا از عفونت جلوگیری شود. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید به دندانپزشک مراجعه کنید چون ممکن است نشان دهنده عفونت باشد:

• افزایش درد و ورم
  • خروج ترشحاتی از لثه

توجه شود: صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان، توسط ایشان باید تایید گردد.

بهترین ایمپلنت اصفهان

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم،  بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

مطالب پیشنهادی :

سوالاتی که باید قبل از جراحی لثه بدانید

انواع عمل جراحی لثه چیست؟

بررسی انواع پیوند لثه