مزایا ، عیوب و اصول مراقبتی ارتودنسی سرامیکی دندان

مزایا ، عیوب و اصول مراقبتی ارتودنسی سرامیکی دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی مزایا ، عیوب و اصول مراقبتی ارتودنسی سرامیکی دندان

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان که برای شما گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی مزایا ، عیوب و اصول مراقبتی ارتودنسی سرامیکی دندان خواهیم پرداخت.

میان آمدن نام ارتودنسی همیشه با تصویری از براکت های فلزی همراه بوده به طوریکه هستند افرادی که تنها به خاطر همین براکت های فلزی و نمایی که ایجاد می کنند. از درمان ارتودنسی دوری می کنند اما خوشبختانه نوعی ارتودنسی تحت عنوان ارتودنسی سرامیکی روی کار آمد که به نوعی می توان آن را به این گونه تعریف کرد که ارتودنسی سرامیکی، تکامل یافته ی ارتودنسی معمولی ( ارتودنسی با براکت های فلزی) است. در ارتودنسی سرامیکی از براکت های تهیه شده از جنس سرامیک استفاده می شود که ظاهری شفاف و هم رنگ دندان دارند.

انواع مختلف ارتودنسی دندانی

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که نام گذاری آن ها یا بر اساس نوع براکتی است که در آن به کار گرفته می شود، نحوه قرار گیری براکت ها و جنس براکت.

براکت دیمون

نوع دیگری از ارتودنسی که از براکت هایی تحت عنوان براکت دیمون در آن ها استفاده می شود را ارتودنسی دیمون می گویند. این نوع براکت ها خود باز شونده هستند و فشار لازم برای حرکت جزئی دندان ها از طریق فنر هایی که دارد، اعمال می شود. در ارتودنسی دیمون برخلاف سایر روش ها، از کش های کوچکی به براکت متصل می شود، خبری نیست که می تواند در بهداشت بیشتر دهان و دندان موثر باشد. اما تمامی افراد از این نوع ارتودنسی و براکت نمی توانند استفاده کنند.

براکت فلزی

براکت فلزی که همانطور که از نامش پیداست، از جنس فلز بوده و از فولاد ضد زنگ تهیه می شوند. این نوع براکت بسیار پرکاربرد به خصوص در ارتودنسی ثابت است و به جرات می توان گفت تنها عیبی که می توان برای این نوع براکت برشمرد، قابل تشخیص بودن براکت هاست. این براکت پرکاربرد مزایای زیادی دارد. مقاومت بالا در برابر فشار های وارده، استرلیزه بودن و ساییدگی حداقل مینای دندان از ویژگی های بارز این نوع براکت است.

مطلب پیشنهادی : عوامل موثر در ماندگاری درمان ارتودنسی دندان

براکت لینگوال

یکی از انواع ارتودنسی دندان، ارتودنسی لینگوال است، لینگوال نوعی از ارتودنسی است که در آن، براکت ها در پشت دندان نصب می شوند که چون در حالت خندیدن یا صحبت کردن در معرض دید دیگران قرار نمی گیرند اما دسترسی به براکت ها در ارتودنسی لینگوال کمی دشوار است و می تواند از معایب آن باشد.

مزیت های ارتودنسی سرامیکی

  • براکت ها در ارتودنسی سرامیکی می توانند هم رنگ دندان و یا شفاف باشند. امکان سفارشی سازی مطابق با رنگ سایر دندان ها سفارشی سازی شوند. سیم اتصال براکت ها هم می تواند در رنگ های روشن تری باشند تا بریس ارتودنسی دید کمتری داشته باشد
  • امکان ایجاد حساسیت نسبت به براکت های فلزی کمتر است. در براکت های فلزی که از فولاد ضد زنگ تهیه می شوند امکان دارد که تا حدودی نیکل هم داشته باشد و آلرژی نسبت به نیکل رخ دهد که شایع تر ین نوع آلرژی در ارتودنسی دندان است.
  • بریس های فلزی در فرآیند تصویر برداری از دندان ها می توانند مشکل آفرین باشند در حالیکه بریس های سرامیکی اختلالی را ایجاد نمی کنند.

عیوب ارتودنسی سرامیکی

  • براکت های سرامیکی مقاوم هستند اما به دلیل جنس و ماهیتی که دارد باز هم امکان شکسته شدن در برابر فشار زیاد و عدم رعایت بهداشت وجود دارد.
  • اگر بخواهیم براکت های سرامیکی را با براکت های فلزی مقایسه کنیم. یکی از این تفاوت ها در طول درمان است. در ارتودنسی سرامیکی میزان فشاری که از سمت براکت ها به دندان ها جهت حرکت آن اعمال می شود. کمتر از حالت براکت فلزی است. این هم به همان دلیل شکننده تر بودن براکت های سرامیکی نسبت به براکت های فلزی است.
  • براکت های سرامیکی در ابعاد و اندازه های بزرگتری تهیه می شوند و ممکن کمی تیز باشند و باعث ناراحتی و دشواری در روند مراقبت های ارتودنسی باشند.
  • براکت های سرامیکی که از لحاظ جنس به مینای دندان بسیار نزدیک هستند. میزان چسبندگی بیشتری نسبت به براکت های فلزی دارند و باعث می شود که فرآیند جداسازی آن ها کمی دشوار تر باشد.
  • چون اتصال براکت های سرامیکی روی دندان ها نسبت به براکت های فلزی بیشتر است. میزان ساییدگی سطح دندان در این نوع ارتودنسی بیشتر است.

عوامل موثر در ماندگاری درمان ارتودنسی دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

طول درمان ارتودنسی سرامیکی

همانطور که در بخش های قبلی پیرامون میزان مقاومت و شکنندگی براکت های ارتودنسی سرامیکی صحبت کردیم و گفتیم که به دلیل احتمال بالای شکسته شدن براکت ها، میزان فشار اعمالی به دندان ها کمتر می شود تا فشار بیش از حد به براکت وارد نشود و این سبب می شود که طول درمان ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی معمولی بیشتر و در حدود ۱۸ تا ۳۶ ماه است.

نکات مراقبتی برای ارتودنسی سرامیکی دندان

در طول درمان ارتودنسی لازم است که شما اصول بهداشت دهان و دندان مخصوص ارتودنسی را به صورت صحیح رعایت کنید. رعایت رژیم غذایی، استفاده از دهانشویه و انواع مسواک های مخصوص ارتودنسی می تواند از بروز عوارضی چون بدرنگی دندان ها، عفونت دندان و لثه جلوگیری به عمل آورد.
در روز بعد از ارتودنسی و نصب بریس ها شما احساس درد در ناحیه دندان ندارید فقط ممکن است به دلیل وجود بریس ها و عادت نداشتن به آن ها کمی احساس ناراحتی و سنگینی داشته باشید. سه روز بعدی ممکن است که درد در ناحیه دندان ها، گونه و لب ها حس کنید که به دلیل فشاری است از سمت براکت ها برای حرکت دندان ها وارد می شود. متخصص ارتودنسی اقدامات لازم برای این مواقع را به شما توضیح خواهد داد که شامل موارد زیر است:

  • استفاده از مسکن ها
  • استفاده از نوعی موم روی بریس ارتودنسی
  • شستشوی دهان با محلول آب گرم و نمک

شایان ذکر است که بعد از گذشت چند روز شما نسبت به وجود بریس ها عادت کرده و دیگر احساس ناخوشایندی نخواهید داشت.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

پیشگیری از لکه دار شدن براکت سرامیکی دندان

نحوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در ارتودنسی می تواند شما را از لکه دار شدن دندان هایتان نجات دهد. توصیه می شود بعد از هر وعده غذایی مسواک و نخ دندان را استفاده کنید تا از ایجاد پلاک روی دندان و براکت ها جلوگیری شود. نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه یا خوراکی هایی مانند سس گوجه فرنگی، پفک ها و … را تاحد امکان مصرف نکنید چون باعث ایجاد لکه می شوند. استفاده از خمیر دندان های سفید کننده به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون تفاوت رنگ بین دندان و براکت ها ایجاد می کند.

موارد استفاده از ارتودنسی دندان سرامیکی

البته که برای تعیین روش مناسب با شرایط و نیاز های شما باید توسط متخصص ارتودنسی بررسی شود. اما ارتودنسی سرامیکی برای بزرگسالان می تواند نتیجه ی بهتری داشته باشد و برای کودکانی که دندان های در حال رشد دارند، توصیه نمی شود. براکت های سرامیکی می توانند تحت فشار و نیروی وارده ناشی از رویش دندان ها می تواند باعث شکستن براکت های سرامیکی بشود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ