مقایسه روکش زیرکونیا با سایر روکش ها

مقایسه روکش زیرکونیا با سایر روکش ها | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

مطالعه و مقایسه روکش زیرکونیا با سایر روکش ها

روکش‌های دندانی، کلاهک‌هایی هستند که روی دندان یا ایمپلنت دندان را می‌پوشانند. دندانپزشکان روکش‌های دندان را اغلب به عنوان روشی برای حمایت از دندان‌های شکسته، ضعیف یا بد شکل توصیه می‌کنند. آنها می‌توانند برای پوشاندن یک دندان بسیار فرسوده یا بشدت تغییر رنگ داده نیز بکار روند. همچنین می‌توانند به همراه بریج (پل) دندان برای تقویت چندین دندان استفاده شوند. روکش‌های دندان از مواد مختلفی مانند سرامیک و فلز ساخته می‌شوند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به مطالعه و مقایسه روکش زیرکونیا با سایر روکش ها خواهیم پرداخت.

تعریف روکش زیرکونیا

زیرکونیا یک اکسید فلزی است که از زیرکونیوم (فلزی از خانواده تیتانیوم) بدست می‌آید و در سراسر جهان یافت می‌شود. بسیاری از وسایل خانگی مانند ظروف غذاخوری، لوله‌ها و وسایل برقی از زیرکونیا ساخته می‌شوند. همچنین آن به دلیل استحکام و دوام طبیعی خود، یک ماده ایده آل برای روکش‌های دندانی است. تاج‌های زیرکونیوم برای بیمارانی که به دنبال روکش‌های خلفی (برای دندان‌های عقب) هستند، بهترین است زیرا آنها به استحکام زیادی برای جویدن و آسیاب کردن غذا نیاز دارند. دلایل اصلی محبوبیت روکش زیرکونیوم، استحکام فوق العاده و ظاهر طبیعی است که به دندان‌ها می‌دهد.

مزیت های استفاده از روکش زیرکونیا (زیرکونیوم)

تاج‌های ساخته شده از زیرکونیا به دلیل مزایای متعددشان، روز به روز پرطرفدارتر می‌شوند.

فرایند یک جلسه‌ای:

بسیاری از دندانپزشکان می‌توانند بجای فرستادن یک قالب از دندان شما به لابراتوار برای ساخت روکش، تاج زیرکونیوم را در مطب خود بسازند. بنابراین آنها می‌توانند این تاج را در یکبار ویزیت به دهان شما بچسبانند. فرایند CEREC (سرک) یا ترمیم زیبایی اقتصادی سرامیکی یک جلسه‌ای، از تکنولوژی طراحی یا تولید رایانه‌ای برای تسریع این روند استفاده می کند. دندانپزشک از یک دستگاه تراشکاری دندان برای ساخت تاج از یک بلوک زیرکونیا استفاده می‌کند و همه مراحل در یک جلسه انجام خواهد شد.

استحکام:

یکی از مهم‌ترین مزایای تاج زیرکونیوم، استحکام آن است. ادعا می‌شود که این روکش‌ها ۵ برابر محکم‌تر ازسایر روکش‌های تمام سرامیک هستند. دندان‌های عقب شما فشار زیادی برای جویدن غذا وارد می‌کنند بنابراین تاج‌های این دندان‌ها باید از مواد محکمی ساخته شوند تا بتوانند این فشار را تحمل کنند. زیرکونیوم، انتخاب خوبی برای تاج‌های دندان‌های عقب شما است. همچنین از آنجا که روکش زیرکونیوم بسیار مستحکم است، دندانپزشک مجبور نیست کار زیادی برای آماده سازی دندان شما انجام دهد.

مطلب پیشنهادی : همه چیز راجع به ایمپلنت دندان زیگوماتیک

دوام:

تاج‌های زیرکونیا می‌توانند تا ۱۰ سال دوام داشته باشند البته در صورتی که شما بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت کنید. نوع جدیدی از آنها به نام تاج‌های زیرکونیا مونولیتیک، بادوام‌تر نیز هستند.

سازگاری زیستی:

زیرکونیا به دلیل سازگاری زیستی بالای خود، انتخاب اول بسیاری از دندانپزشکان است. سازگاری زیستی بالای یک ماده بدین معنا است که احتمال بروز واکنش‌ها یا پاسخ‌های التهابی توسط بدن نسبت به آن ماده، بسیار کم است.

انواع مختلف روکش زیرکونیوم

تاج‌های زیرکونیوم را می‌توان برای مصارف مختلف در روش های زیبایی و ترمیمی دندان استفاده کرد. آنها یک راه عالی برای تقویت دندان شکسته، ترک خورده یا پوشاندن دندان لکه دار، تغییر رنگ داده یا ترمیم ظاهر ایمپلنت دندان هستند. در زیر دو نمونه از آنها را معرفی می‌کنیم.

تاج‌های زیرکونیا یکپارچه (مونولیتیک):

این نوع سرامیک دندانی دارای اکسید زیرکونیوم است که آن را تقریبا نشکن می سازد. این سرامیک جامد در برابر لب پر شدن، ترک خوردن و لکه شدن مقاوم است. می‌توان رنگ آن را طوری انتخاب کرد که با دندان‌های اطراف همخوانی داشته باشد اما کمی مات است. به دلیل آنکه رنگ مات برای خیلی‌ها غیر جذاب است، ترمیم‌های یکپارچه معمولا برای دندان‌های عقب فک بکار می‌روند.

تاج‌های زیرکونیوم لایه‌ای:

همانطور که از نامشان پیدا است، ترمیم‌های لایه‌ای با استفاده از خاک رس لیتیوم دی سیلیکات لایه‌ای بر روی پوشش سرامیکی ساخته می‌شوند. رنگ و شفافیت آنها شبیه مینای طبیعی دندان است و زیبایی بیشتری دارد. به همین دلیل گزینه مناسبی برای روکش دندان‌های جلویی هستند.

نکات مهم قبل از انجام لمینت کانتکت لنز | بهترین جراح لثه اصفهان

تفاوت های روکش زیرکونیوم و روکش معمولی (PFM)

روکش‌های PFM (ترکیبی از سرامیک و فلز) سال‌ها است که وارد بازار شده‌اند و بنابراین بسیار معتبر هستند. PFMها در صورتی که در موقعیت‌های صحیح و با رعایت موارد بهداشتی توسط بیمار مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانند تا ۳۰ سال دوام داشته باشند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های روکش‌های معمولی عبارتند از:

  • آنها مستحکم بوده و برای استفاده در تمام نواحی دهان و در اکثر موقعیت‌های بالینی مناسب هستند. با اینحال احتمال ترک خوردن رویه سرامیکی وجود دارد.
  • موفقیت بالینی ترمیم‌های PFM از طریق تحقیقات طولانی مدت به اثبات رسیده است.
  • تحقیقات بالینی نشان داده است که روکش‌های PFM منفرد (تک واحدی) برای سال‌های زیادی دوام خواهند داشت و پل‌های PFM سه واحدی نیز طول عمر نسبتا طولانی دارند.
  • پل‌ها و تاج‌های PFM، زیبایی قابل قبولی را بخصوص در چند سال اول ارائه می‌دهند.
  • در صورت عقب رفتن لثه، لبه‌های فلزی روکش مشخص شده و مانند یک خط تیره بنظر می‌رسد.
  • می‌تواند در برخی از افراد به واکنش‌های آلرژیک منجر شود.

اما روکش زیرکونیا به عنوان یک روکش تمام سرامیک، ساختاری مشابه PFM دارد اما به جای استفاده از فلز در مرکز روکش از زیرکونیوم که رنگ سفیدی دارد، استفاده شده است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

سایر ویژگی‌های روکش زیرکونیوم :

  • سازگاری زیستی بالای زیرکونیا در بیمارانی که به ترمیم‌های PFM واکنش‌های آلرژیک دارند، باعث ایجاد حساسایت نمی‌شود.
  • مقاوم در برابر ترک خوردگی، لب پر شدن و تغییر رنگ
  • آنها برای ترمیم تاج کامل که در آن، زیبایی اهمیت بسیاری دارد و استحکام بیشتری مورد نیاز است، ایده آل هستند.
  • آنها در برابر گرما و سرما مقاوم هستند که باعث کاهش حساسیت می‌شود.
  • به آماده سازی دندان کمتری نیاز دارد.
  • عقب رفتن لثه روی زیبایی آن تأثیری نخواهد داشت و از تغییر رنگ حاشیه دندان جلوگیری می‌شود.
  • به دلیل استحکام بالا برای افرادی که دندان قروچه می کنند، توصیه می‌شود.

مراحل ساخت روکش زیرکونیا

برای روکش کردن دندان‌های شما معمولا مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا دندان مورد نظر معاینه می‌شود. در صورت عدم وجود عفونت یا مشکلات دیگر، دندان تراشیده می‌شود تا فضای کافی برای قرارگیری روکش وجود داشته باشد.
  • سپس از دندان تراشیده شده، قالب گیری می شود. سپس با توجه به این قالب، روکش مناسب شما ساخته خواهد شد.
  • پس از آماده شدن روکش، دندانپزشک با استفاده از یک چسب مخصوص، آن را روی دندان شما فیکس (ثابت) می‌کند.
  •  و در آخر با انجام تست کاربن (فشار آوردن با دندان‌ها روی یک ورق کاربن)، راحتی و ارتفاع روکش زیرکونیا بررسی می شود.

میزان قیمت روکش زیرکونیا

قیمت روکش زیرکونیوم با توجه به محل زندگی شما، تجربه دندانپزشک تان و سایز تاج دندان متفاوت است. اما به طور کلی روکش زیرکونیا، هزینه بالایی دارد و در مقایسه با سایر روکش‌ها مانند پرسلن، گران‌تر است. اما با در نظر گرفتن دوام بالا، ظاهر طبیعی و سازگاری فوق العاده آن با بافت بدن، هزینه کردن این مبلغ بالاتر منطقی بنظر می‌رسد و همانند یک سرمایه گذاری دراز مدت است.

میزان ایمنی تاج‌های زیرکونیا

دی اکسید زیرکونیا از دهه ۱۹۶۰ بطور گسترده‌ای در زمینه پروتزهای پزشکی مانند تعویض مفصل مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین مدت‌هاست که در بدن انسان بکار می‌رود. استحکام و سازگاری زیستی آن باعث شده که گزینه ایده آل و ایمنی برای مواد ترمیم دندان باشد. بسیاری از بیماران در مورد استفاده از فلزات در ترمیم دندان و تأثیرات نامطلوب آنها روی سلامتی خود نگران هستند. با استفاده از زیرکونیوم، این نگرانی برطرف می‌شود زیرا این ماده از نظر شیمیایی غیر فعال و واکنش ناپذیر است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ