روکش دندان چیست؟

روکش دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

روکش دندان چیست؟

نوشته امروز از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما عزیزان گردآوری شده است روکش دندان را مورد بررسی قرار می دهد. یک کلاهک است که کاملا شبیه به تاج دندان ساخته می شود تا روی دندان قرار گرفته و نقش تاج را به عهده بگیرد. به طور کلی دندان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج همان بخش سفید رنگ دندان است که بیرون از لثه قرار دارد و با آن غذا میجویم. هنگامی که در اثر پوسیدگی یا شکستگی تاج صدمه می بیند، در صورتی که آسیب وارد شده فراتر از حدی باشد که بتوان آن را با مواد پر کننده ترمیم کرد، دندان روکش می شود تا بتوانید همچنان از آن استفاده کنید و از طرفی جلوی شکستن و فروپاشی آن گرفته شود.

علت نیاز دندان شیری به روکش

دلایل نیاز به روکش کردن دندان شیری متعدد است. به طور کلی هنگامی توصیه می شود دندان شیری ترمیم یا روکش شود که آسیب گسترده ای دیده باشد، مثلا پوسیدگی گسترده، ترک خوردگی و یا شکستگی دارد. در مواردی که پوسیدگی گسترده است، صرفا پر کردن دندان کافی نیست چون پشتیبانی دندان ضعیف است و احتمال شکستن یا جدا شدن پرکردگی و یا شکستن خود دندان زیاد است. در این موارد روکش، ترمیم مطمئن تر و بادوام تری است و تا زمانی که دندان شیری بیفتد، دوام می آورد.

روکش دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

علت ترمیم و روکش دندان شیری قبل از افتادن

حفظ دندان شیری تا زمانی که نوبت به افتادن آن می رسد به چند دلیل اهمیت دارد و نیاز به ترمیم را ایجاب می کند:

  • مینای دندانهای شیری نازک تر از دندانهای دائمی هستند. پوسیدگی به سادگی بین دندانها گسترش می یابد. نه تنها برای نجات خود دندان صدمه دیده است بلکه برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی و عفونت به نواحی دیگر دهان است.
  • روکش دندان شیری برای برگرداندن عملکرد، شکل و اندازه به دندان آسیب دیده صورت می گیرد. از آنجایی که یکی از مهمترین عملکردهای دندان حفظ فاصله در قوس دندانی و نگه داشتن جا برای دندان دائمی زیر آن و هدایت دندان است، روکش کردن باعث می شود این عملکرد حفظ شود و مشکلات بعدی ناشی از زود افتادن دندان شیری به وجود نیاید.
  • ترمیم کردن و حفظ دندان شیری باعث می شود رشد عضلات و استخوان فک کودک، روند طبیعی خود را طی کند.
  • دندان شیری برای جویدن غذا مهم است و بدون آن بخشی از فرآیند جویدن غذا با اختلال مواجه می شود.
  • روکش با پوشاندن دندان از فروپاشی دندان و عمیق تر شدن پوسیدگی جلوگیری می کند بنابراین احتمال دندان درد، عفونت لثه و مشکلات دیگر را کاهش می دهد.

مراحل روکش کردن دندان شیری

  • ابتدا دکتر دهان کودک در اطراف دندانی که قرار است روکش شود را بی حس می کند تا هیچ دردی احساس نشود.
  • یک صفحه لاستیکی به نام رابر دم، روی دهان کشیده می شود و محل دندان مورد نظر سوراخ می شود تا دندان از آن بیرون بزند و دکتر بتواند روی آن کار کند. این کار برای این است که دندان از محیط دهان ایزوله شود و آلودگی های دهان به دندان نرسد. از طرفی چیزی تصادفا داخل دهان نیفتد.
  • با دریل دندانپزشکی، بخشهای پوسیده دندان تراشیده شده و برداشته می شوند و دندان پاکسازی و تمیز می شود.
  • دندان شکل دهی می شود تا برای قرارگیری روکش، آماده شود.
  • در روکش دندانهای شیری، اغلب درمان ظرف یک جلسه تمام می شود. روکش اگر از قبل آماده شده باشد روی دندان چسبانده می شود و اگر قرار است آماده شود در صورت مجهز بودن کلینیک به دستگاههای تراش دیجیتالی، فورا ترمیم ساخته شده و در همان جلسه روی دندان قرار می گیرد.

توجه شود: صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان، توسط ایشان باید تایید گردد.

| بهترین جراح لثه اصفهان |


راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم،  بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

مطالب پیشنهادی :

انواع روکش دندانهای شیری کدامند؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ