نکاتی برای قبل از جرمگیری و بروساژ دندان

نکاتی برای قبل از جرمگیری و بروساژ دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی نکاتی برای قبل از جرمگیری و بروساژ دندان

به مرور زمان پلاک جمع شده در سطح دندانها، در صورتی که خوب پاک نشوند سخت شده و به جرم تبدیل می شوند. زمانی که پلاک به جرم دندان تبدیل شد، دیگر با مسواک نمی توانید آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا جرمگیری انجام شود. پولیش یا بروساژ دندان یک درمان دندانپزشکی است که مینای دندان را صاف و براق می کند. اما بروساژ فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه پس از جرمگیری انجام می شود تا علاوه بر زیبایی دندانها، از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کرده و از پوسیدگی پیشگیری نماید. در ادامه این مقاله سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به بررسی نکاتی برای قبل از جرمگیری و بروساژ دندان خواهیم پرداخت.

تعریف جرمگیری

در جرمگیری، دندانپزشک با کمک قلم جرمگیری یا دستگاه اولتراسونیک، جرم چسبیده به دندان را میزداید. دندانپزشک با دقت جرمهای رسوب کرده بین دندانها یا زیر لثه را نیز برمی دارد. پس از پایان جرمگیری، بروساژ انجام می شود.

تعریف بروساژ یا پولیش دندان

بروساژ یا پولیش دندان درمانی ساده و بدون درد برای تمیز کردن دندانهاست که در مطب دندانپزشک انجام می شود.

مراحل بروساژ کردن دندانها

  • برای بروساژ کردن ابتدا دندانپزشک دندانها را بررسی می کند تا ببیند آیا پوسیدگی دندان یا لکه های معدنی زدایی در مینا وجود دارد یا نه.
  • سپس با جرمگیری، پلاک و جرم سخت شده روی دندانها را پاک می کند.
  • در آخر دندانها پولیش می شوند تا کاملا صاف و براق شوند.
  • ممکن است فلوراید درمانی برای افزایش مقاومت دندانها و جلوگیری از پوسیدگی آنها انجام شود.

مطلب پیشنهادی : بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها با لیزر

نحوه بروساژ کردن دندانها

دو روش اصلی برای بروساژ دندانها وجود دارد. یک روش این است که با دریل دندانپزشکی با سرعت پایین و برس پولیش (rubber cup) دندانها تمیز و صاف شوند. برس پولیش در خمیر پولیش کمی ساینده غوطه ور می شود و برای تمیز کردن دندان استفاده می شود.

در روش دیگر، دستگاه نوع پاشش پر شده با پودر جوش شیرین به کار گرفته می شود. این نوع پولیش برای ترکها و درزها و سطوح بین دندانها موثرتر است. جوش شیرین ساینده نیست و مینای دندان را نمیساید.

مزیت های این درمان

در مورد فواید بروساژ دندان اتفاق نظر وجود ندارد. در یک پژوهش بازبینی چندین پژوهش در سال ۲۰۱۸ مشخص شد بروساژ کردن مرتب دندان مانع بیماری لثه نمی شود. این پژوهش بیان می کند کسانیکه دندانهایشان را جرمگیری و بروساژ کرده اند، تجمع پلاک در دندانهایشان تا حد چشمگیری کاهش می یابد.
کمتر بودن پلاک در دندانها به معنی محافظت از مینا و به طور کلی سلامت دندان است. حفظ مینای دندان مهم است چون مینا اگر از بین برود دیگر قابل ترمیم نیست. پولیش یا بروساژ دندانها باکتریها را از سطح دندانها دور می کند و به سلامت دندانها کمک می کند.
تاثیر بروساژ بر زیبایی دندانها نیز امری غیر قابل انکار است. داشتن لبخندی سفیدتر و براقتر به معنی جذابیت بیشتر و اعتماد به نفس بیشتر است.
به خاطر داشته باشید بخش مهمی از بروساژ، جرمگیری است که باید پیش از بروساژ انجام شود.

بررسی عوامل موثر بر هزینه ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

عوارض این درمان

بروساژ دندان درمانی بسیار ساده و مشخص است و عوارض چندانی ندارد. برخی دندانپزشکان ممکن است روشهای بروساژ ملایم تری را توصیه کنند. به طور کلی این درمان برای همه ایمن است. اگر کسی حساسیت دندان شدید دارد توصیه می شود بروساژ او کم تهاجمی تر (فقط با برس پولیش) انجام شود.
اگر کسی فرسایش شدید دندان دارد نیز ممکن است برایش بروساژ محدودی انجام شود.
بروساژ به تنهایی جلوی پوسیدگی دندان را نمی گیرد مگر این که پس از جرمگیری و همراه با رعایت بهداشت دهان باشد.
برای حفظ سفیدی و براقی دندانها هر شش ماه یک بار جرمگیری و بروساژ را تکرار کنید.
سفید کردن دندان با بلیچینگ نیز روش دیگر درمان زیبایی است. اگر نمی خواهید بروساژ انجام دهید می توانید این روش را امتحان کنید.

پاسخ به سوالات متداول پیرامون جرمگیری و بروساژ دندان

آیا در خانه میتوان دندانها را بروساژ کرد؟

کیتهای بدون نسخه زیادی برای بروساژ وجود دارند که ادعا می کنند شما را به همان نتایجی می رسانند که بروساژ در مطب دندانپزشکی می رساند. برخی از این درمانهای خانگی حاوی جوش شیرین یا زغال فعال هستند. اما متخصصان توصیه می کنند از این روش ها استفاده نکنید. جوش شیرین تاثیر مشابه سیلیس موجود در خمیر دندانهای سفید کننده دارد. یادتان باشد مینای دندان اگر از بین برود دیگر برنمی گردد بنابراین هیچ محصول ساینده ای برای سفید یا براق کردن دندانها استفاده نکنید. این محصولات علاوه بر فرسایش مینا ممکن است باعث حساسیت دندان یا حتی پوسیدگی شوند.

چرا باید دندانها را جرمگیری کنیم؟

جرمهای سخت چسبیده به دندانها و زیر لثه، باعث تحریک لثه و عفونت لثه می شوند. همچنین به دلیل فراهم آوردن مکان مناسبی برای پنهان شدن باکتریها ، محلی برای فعالیت اَنها و در نتیجه پوسیدگی دندان خواهند شد. به همین علت جرمگیری برای حفظ سلامت دهان و دندان لازم است. از طرف دیگر جرم دندان باعث بدرنگ شدن و بدشکل شدن دندانها می شود و زیبایی دندانها و لبخند را از بین می برد. بنابراین برای حفظ زیبایی دندانها و لبخند نیز جرمگیری لازم است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

آیا جرمگیری یا بروساژ درد دارد؟

پیش از جرمگیری دندانپزشک با بی حسی موضعی، بافتها و ریشه دندانها را بی حس می کند پس دردی احساس نمی کنید. اما ممکن است در اثر فشار قلم جرمگیری اندکی احساس ناراحتی پیدا کنید.

پس از جرمگیری چقدر طول می کشد درد و ناراحتی لثه یا دندانها خوب شود؟

پس از جرمگیری و تسطیح ریشه، ممکن است کمی ناراحتی در اطراف دندانها داشته باشید که تا چند روز ممکن است طول بکشد. همچنین حساسیت به غذاهای سرد و داغ و گاهی شیرینی جات چهار تا شش هفته ممکن است طول بکشد. اما اینها گذرا بوده و برطرف می شوند.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ