روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان

آیا می‌دانید بهداشت دهان و دندان هسته اصلی وجود شما به عنوان یک فرد را تشکیل می‌دهد؟ به همین دلیل، ضروری است که سعی کنید با رعایت روش‌هایی که بهترین بهداشت دندان را ارائه می‌دهند، از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید. یکی از فاجعه‌هایی که می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد، پوسیدگی دندان است. به همین دلیل، فرد باید روشی را در پیش بگیرید که دندان‌های او را در درازمدت سالم و محکم نگه دارد. قصد داریم تا در ادامه مقاله امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان  به بررسی روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان بپردازیم.

نجوه بروز و ایجاد پوسیدگی دندان

بیشتر مردم تعجب می‌کنند که پوسیدگی دندان چیست و چگونه به وجود می‌آید. پوسیدگی دندان صرفاً از بین رفتن لایه سخت دندان‌های خارجی است که به مینا معروف می‌باشد. این یک بیماری است که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند.

با این حال، در سال‌های اخیر، بیشتر نوجوانان و همچنین بزرگسالان گزارش کرده اند که از پوسیدگی دندان رنج می‌برند. چنین افزایشی را می‌توان ناشی از سبک زندگی دانست که اکثر بیماران به عنوان عامل شماره یک، آن‌ها را مستعد تخریب می‌کنند.

مطلب پیشنهادی : نحوه انجام درمان و جراحی ریشه دندان عفونی

هنگامی که غذا با بزاق و باکتری مخلوط می‌شود، پلاکی به دندان می‌چسبد و سپس این باکتری‌های پلاک، اسیدهایی تولید می‌کنند که می‌توانند مینا را از بین از بین ببرند. متعاقباً، وقتی غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی قند زیادی مصرف می‌کنید، اسید توسط بیماری ایجاد می‌شود که سپس به مینای دندان حمله می‌کند.

این اسیدها به دلیل خاصیت چسبناک بودن آن‌ها در تماس با دندان‌هایتان قرار می‌گیرند. با جمع شدن پلاک، اسید بیشتری تولید می‌شود که می‌تواند مینای دندان را به طور کامل تجزیه کند. پس از آن، حفره‌هایی در دندان ایجاد خواهد شد.

عوارض ایجاد پوسیدگی در دندان

همانطور که در بالا ذکر شد، پوسیدگی دندان و حفره‌های حاصل از آن با کودکان در ارتباط می‌باشند. از طرف دیگر، تغییراتی که با افزایش سن فرد اتفاق می‌افتند نیز به این معنی هستند که بزرگسالان نیز بعداً در زندگی خود قربانی حفره می‌شوند.

پوسیدگی دندان عواقب مختلفی به همراه دارد. چنین عواقبی معمولاً تأسف آور است زیرا این شرایطی می‌باشد که در صورت رعایت یک فرمول عالی دندانپزشکی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

پوسیدگی دندان در نهایت باعث عقب رفتن لثه از دندان می‌شود که ممکن است منجر به بیماری لثه گردد. هنگامی که لثه‌ها از فاصله بسیار بیشتری از دندان‌ها عقب می‌روند، ریشه دندان به زودی در معرض پلاک قرار می‌گیرد. ریشه دندان معمولا حساس‌تر از مینای دندان است و یک بافت نرمی آن‌ها را می‌پوشاند.

بیشتر افرادی که از 50 سال به بالا هستند، بیشتر مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه دندان قرار دارند. علاوه بر این، افراد مسن نیز تمایل به پوسیدگی در اطراف حاشیه یا لبه‌های دندان خود دارند. افراد مسن هرگز از مزایای مراقبت‌های دندانپزشکی پیشگیرانه در طول تحصیل خود برخوردار نبودند. به همین ترتیب، اکثریت آن‌ها هرگز مانند کسانی که در عصر مدرن زندگی می‌کنند از فلوراید بهره مند نمی‌شوند.

هرچه زمان می‌گذرد، بیشتر مواد پرشده فرسوده می‌شوند و شروع به ضعیف شدن می‌کنند و سپس دچار شکستگی خواهند شد. با گذشت زمان، آنها شروع به نشت و تشکیل شکاف‌های کوچکی می‌کنند. پس از آن، باکتری‌ها روی شکاف‌ها جمع می‌شوند و در نتیجه باعث تجمع اسیدها شده و باعث پوسیدگی می‌شوند.

علائم و عوامل بروز بیماری آبسه دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان برای بزرگسالان:

به عنوان یک فرد بزرگسال می‌توانید از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه خود جلوگیری کنید. با برداشتن گام‌های مناسب می‌توانید فاجعه ای که نه تنها شما را بدون دندان جلوه می‌دهد و جذاب هم نیست را کاهش داده و از آن جلوگیری کنید. در زیر برخی از مراحل مقرون به صرفه، آسان و ساده وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده کنید:

حداقل دو بار در روز دندان‌ها را مسواک بزنید

بدون شک این بهترین اقدامی است که می‌توانید در مبارزه با پوسیدگی دندان انجام دهید. اگرچه به نظر کاملا آسان می‌آید. اکثر مردم آن را رعایت نمی‌کنند. این یک مرحله آسان است که نباید از آن غافل شد. با دو بار مسواک زدن روزانه دندان‌ها، می‌توانید پلاک‌هایی که عامل ایجاد بیماری لثه و پوسیدگی دندان هستند را از بین ببرید.

پرهیز از مصرف غذاهای پر قند

غذاهای شیرین و کربوهیدرات‌ها سرشار از نشاسته هستند، مقصر اصلی در تشکیل پلاک و اسیدهای بعدی که دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان فک را خراب می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که کودکان از خوردن دائم تنقلات شیرینی مانند بستنی، شیرینی و نوشیدنی‌های انرژی زا خودداری می‌کنند.

استفاده همیشگی از نخ دندان

متخصصان دندانپزشکی دریافته اند که بیشتر افراد هنگام مسواک زدن از نخ دندان استفاده نمی‌کنند. این اقدامات بیشتر سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازند، زیرا موی برس مسواک نمی‌تواند به همه مکان‌ها برسد. بنابراین، نخ دندان کمک می‌کند تا باقیمانده مواد غذایی که در وسط دندان‌هایتان جمع شده اند، از بین برود و از پوسیدگی جلوگیری کند.

از خمیر دندان غنی از فلوراید استفاده کنید

مطمئن شوید که خمیر دندان مورد استفاده دارای فلوراید است. فلوراید نه تنها باکتری‌های موجود در پلاک را از بین می‌برد، بلکه در تقویت مینای دندان نیز نقشی اساسی دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

دندان‌های خود را با دهان شویه بشویید

در صورت کمبود وقت برای مسواک زدن، دندان‌های خود را در بین وعده‌های غذایی تمیز کنید. دهان شویه ضد باکتری، در افزایش بهداشت دهان و دندان و از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان کمک زیادی خواهد کرد.

مسواک زدن زبان خود را فراموش نکنید

اکثر دندانپزشکان متوجه شده اند که بیشتر افراد هنگام مسواک زدن از زبان خود غافل می‌شوند. آیا شما هم جزو آن‌ها هستید؟ خب، در این صورت، با استفاده از برس مسواک دندان‌ها و زبان خود را آنگونه پاک کنید که شایسته آن هستند.

شروع پیشگیری از حفره و بیماری لثه از خانه است

حفظ سلامت دهان و دندان نه تنها باعث می‌شود دندان‌هایتان برای مدت طولانی تری سالم بمانند، بلکه لبخندی جذاب که همیشه آرزو کرده اید را هم به شما ارائه می‌دهد. این تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، غذاهای شیرین را به صورت کم مصرف کرده و تمام مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کنید.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ