پریودنتیست کیست؟

پریودنتیست کیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان - بهترین جراح لثه اصفهان - بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

پریودنتیست کیست؟

متخصص جراحی لثه و ایمپلنت

حوزه کاری یک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت یا همان پریودنتیست در رابطه‌ با پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های پریودنتال (بافت نرم و استخوان) و قراردادن ایمپلنت‌های دندانی است که در آن آموزش می‌بیند و تخصص کسب می‌کند. آن‌ها علاوه بر بیماری‌های لثه و دهان، در حوزه زیبایی مانند درمان لبخند لثه‌ای هم فعالیت می‌کنند.

یک متخصص پریودنتیست روی بافت نرم، استخوان، خونریزی لثه، تورم لثه، دندان‌های لق شده و درد دهان تمرکز دارد. باید توجه داشته باشید که اشخاصی مانند افراد دیابتی، بیماران قلبی، زنان باردار که در شرایط خاص فیزیکی و بدنی قرار دارند باید زیر نظر متخصص پریودنتیست قرار بگیرند یا حداقل به‌صورت دوره‌ای معاینه شوند.

متخصصان پریودنتیست ابتدا سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های غیرتهاجمی و غیرجراحی مانند روش‌های جرم‌گیری عمیق، استرلینگ، بیماری لثه را درمان کنند. اگر مراحل بیماری پیشرفته‌تر باشد باید از روش‌های جراحی بافت نرم و جراحی فلپ لثه برای درمان عفونت پیشرفته لثه استفاده شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

مهم‌ترین علتی که ممکن است افراد به درمان تخصصی و جراحی لثه نیاز پیدا کنند، ایجاد بیماری لثه ناشی از التهاب، عفونت و پلاک است. هر چه‌قدر بیماری لثه پیشرفت کند باعث آسیب به ریشه و استخوان حامی دندان می‌شود و در نهایت دندان لق شده و می‌افتد.

تفاوت بین دندانپزشک عمومی و پریودنتیست چیست؟

فردی که در دوره عمومی و یا دوره پریودنتیست آموزش‌دیده است، دندانپزشک نامیده می‌شود. چون هر دوی این دوره‌ها از زیرشاخه‌های رشته دندانپزشکی هستند. اما پریودنتیست یک حیطه تخصصی محسوب می‌شود و فرد باید پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، آموزش‌های گسترده و تخصصی را طی مدت سه سال در این رشته ببیند.

یک دندانپزشک عمومی هم می‌تواند بیماری لثه را از طریق جرم‌گیری، درمان دارویی و یا روش‌های دیگر درمان کند؛ اما در مراحل پیشرفته بیماری‌های لثه، فرد حتماً باید به پریودنتیست مراجعه کند و درمان‌های تخصصی‌تر از حوزه یک دندانپزشکی عمومی را برای درمان خود انجام دهد.

مطالعه بیشتر:

راه های کنترل کردن بیماری لثه