کنترل دراز مدت آفت با لیزر کم توان

کنترل دراز مدت آفت با لیزر کم توان | بهترین دندانپزشک اصفهان

کنترل دراز مدت آفت با لیزر کم توان

امروزه تکنولوژی های جدید و علم روز به کمک بشریت آمده اند برای کمک به درمان های مرسوم و رایج تا به صورت محافظه کارانه و با عوارض کمتر و پیش آگهی بالاتر و بهتر درصد موفقیت درمانها را برای بیماران افزایش بدهند. یکی از این تکنولوژی های روز مساله لیزر دندانپزشکی است. اگر اسم بنده را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ بفرمایید می توانید که فعالیت های یک دهه اخیر مرا در فیلد لیزر دندانپزشکی و همینطور درمانهای مختلفی که در رابطه با این فیلد نو ظهور در کشور انجام میشود و نمونه کارهای مختلف در این رابطه را مشاهده بفرمایید.

مطلبی برای شما عزیزان توسط دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان آماده شده است. در رابطه با درمان و کنترل آفت های دهانی با استفاده از لیزر اینفرارد و رد در دندانپزشکی که در دو فیلد لیزرهای پرتوان و لیزرهای بایومودولیشین قابل انجام است. شما را به توجه به مطالبی که خدمت شما عرض میکنم در این رابطه دعوت میکنم و امیدوارم که از آن استفاده و بهره کافی را ببرید و به دوستان خودتان هم که به این مشکل بسیار رایج گرفتار هستند توصیه بفرمایید.

لیزرهای کم توان

استفاده از لیزر به منظور کنترل دراز مدت افت ها هست . غیر از لیزر پرتوان یک مساله داریم بنام pbm یا فوتوبایومادولیشین ، همان چیزیکه تا سال 2015 به آن میگفتند لاو لول لیزر تراپی یا لیزرهای کم توان که بعد مشخص شد این اصطلاح اصلا اشتباه هست و چیزی بنام لیزر کم توان نداریم چون اصلا توانش کم نیست که اصولا یک مباحث علمی است. حالا به آن میگویند پی بی ام که همان لیزر کم توان، فرقی ندارد ولی بحرحال با استفاده از فوتوبایومادولیشین که یک نور هست. یعنی نه بی حسی میخاهد و نه هیچ چیز دیگر. کلا یک تابش نور هست . آنچه که بیمار احساس میکند مثل این میماند که یک چراغ قوه دارند میگذارند روی زبانش یا لبش. یعنی هیچ حسی ندارد و هیچ مشکلی برایش ندارد.

کنترل دراز مدت آفت با لیزر کم توان | بهترین دندانپزشک اصفهان

نحوه درمان

راجع به پی بی ام یا به قول عوام لیزرهای کم توان صحبت میکنم. با لیزرهای کم توان که هشت تا دوازده جلسه از پرتوکل شان که بصورت یک روز درمیان برای اینکه من تقریب بکنم ذهن شمارا، مثل فیزیو تراپی، که با یک یا دو جلسه که حل نمیشود. یا شما بگویید پنج روز پشت سر هم میخاهم فیزیوتراپی بکنم  که مشکل حل نمیشود. اولا یک تعداد جلستانی خواهد داشت و دوم یک اینتروال یا فاصله بین هر دو جلسه ای دارد که حدود 8-12 جلسه هست که هر سیکل  پی بی ام، و یکروز در میان هست که میشود سه بار در هفته .

بیمار وقتی که دچار ضایعات آفتی متعدد، مکرر با فرکانس زیاد  مثلا ماهی یکبار، دوماه یکبار درگیر میشود و ضایعاتش بزرگ و دردناکند یا ضایعاتش زیادند، تکرر و فرکانسش بالاست. ما این را میگذاریم در فاز درمان پی بی ام لیزر .

چه اتفاقی می افتد؟

اتفاقی که می افتد این هست . اگر بیمار مثلا ماهی یکبار آفت میزده بعد از پروتکل پی بی ام ، مثلا دوماه یکبار یا سه ماه یکبار میزند . چنانچه بیمار در هر سری که 3-4 تا آفت بزند بعد از پرتکل پی بی ام ، مثلا 1 عدد آفت داخل دهانش ظاهر میشود. اگر آفت هایی که داخل دهانش میزدند قطرش بیشتراز نیم سانت یا یک سانت بوده بعداز پروتکل پی بی ام قطر آن معمولا به زیر نیم سانت خواهد رسید. باید بگویم که آفت ماژور تبدیل به آفت مینور میشود. اگر بیمار در مقیاس درد VAS یا ویژوال آنالوگ اسکیل ، یعنی مقیاس دردی که بین 0 تا 10 هست اگر اعداد بالایی را گزارش بکند از درد برای آفت بعد از پروتکل PBM  ما مثلا اگر بیمار درد را 8 گزارش بکند بعد از پروتکل PBM  آفت های بعدیش VAS دو یا سه را نشان خواهند داد.

خود بنده در زمانی که رزیدنت بودم بیماری داشتم مشکوک به سندروم بِحجِت که آقایی بود، یک نیروی پرستار در بخش قلب یا سی سی یو بیمارستان الزهرا بود. خیلی مشکل داشت و آفت های متعدد، مکرر و دردناک که VAS از 8 من زمانی که رزیدنت بودم در بخش بیماری های دهان و فک و صورت همین دانشگاه اصفهان به VAS  صفر رساندم . هنوزم که هنوز بعد از گذشت این سالها همچنان در ارتباط هستیم و به هر ترتیب تشکر میکنند و بخاطر می اورند ان دوران را.

صحت علمی مطالب منتشر شده ی فوق، با مشورت حضوری بیمار با خود جناب دکتر برجیان، توسط ایشان باید تایید گردد.


راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم، بهترین جراح لثه اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان


مطالب پیشنهادی :

اقدامات لازم در صورت تغییر رنگ روکش دندان

بررسی فواید و معایب شیارپوش کردن دندانها

روش های جایگزین ایمپلنت دندان در کودکان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ