علائم تعویض روکش دندان

علائم تعویض روکش دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

علائم تعویض روکش دندان

در این بخش سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان تصمیم داریم شما را با علائم تعویض روکش دندان آشنا کنیم. اما پیش از آن به نعریف روکش دندان می پردازیم.تا پایان این بخش همراه ما باشید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یک پوسته محافظ است که با هدف افزایش طول عمر دندان‌ها طراحی شد. و به خوبی روی قسمت باقی‌مانده دندان که برای نصب روکش آماده شده است قرار می‌گیرد. و باعث قوی شدن آن خواهد شد و ظاهری شبیه دندان‌های طبیعی را به وجود می‌آورد. گاهی اوقات از روکش دندان تحت عنوان تاج دندان یاد می‌شود. و به خوبی دندانی که دچار شکستگی شده است را پوشش می‌‌دهد. روکش دندان می‌‌تواند به خوبی از دندان‌هایی که به علت پوسیدگی یا فیلینگ بسیار بزرگ ضعیف شدند محافظت کند. اگرچه معمولا طول عمر روکش دندان بالا است گاهی اوقات به دلایل متعددی از بین می‌‌رود و باید تعویض گردد. دندان پزشک می‌‌تواند با انجام معاینه دهان و روکش دندان به بررسی این مسئله پردازند که آیا باید فوراً روکش را عوض کرد یا آنکه هنوز کارایی دارد.

۵ علائم مبنی بر نیاز تعویض روکش دندان کدامند؟

روکش دندان یا به دلایل زیبایی عوض می‌شود یا برای حفظ سلامت دندان پس از آسیب دیدگی آن. در صورتی که دندان‌های بالا و پایین شما مطابقت خوبی ندارند، به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند شما به علت جویدن مواد غذایی یا دندان قروچه در هنگام شب دچار تحلیل رفتگی سطوح دندان خواهید شد. به طور کلی دندان قروچه باعث می‌شود که فشار بسیار زیادی به روکش‌های دندان وارد شود. افرادی که دچار مال اکلوژن یا دندان قروچه هستند معمولاً خیلی زود با مشکل تحلیل رفتگی یا آسیب دیدگی روکش دندان مواجه خواهند شد. در صورتی که دندان پزشک هر گونه تغییر یا تحلیل رفتگی را در دندان‌ها یا روکش‌های شما مشاهده کند در نهایت به تعویض روکش خواهد پرداخت. در بخش زیر به ۵ علامت هشدار دهنده اشاره می‌‌کنیم که نشان می‌‌دهد شما به تعویض فوری روکش دندان نیاز خواهید داشت.

تغییرات ایجاد شده در بایت

هنگامی‌ که روکش روی دندان نصب شد نباید بر روی بایت شما تاثیر بگذارد دندان پزشک به شکل‌دهی روکش شما می‌پردازد تا از مطابقت ارتفاع آن با دندان‌های مجاور اطمینان حاصل کند و بایت شما را در حالت طبیعی حفظ کند. با این حال در برخی موارد در صورتی که این اقدامات به خوبی پیش نرود شما به تعویض روکش دندان نیاز خواهید داشت. احساس درد در فک یا مشکل در هنگام جویدن مواد غذایی به ویژه با آن قسمت از دهان که روکش دارد از جمله علائم و نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند شما به تعویض روکش نیاز دارید. بر اساس نحوه تاثیر گذاری روکش دندان بر روی بایت شما، دندان پزشک به انجام یکی از روش‌های زیر خواهد پرداخت:

  • تعویض کامل روکش دندان
  • شکل دهی روکش دندان برای رفع درد و مشکلات فک

مقایسه تفاوت های لمینت و روکش دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

احساس درد در اطراف روکش

روکش باید بتواند به طور کامل از دندان محافظت کند. با این حال اگر روکش دندان دچار شکستگی، لق شدگی یا ترک خوردگی شود شما با درد و ناراحتی در اطراف دندان‌های خود مواجه خواهید شد. از آن جایی که قسمت زیر دندان خالی است احتمال پوسیدگی و نفوذ باکتری در آن بسیار بالا می‌باشد. به منظور مشاهده علائم و نشانه‌های حساسیت و درد و تورم باید به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشک بر اساس شدت آسیب دیدگی روکش به انجام یکی از اقدامات زیر خواهد پرداخت:

  • تعویض کامل روکش دندان
  • ترمیم روکش دندان شما

بالا بودن عمر روکش

اگر چه روکش دندانی معمولاً طول عمر و ماندگاری بالایی دارد در صورتی که به خوبی و به طور صحیح از آن مراقبت نشود بهتر است که پس از ۵ تا ۶ سال اقدام به تعویض آن کرد. این هم به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می‌‌کند. اما در صورتی که روکش دندان تا چندین سال شما را اذیت نکند معمولا نیازی به تعویض آن نخواهد داشت. مگر آنکه متوجه آسیب دیدگی یا تحلیل رفتگی آن شدید. در صورتی که روکش دندان شما آسیب یا ترک برداشته باشد یا آنکه به عصب فشار وارد کند باید به تعویض آن بپردازید.

روکش قدیمی دندان یا روکش‌هایی که حاوی ترکیبات فلزی هستند و دندان‌های شما مطابقت ندارند می‌‌توانند بر روی طول عمر و ماندگاری روکش تاثیر بگذارند. با دندان پزشک خود در خصوص تعویض روکش با روکش طلا یا نقره ثابت کنید به ویژه اگر روکش دندان برای دندان‌های ردیف جلوی شما استفاده می‌شود.

از بین رفتن زیبایی ظاهری

در صورتی که روکش دندان ظاهری متفاوت با دندان‌های مجاور داشته باشد معمولاً باعث خجالت فرد خواهد شد اما در صورتی که این نوع روکش برای دندان‌های عقب استفاده نشود معمولاً مشکلی را به وجود نمی‌آورد زیرا به سختی دیده می‌شوند حال آنکه تغییر رنگ روکش دندان‌های ردیف جلو جلب توجه خواهد کرد. در این موارد بهتر است که روکش دندان با یک عدد روکش جدید عوض شود. قبل از تصمیم گیری برای تعویض روکش می‌توانید از پوشش بیمه خود در خصوص هزینه‌های حاصل از درمان و عوض کردن روکش سوال بپرسید. در صورتی که مشکلات ایجاد شده در دندان شما خفیف است و شما دچار مشکلات بیشتری نشده اید می‌توانید کمی صبر کنید تا زمان لازم برای پوشش هزینه‌های بیمه فرا برسد.

عقب رفتن خط لثه

احتمال تجمع باکتری روی سطح لثه به ویژه در مواردی که روکش دندان نصب شدست افزایش پیدا می‌کند. با این حال برخی اختلالات از قبیل عقب رفتن خط لثه پس از نصب روکش دندان همیشه رخ خواهد داد. عقب رفتن خط لثه نشان دهنده موارد زیر است:

  • شما به خوبی از روکش دندان خود مراقبت نکرده اید.
  • روکش دندان به طور صحیح نصب نشده است.

در موارد زیر باید به دندان پزشک مراجعه کنید:

  • در صورتی که دچار تغییرات غیر عادی شدید.
  • در صورتی که در اطراف لثه خود شاهد افزایش حساسیت شدید.

دندان پزشک بر اساس نوع مشکل شما به ارائه موارد زیر خواهد پرداخت:

  • رفع مشکل موجود و ارائه نکات لازم در خصوص بهداشت دهان و دندان
  • تعویض کامل روکش در صورت وجود حساسیت یا پوسیدگی در ناحیه ای که لثه عقب رفته است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

چگونه دندان پزشک به خارج کردن روکش می‌پردازد؟

خارج کردن روکش موقت کار ساده ‌ای است. وسایل جدیدی برای خارج کردن پل و روکش از دندان‌های زیرین طراحی شد. و به دندان پزشک برای خارج کردن آنها کمک می‌کند. روکش دندان به آرامی حرکت می‌کند تا آنکه سیمان دندان تجزیه شود. با ضعیف شدن سیمان، دندان پزشک به جدا کردن روکش خواهد پرداخت. بدون شک خارج کردن و جدا کردن گچ و سیمان مخصوص روکش یک اقدام چالش برانگیز است. دندان پزشک از روش‌های مختلفی برای خارج کردن روکش استفاده می‌کند. وضعیت روکش فعلی به پزشک برای تعیین تعداد جلسات درمانی و نوع روش درمانی کمک خواهد کرد.

روش‌های مختلفی که برای درمان وجود دارند به شرح زیر می‌باشند:

  • در صورت امکان انجام اقدامات مراقبتی، روکش اصلاح می‌‌شود و مطابقت آن با دندان حفظ خواهد شد. این روش با استفاده از یک نیروی خاص که می‌تواند امکان تخریب سیمان دندان و خارج کردن روکش را فراهم کند انجام خواهد شد.
  • در یک روش دیگر روکش آسیب می‌بیند و قابل استفاده مجدد نیست. در این روش روکش شکسته و با استفاده از وسایل چرخشی که سرعت بالایی دارند تجزیه می‌‌شود تا از اباتمنت یا دندان جدا شود.
  • روش‌های نیمه مراقبتی روشی هستند که در آن طی فرآیند خارج کردن روکش کمترین آسیب به آن وارد می‌‌شود و امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد. در این روش دندان پزشک یک عدد برش را در روکش به وجود می‌‌آورد و از این سوراخ برای جدا کردن و خارج کردن روکش از دندان استفاده خواهد کرد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ