بررسی روکش PFM دندان

بررسی روکش PFM دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

آشنایی با روکش PFM دندان

دلایل متعددی مبنی بر استفاده از روکش دندان وجود دارد. انواع مختلفی از مشکلات و اختلالات دهان در نیاز به روکش دندان تاثیر دارند. یکی از این دلایل افزایش مقاومت دندانی است که دچار شکستگی شده یا ضعیف است، یا دندان پزشک قصد دارد پس از جراحی کانال ریشه از روکش به‌ عنوان جایگزین دندان استفاده کند، آن را به ایمپلنت نصب کند جایگزین فیلینگ بزرگ دندان باشد و سایر دلایل احتمالی. با این حال نیاز به روکش دندانی به ماهیت مشکلی که شما با آن مواجه هستید بستگی دارد. برخی از مشکلات مرتبط با دندان به درمان فوری نیاز دارند. نصب روکش دندان از بروز سایر مشکلات دندان در آینده جلوگیری خواهد کرد. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان  به بررسی روکش PFM دندان می پردازیم.

روکش پی اف ام چیست؟

همانطور که از اسم این روکش مشخص است و مخفف روکش سرامیکی متصل به فلز می‌باشد، این روکش‌ها تلفیقی از سرامیک و فلز هستند. سرامیکی که روی دندان قرار دارد شبیه رنگ طبیعی دندان می‌باشد اما فلز تیره زیر دندان می‌‌تواند خط لثه را نشان دهد به ویژه در مواردی که شما دچار عقب رفتگی لثه شده اید. معمولاً دندان پزشکان استفاده از این نوع روکش را برای بیمارانی توصیه می‌کنند که قصد دارند ظاهر طبیعی و قدرت اصلی دندان‌های خود را داشته باشند.

روکش سرامیکی متصل به فلز طول عمر بالایی دارد و تا چندین سال می‌‌توانید از آن استفاده کنید و دچار هیچ گونه مشکلی نشوید. این روکش بسیار معروف است و کارایی مثبت آن تایید شده به نحوی که تعداد بسیار زیادی از بیماران در سراسر جهان توسط این روکش به نتیجه دلخواه خود دست پیدا می‌کنند. در صورتی که شما از این روکش به خوبی محافظت کنید و به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید می‌توانید تا ۳۰ سال از مزایای حاصل از آن بهره مند شوید. بیش از ۶۰ سال است که از این نوع روکش به طور موفقیت آمیزی در درمان تعداد زیادی از بیماران استفاده شده و طول عمر آنها ارزیابی گردیده است.

ترکیبات ساخت روکش پی اف ام

به طور کلی برای ساخت این نوع روکش از سه مقوله بسیار مهم استفاده می‌شود که عبارتند از: آلیاژ قیمتی، آلیاژ نیمه قیمتی و آلیاژ غیر قیمتی. گاهی اوقات به آلیاژ غیر قیمتی، فلز پایه گفته می‌شود و مقدار آلیاژ قیمتی آن کمتر از ۲۵ درصد است. این فلزات اغلب حاوی مقادیر زیادی کبالت، نیکل، کروم و بریلیوم هستند. در آلیاژ نیمه قیمتی حداقل حاوی ۲۵ درصد فلزات قیمتی است. آلیاژ قیمتی نیز بیش از ۶۰ درصد حاوی ترکیبات قیمتی از قبیل طلا، پلاتینیوم و پالادیوم است. آلیاژ قیمتی حاوی ۴۰ درصد طلا است. ساختارهای فلزی توسط سرامیک فلدسپاتیک پوشانده می‌‌شوند.

انواع مختلف روکش دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

ویژگی های روکش PFM دندان

  • این نوع روکش بسیار قوی است و در اکثر افراد می‌توان از آن برای درمان نقاط مختلف دهان استفاده کرد.
  • با توجه به مطالعات بالینی انجام شده ماندگاری و طول عمر بالای این روکش ثابت شده است.
  • مطالعات بالینی نشان داده است که یک عدد روکش پی اف ام سالیان طولانی عمر می‌کند و طول عمر پل پی اف ام سه واحدی نیز نسبتا طولانی است.
  • پل و کش پی اف ام زیبایی ظاهری نسبتا خوبی دارند به ویژه در چند سال اولی که از نصب آنها گذشته است.
  • دندان پزشکان می‌توانند به خوبی و به طور دقیق به نصب این نوع روکش بپردازند حال آنکه این مسئله در خصوص روکش زیرکونیا صدق نمی‌کند.
  • می‌توان از این نوع روکش برای پل که طول عمر بالایی دارد استفاده کرد و طبق تحقیقات انجام شده یک روش بسیار کاربردی و موثر است.

مشکلات بالقوه ناشی از استفاده از روکش پی اف ام

گرچه ماندگاری و طول عمر این نوع روکش جای هیچ گونه تردید و سوالی ندارد با توجه به ساختار فلزی آن ممکن است از لحاظ زیبایی خیلی رضایت بخش نباشد. گاهی اوقات در اطراف این ساختار پلاک تشکیل می‌‌شود و و حتی پس از لایه برداری سرامیک به طور دقیق زیبایی و مشخص نمی‌شود. روکش بر خلاف دندان طبیعی امکان عبور نور را فراهم نمی‌کند و به همین دلیل ممکن است کمی تیره به نظر برسند. یکی دیگر از مشکلات مرتبط با این نوع روکش عقب رفتگی لثه است.

با گذر زمان روکش عقب می‌رود و لبه‌های فلزی روکش مشخص خواهد شد. به نحوی که یک خط خاکستری که اصلاً خوشایند نیست به وجود می‌آید. یک راه برای غلبه بر این مشکل استفاده از لبه سرامیکی است اما این روش همیشه یک راه حل کاربردی نیست. این نوع روکش توسط سرامیک فلدسپاتیک پوشانده می‌‌شود. که نسبتا یک ترکیب ضعیف تر است و سرعت تحلیل رفتگی آن بالا است به ویژه در مواردی که شما با مشکل دندان قروچه دست و پنجه نرم می‌کنید.

نکات مراقبتی روکش پی اف ام دندان

در صورتی که دندان پزشک از روکش PFM دندان استفاده کرده باشد شما به مراقبت خاصی نیاز نخواهید داشت. فقط کافی است به طور منظم دندان خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

مقایسه راحتی انواع روکش زیرکونیا و پی اف ام

روکش زیرکونیا در مقایسه با روکش قدیمی‌، نوسانات دمایی را انتقال نمی‌دهد. و هیچ گونه مشکلی را برای دندان‌های طبیعی ایجاد نخواهد کرد. استفاده از این نوع روکش در مقایسه با سایر روکش‌ها با راحتی بیشتری همراه است. روکش‌های سرامیکی متصل به فلز رضایت اکثر بیماران را به دنبال دارند و جز گزینه‌های درمانی پرطرفدار محسوب می‌‌شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی میزان مقاومت با سایر روکش ها

زیرکونیای جامد قوی ترین ترکیبی است که به بیماران توصیه می‌‌شود. به همین دلیل برای آن دسته از افرادی که با مشکل دندان قروچه دست و پنجه نرم می‌کنند انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود. قدرت بی نظیر این نوع روکش یک دلیل مهم برای استفاده از آن در پل و روکش دندان‌های ردیف عقب است. زیرکونیای بسیار شفاف در مقایسه با زیرکونیای جامد مقاومت و پایداری کمتری دارد اما در مقایسه با روکش پی اف ام بسیار قوی است و می‌‌توان از آن برای هر یک از دندان‌ها استفاده نمود. طول عمر روکش پی اف ام در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان حدود ۳۰ سال است.

عوارض روکش پی اف ام

زیرکونیا قابلیت زیست پذیری بالایی دارد و در افرادی که به روکش پی اف ام حساسیت دارند. هیچ گونه آلرژی را ایجاد نخواهد کرد به همی‌ن دلیل می‌‌توان در این افراد از روکش زیرکونیا استفاده نمود. همچنین در بیمارانی که به روکش پی اف ام حساسیت دارند استفاده از این نوع روکش می‌تواند از التهاب بافت نرم جلوگیری کند زیرا باعث به وجود آمدن هیچ گونه واکنشی نمی‌شود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ